Political iconography of university students

  • Angélica María Fabila Echauri Universidad Juárez Autónoma de Tabasco
  • Flor de Líz Pérez Morales Universidad Juárez Autónoma de Tabasco
  • Rosaura Castillo Guzmán Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

Abstract

At the present, the trait of political being, inherent to our human condition, calls upon to reflect on the ways in which this condition is crystallized in particular contexts. Hence, this work points toward an outline of college students in Tabasco in their political dimension. This requires a search for and identification of certain patterns that describe, not only this condition of political being, but their social performance. In order to explain the features outlined, we turn to the youth narratives that reveal their experiences product of the social life in which they interact. The definition of these characteristics is outlined under the social representation theory and their meetings with the youth communities under study. So far, three major traits have emerged from this meeting; these traits have shaped the iconography of this study group: Youth Identities, perceived systems and youth social behavior.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abric, Jean-Claude. (2001) Prácticas sociales y representaciones. México: Ed. Coyoacán.

Araya, S (2002). Las representaciones sociales: Ejes teóricos para su discusión. Cuaderno de ciencias Sociales No. 127.Octubre 2002. Facultad latinoamericana de ciencias Sociales (FLACS0) Costa Rica: ASDI.

Garcés, Á. (2014), “Resistencia estética juvenil. Derivas masculinas y femeninas a través del hip hop”, Versión. Estudios de Comunicación y Política, núm. 33, abril, pp. 87-104, en http://version.xoc.uam.mx/. Bajado 15/10/2014

Gutiérrez, Griselda (2009) Sujeto Político y acción colectiva: interpretaciones alternativas, en Hermenéutica, subjetivad y política. México: Ed. UNAM. Impreso.

Jodelet, Denise. (2008) El movimiento de retorno al sujeto y el enfoque de las representaciones sociales, en Cultura y representaciones sociales. Año 3, núm. 5, septiembre

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2012): Metodología de la investigación. 5ta. Edición. México: Mc Graw Hill.

Lizarazo, (2013). Símbolos digitales. Ed. UAM-Siglo XXI. México.

Medina, Gabriel. (2009) “Escenas juveniles de la política”, en Cultura y poder. Perspectivas disciplinarias. México. Ed. UACM.

Mouffe, Chantal (1999). El retorno de lo político. Comunidad, ciudadanía, pluralismo, democracia radical. Ed. Paidós. México

Muñoz, María Antonia. (2006) Laclau y Rancière: algunas coordenadas para la lectura de lo político. Andamios, Volumen 2, número 4, junio, 2006, pp. 119-144.

Navarro F. (2008). Reseña: Van Leeuwen (2008). Discourse and practice. Blog. Discurso. noticias sobre los estudios del lenguaje en uso. Argentina. 12/02/2015 https://discurso.wordpress.com/2008/12/01/resena-van-leeuwen-2008-discourse-and-practice/

Published
2015-07-31
How to Cite
Fabila Echauri, A. M., Pérez Morales, F. de L., & Castillo Guzmán, R. (2015). Political iconography of university students. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 6(11), 980 - 998. Retrieved from https://ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/126
Section
Social and Humanities