Evaluation of teaching performance in UAGro High School 1

  • Delia Faustina Albarrán Millán Universidad Autónoma de Guerrero
  • Lucía Esmeralda Alarcón Albarrán Universidad Autónoma de Guerrero

Abstract

The research shows the result of the evaluation of teaching performance from the approach by competition, it is part of the analysis of the different theoretical references about the competences that must have the teacher. The purpose of our study was to deepen the identification of those teachers' competences related to their teaching performance. A cross-sectional descriptive study was carried out with a quantitative approach, the sample was 176 students. To achieve the objective, a research methodology of quantitative type, mainly descriptive, has been used. It was found that teachers valued by students in the different dimensions, mostly do not have an approval that show their good performance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aylett, R. & Gregory, K. (1997). Criteria for teaching competence and teaching excellence in Higher Education. London: Lalmer Press.

Barrera I. y Myers R. (2011). Estándares y evaluación docente en México: el estado del debate. Serie Documentos Nº 59. Chile: PREAL.

Bisquerra, R. (1989). Métodos de investigación educativa: Guía práctica, primera Edición, Barcelona: CEAC.

Bozu, Z. y Herrera, P. (2009). El profesorado universitario en la sociedad del conocimiento: competencias profesionales docentes. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 2, 87-97. En: http://webs.uvigo.es/refiedu/Refiedu/Vol2_2/arti_2_2_4.pdf

Diario Oficial de la Federación (2008). Acuerdo 447, pp. 1-5.

Dunkin, M. J. (1997). Assessing teachers' effectiveness. Issues in Educational Research, 7(1), 37-51. http://www.iier.org.au/iier7/dunkin.html

Hernández R.; Fernández C. y Baptista P. (2006). Metodología de la Investigación, segunda edición, México: Mc Graw-Hill.

Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Graó.

Rueda, M. Luna, E. García B. y Loredo J. (2010). La evaluación de la docencia en las universidades públicas mexicanas: Un diagnóstico para su comprensión y mejora. Revista Iberoamericana de Investigación Educativa, 3, (1e). Recuperado de https://www.ses.unam.mx/integrantes/uploadfile/mrueda/Rueda2010_DesempenoEnUniversidadesDiagnostico.pdf

Secretaría de Educación Pública (2007). Programa Sectorial de Educación, 2007-2012. México: SEP.

Secretaría de Educación Pública. (2015). Perfil, parámetros e indicadores. Para el ingreso a las funciones docentes y técnico docentes en la Educación Media Superior. Recuperado de http://servicioprofesionaldocente.sep.gob.mx/content/ms/docs/parametros_indicadores/Perfil_Parametros_Indicadores_Docentes.pdf

Secretaría de Educación Pública. SEMS (2010). Estándares de Desempeño Docente en el Aula para la Educación Básica. Recuperado de http://asignaturadeartes.files.wordpress.com/2011/11/estandadres_desemp_doc_enel_aula_de_educ_basica_en_mexico_esp.pdf

Secretaría de Educación Pública - Sindicato Nacional de Trabajadores de la Educación (2008). Alianza por la Calidad de la Educación entre el Gobierno Federal y los Maestros de México representados por el Sindicato Nacional de Trabajadores de la Educación. México: SEP-SNTE.

Tamayo y Tamayo, M. (1998) "El Proceso de la Investigación Científica", México: LIMUSA.

Universidad Autónoma de Guerrero, CGRU (2013). Modelo Educativo. Hacia una educación de calidad con inclusión social. UAGro, México.

Universidad Autónoma de Guerrero, CGRU (2010). Plan de estudios por competencias de Educación Media Superior. UAGro, México.

Vaillant, D. (2004). Construcción de la profesión docente en América Latina. Tendencias, temas y debates. PREAL. Recuperado de http://www.oei.es/docentes/articulos/construccion_profesion_docente_AL_vaillant.pdf

Zabalza M. Á. (2007). Competencias docentes en el profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional, segunda edición, 1ª reimp. España: Narcea.

Zabalza M. Á. (2009). Ser profesor universitario hoy. En: la Cuestión Universitaria, núm. 5, pp. 68-80.

Published
2017-11-19
How to Cite
Albarrán Millán, D. F., & Alarcón Albarrán, L. E. (2017). Evaluation of teaching performance in UAGro High School 1. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 8(15), 636 - 660. https://doi.org/10.23913/ride.v8i15.314
Section
Scientific articles