Accreditation and Curricular Flexibility
Abstract
The objective of this article is to examine the impact of the accreditation policies of academic programs of Higher Education in Colombia in the improvement of the curricular flexibility.To do this, in the first place, it proposes and develops a curricular semiotic model that, through specific categories, enables the description of such impact; second, it details the methodological route; third, presents the results of the application of the analysis model in a case study, the Anthropology program of the University of Cauca, Colombia; Fourthly, he discusses the results; and fifth, it sets out the conclusions and recommendations of the study. Surveys were applied to 110 students, 11 teachers and 6 managers. Once the statistical processing of the data has been carried out and the analysis and interpretation of the data has been carried out, it is possible to show that the impact is met in high degree, with 88 over 100 points, and with a satisfactory impact equivalence.
Downloads
References
Bernstein, B. (1998). Pedagogía, control simbólico e identidad. Madrid: Morata.
Consejo Nacional de Acreditación (2006). Autoevaluación con Fines de Acreditación de Programas de Pregrado. Bogotá: Corcas Editores.
Consejo Nacional de Acreditación (2013). Lineamientos para la Acreditación de Programas de Pregrado. Bogotá: CNA.
Consejo Nacional de Acreditación (2015). Lineamientos para la Acreditación Institucional. Bogotá: CNA.
Consejo Nacional de Acreditación (2017). Boletín estadístico 2016. Bogotá: CNA.
Chávez, R.P. (2001). “Flexibilidad en el mercado laboral: orígenes y concepto”. En Aportes, Revista de la Facultad de Economía BUA. Año VI, núm. 17, pp. 57-64.
Departamento de Antropología (2006). Condiciones de calidad del programa de Antropología. Popayán: Universidad del Cauca, Facultad de Ciencias Humanas y Sociales.
Departamento de Antropología (2007). Proceso de autoevaluación previo a la renovación de la acreditación. Programa de Antropología. Popayán: Universidad del Cauca, Facultad de Ciencias Humanas y Sociales.
Departamento de Antropología (2015). Condiciones de calidad del programa de Antropología. Popayán: Universidad del Cauca, Facultad de Ciencias Humanas y Sociales.
Díaz, M. (2002). Flexibilidad y Educación superior en Colombia. Serie calidad de la educación N°2. Bogotá: ICFES-MEN.
Díaz, M. (2007). Lectura crítica de la Flexibilidad. La Educación Superior frente al reto de la Flexibilidad. Bogotá: Colección Seminarium, Editorial Magisterio.
Eco, U. (1985). “Signos, peces y botones. Apuntes sobre semiótica, filosofía y ciencias humanas”, en De los espejos y otros ensayos. Barcelona: Lumen.
Hernández, F. (1984). Teorías psicosociolingüísticas y su aplicación a la adquisición del español como lengua materna. México: Siglo XXI.
Lemaitre, M.J. (2009). Una mirada actual al desarrollo de procesos de aseguramiento de la calidad. Red Iberoamericana de Aseguramiento de la Calidad, RIACES.
Magendzo, A. (1991) Currículo y Cultura en América Latina. Santiago de Chile: PIIE.
Ortega, J. O. (2005) Poder y práctica pedagógica. Bogotá: Colección Seminarium, Editorial Magisterio.
Ortega, J. O. (2009). “Flexibilidad, créditos y competencias: una trilogía necesaria de dimensionar en Educación Superior”, en Revista Colombiana de Educación Superior. Políticas y Flexibilidad en Educación Superior. Cali: Universidad Santiago de Cali, año 1, núm. 2, enero-junio de 2009.
Patrone, A. (1997). Metodología de la formación flexible para pequeños empresarios latinoamericanos. Montevideo: CINTERFOR.
Pena-Vega, A. (2009). El proceso de Bolonia en la Educación Superior en América Latina. Observatorio Internacional de Reformas Universitarias (ORUS).
Stenhouse, L. (1984). Investigación y Desarrollo del Currículum. Madrid: Ediciones Morata.
Universidad del Cauca (2011). Estatuto Académico, Acuerdo 038 de 2011. Popayán: Universidad del Cauca.
Universidad del Cauca (2014). Reglamento del Sistema de Créditos Académicos, Acuerdo 014 de 2014. Popayán: Universidad del Cauca.
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work