Perceptions and Needs on ICT in the Field of Journalism

  • María del Pilar Anaya Avila Universidad Veracruzana
  • Serafín Ángel Torres Velandia Centro de Estudios e Investigaciones para el Desarrollo Docente CENID A.C.

Abstract

This research aims to raise a series of needs that demand students and professionals of the degree in communication Sciences of the University of Veracruz that lead to the restructuring of the curriculum strengthening the journalism area through educational innovation with the support of information and communication technologies, to that the students have the theoretical, methodological, practical and attitudinal tools that allow them to develop in the labor field in a competitive and innovative way, able to realize strategies and products of information and communication that contribute to promote democratic and quality communication processes in the context local-global, with an ethical and humanistic education committed to social development. It is based on the quantitative method, using the census as a research technique, questioning the 208 students enrolled in the degree in communication sciences in the open system (SEA) during the February-July 2016 school period and nine teachers that teach professorship in the area of journalism. The methodology allowed to know the weaknesses of the curriculum and the needs of the communicators that today must be able to face the new forms of transmit information, we must work towards a new profile of the communicator; students demanded other knowledge that is not addressed in this curriculum that operates by objectives and not by competition. They require the inclusion of professional practices and seminars, as well as the establishment of links with media companies and public and private organizations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Carvallo Ramos, Yeni del Carmen (2011), Diagnóstico pedagógico,

Villa hermosa- Tabasco, México, consultado el 25 agosto de 2016, disponible en http://www.educacioninicial.com/EI/contenidos/00/0450/450.ASP.

Cebrián Herreros, Mariano (2009), Comunicación interactiva en los Cibermedios, Comunicar, nº 33, v. XVII, Revista Científica de Educomunicación, consultado, consultado el 7 de noviembre de 2016 en file:///C:/Users/pilar/Downloads/10.3916_c33-2009-02-001.pdf

Galindo (1985), citado por Benassini Félix, Claudia (compilador) (1996), ¿Desde dónde se enseña la Comunicación en México? Primer reporte de trabajo: Campos profesionales y mercados laborales; Universidad Iberoamericana, Centro de Información Académica, Biblioteca Francisco Javier Clavijero, consultado el 12 de octubre de 2016 en https://books.google.com.mx/books?id=cNBgov6b9J0C&pg=PA9&dq=or%C3%ADgenes+del+periodismo+en+M%C3%A9xico&hl=es&sa=X&ved=0ahUKEwjS4OCRtNjPAhXBVj4KHc1mBQ4Q6AEIIjAB#v=onepage&q=or%C3%ADgenes%20del%20periodismo%20en%20M%C3%A9xico&f=false QUIEN ES COMPILADOR?

García Avilés, José Alberto (2009); La comunicación ante la convergencia digital: algunas fortalezas y debilidades, Signo y Pensamiento 54, volumen XXVIII · enero - junio 2009, Pamplona, España, consultado el 18 de octubre de 2016 en , file:///C:/Users/pilar/Downloads/4529-16363-2-PB.pdf

Mar Vázquez, Guadalupe H.; (2017) Violencia y medios de comunicación en Veracruz, investigación coordinada por Dra. Celia del Palacio, CONACYT: cb183625, inédito, por publicar.

Mateus, J.C. (Coord,) (2009). Mapa de los centros y programas de formación de comunicadores y periodistas en América Latina y el Caribe. Lima: UNESCO-FELAFACS.

Montalvo, Tania L. (2010) La ONU y la OEA advierten del peligro de ejercer el periodismo en México, publicado por Expansión en alianza con CNN, CNN México, consultado el 12 de octubre de 2012 en http://expansion.mx/nacional/2010/08/24/la-onu-y-la-oea-advierten-del-peligro-de-ejercer-el-periodismo-en-mexico.

Ojeda Callado, María del Rocío y Anaya Avila, María del Pilar (2013) Una Historia….Una vida, UV, inédito

Prado, E. y Franquet, R. (1998, mayo), “Convergencia digital en el paraíso tecnológico: claroscuros de una revolución”, en: ZER, núm. 4, pp. 28-39.

Rosario, (2012), Diagnósticos y Observaciones en el aula, Universidad de Murcia, campus de Espinardo, blogger, consultado el 4 de enero de 2017 en http://rosariogm92.blogspot.com/p/practicas.html

Rebeil, M (2009), Fragmentación de la oferta educativa., México, En Mateus J.C. (Coord,) (2009). Mapa de los centros y programas de formación de comunicadores y periodistas en América Latina y el Caribe. Lima: UNESCO-FELAFACS.

Rebeil, M; Arévalo, R. y Morenos, M. (2013), Perspectiva de los programas educativos de comunicación y periodismo en América Latina. En Gutiérrez Vidal, C. (Coord.), XX Anuario de Investigación dela Comunicación, México CONEICC.

Rebeil Corella, María Antonieta, Arévalo Martínez, Rebeca Iliana, Romero Martínez, LARISA ANAHÍ (2017), Planes de estudios de periodismo y comunicación en América Latina acreditados y no acreditados por el CLAEP, en Rebeil Corella, María Antonieta; Cienfuegos Alvarado, Carlos; Arévalo Martínez, Rebeca Illiana, Coordinadores (2017); CLAEP en la formación del campo de la comunicación y el periodismo en América Latina, Universidad Anáhuac, capítulo 1.

Published
2017-12-13
How to Cite
Anaya Avila, M. del P., & Torres Velandia, S. Ángel. (2017). Perceptions and Needs on ICT in the Field of Journalism. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 8(15), 753 - 779. https://doi.org/10.23913/ride.v8i15.319
Section
Scientific articles