Social Innovation in Higher Education of Mexico
Abstract
The article analyses the importance of strengthening social innovation to the inequality that the country is experiencing in the institutions of higher education of Mexico. The neoliberal political system that has prevailed in recent years, in the context of globalization, has encouraged universities to a commodification leaving aside the responsibility having being one of the main riches for social development, hence the need to seek actions that foster social and capital, in addition, its commitment to the development of the country. Through a hermeneutic phenomenological study we define the importance of social innovation in higher education; shall be deemed within the study to implement the principles of solidarity, subsidiarity and common good of the Social doctrine of the Church as foundations of the same, as well as the need to strengthen the presence of organisms that promote social innovation.
Downloads
References
Aboites Aguilar, J. y Díaz Pérez, C. (2012). Globalización basada en el conocimiento: la experiencia de las instituciones de México. En J. L. Calva (Coord.). Políticas de Educación, Ciencia, Tecnología y Competitividad (pp. 133-151). México, D.F.: Consejo Nacional de Universitarios.
Aldeanueva Fernández, I. y Benavides Velasco, C.A. (Marzo 2012). La dimensión social de la educación superior: Universidad socialmente responsables. Boletín económico de ICE, (3024), 51-57. Recuperado en http://www.revistasice.com/CachePDF/BICE_3024_51-58__2F83CF6CD09AE70FDC3BF7069F1228F5.pdf
Benedicto, XVI, (2009). Carta encíclica Caritas in Veritate. Roma: Librería Editrice Vaticana.
Botin, E. (2014). Discurso de Apertura del III Encuentro Internacional de Rectores Universia. Río de Janeiro, Brasil. Recuperado en http://www.universiario2014.com/documents/Discurso_EmilioBotin_Final.pdf
Buckland, H. y Murillo, D. (Septiembre 2014). La Innovación Social en América Latina. Marco conceptual y agentes. Instituto de Innovación social. ESADE. Recuperado en http://idbdocs.iadb.org/wsdocs/getDocument.aspx?DOCNUM=39423645
Calva, J.L. (Coord.). (2012). Políticas de Educación, Ciencia, Tecnología y Competitividad. Colección Análisis Estratégico para el Desarrollo. (10) 9-15. 344-362. México: Consejo Nacional de Universitarios.
Cimoli, M. y Dosi, G. (Agosto 1994). De los paradigmas tecnológicos a los sistemas nacionales de producción e innovación. Comercio Exterior, 44(8), 669-682. Recuperado en http://revistas.bancomext.gob.mx/rce/magazines/362/2/RCE2.pdf
Conferencia del Episcopado Latinoamericano (1967). La Misión de la Universidad Católica en América Latina. Buga, Colombia: CELAM. Recuperado en http://www.cepau.org.ar/document/buga/buga1.pdf
Conferencia Regional de la Educación Superior en América Latina y el Caribe (Enero 2009). Declaraciones y plan de acción. Perfiles Educativos, 31(125), 90-108. México. Recuperado en http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-26982009000300007&script=sci_arttext&tlng=es
Consejo Nacional de Evaluación de la Política y Desarrollo Social (2013). Medición de la pobreza en México y en las entidades Federativas. México, D.F.: Organismo público. Recuperado en www.coneval.gob.mx
Didriksson, A. (2012). Universidad y políticas de Estado para un nuevo desarrollo. En J. L. Calva (Coord.). Políticas de Educación, Ciencia, Tecnología y Competitividad (pp.114-131). México, D.F.: Consejo Nacional de Universitarios.
Didriksson Takayanagui, A. (2014). La universidad en la sociedad del conocimiento: hacia un modelo de producción y transferencia de conocimientos y aprendizajes. Revista da Avaliação da Educação Superior, 19(3) 549-559. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=219132213002
Fernández, C., Delpiano, C. y De Ferrari, J.M. (Eds.). (2006). Responsabilidad social universitaria. Una manera de ser Universidad. Teoría y práctica en la experiencia chilena. Santiago de Chile: Gráfica Funny. Recuperado en http://rsuniversitaria.org/web/images/stories/memoria/UCP%202006.pdf
Franco, J. (17 de diciembre del 2014). En México no se hace innovación social. El Economista. Recuperado en http://eleconomista.com.mx/entretenimiento/2014/12/17/mexico-no-se-hace-innovacion-social
Fundación de la Innovación Bankinter (2009). Innovación social: Reinventando el desarrollo sostenible. Resumen ejecutivo. Recuperado en www.accenture.com/.../PDF/Accenture_FTF_Innovacion_social.pdf
Gobierno de la República (2013). Plan Nacional de Desarrollo 2013-2018. México, D.F. Recuperado en pnd.gob.mx
Guitián, G. (2014). La economía y las finanzas en Evangelii gaudium: una reflexión sobre algunas reacciones en Estados Unidos desde la Doctrina Social de la Iglesia. Teología y Vida, 55(4), 653-680. Recuperado en www.scielo.cl/pdf/tv/v55n4/art05.pdf
Herrera, M. A. (2010). Responsabilidad social: eje de la transformación de la universidad en la era de la globalización. Universidades, 60(45) 19-32. Unión de Recuperado en http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37316228004
Hodge, C., C. (2012). Ampliar la racionalidad económica. Teoría económica y ética a la luz de Caritas in veritate. Teología y Vida. 53(4) 475-501. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=32226386003
Informe sobre Desarrollo Humano. (2013). El ascenso del Sur: progreso humano en un mundo diverso. Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. Recuperado en http://www.undp.org/content/dam/venezuela/docs/undp_ve_IDH_2013.pdf
Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2015). Indicadores sobre actividades científicas y tecnológicas, 2009 a 2001. Recuperado en http://www3.inegi.org.mx/sistemas/temas/default.aspx?s=est&c=19007
Jiménez Torres, J. A., Calderón García, R., Vergara Fregoso, M. (enero-abril 2014). La innovación como eje en la formación de Recursos Humanos en el nivel posgrado. Universidad del Valle de Atemajac, 29(81), 12-17. Guadalajara, Jalisco: UNIVA.
Juan Pablo II. (1987). Carta Encíclica Sollicitudo Rei Socialis. Roma: Librería Editrice Vaticana.
Llamas Huitrón, I. (2012). Beneficios sociales de la educación y desarrollo socioeconómico. En J.L. Cava (Coord.). Políticas de educación, ciencia, tecnología y competitividad: Análisis estratégico para el Desarrollo (pp. 17-39). México, D.F.: Consejo Nacional de Universitarios.
Martínez Arrona, M.C. (2014). El capital social en el desarrollo regional. Una lectura teológica del valor del trabajo. Revista electrónica FIMPES, nueva época. 3 (5), 74-83. México: Comisión de Investigación FIMPES. Recuperado en http://www.fimpes.org.mx/phocadownload/RevistaCIF/revista_cif_145.pdf
Muñoz García, H. (Enero 2011). La universidad mexicana en el escenario global. Perfiles Educativos, 33(spe), 21-33. México. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-26982011000500003&script=sci_arttext
Nodos de Educación Superior para la Innovación Social (2015). Misión, visión y valores. Recuperado de nesis.fen.uchile.cl/mision2014.html
Ortiz Acosta, J.D. (Diciembre-Mayo 2012). Educación y desarrollo, una relación intrínseca desde el punto de vista del discurso universitario. IXAYA Revista Universitaria de Desarrollo Social, 2(2), 13-29. Recuperado en http://www.ixaya.cucsh.udg.mx/digital/2
Pablo VI. (1967). Carta Encíclica Populorum progressio. Roma: Librería Editrice Vaticana
Pontificio Consejo “Justicia y Paz” (2005). Compendio de la Doctrina Social de la Iglesia. México: D.F.: CEM.
Ramírez del Razo, H. (2012). Educación Superior para un desarrollo Incluyente. Tendencias, escenarios, agenda prioritaria. En J.L. Calva (Coord.). Políticas de Educación, Ciencia, Tecnología y Competitividad (pp. 82-113). México, D.F.: Consejo Nacional de Universitarios.
Rozo, C. (2007). Del neoliberalismo económico a la economía con equidad. En J.L. Calva (Coord.). Globalización y bloques económicos: mitos y realidades. Agenda para el desarrollo. (1) 321-339. México: Porrúa.
Ruiz Gutiérrez, R. (2012). La inversión en ciencia y tecnología en México. En J.L. Calva (Coord.). Políticas de Educación, Ciencia, Tecnología y Competitividad (pp. 182-207). México, D.F.: Consejo Nacional de Universitarios.
Secretaría de Educación Pública (2012). Sistema Nacional de Información Estadística Educativa. México, D.F.: SEP. Recuperado en http://www.snie.sep.gob.mx/estadisticas_educativas.html
Secretaría de Educación Pública (2013). Programa Sectorial de Educación 2013-2018. México, D.F.: SEP. Recuperado en http://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/4479/4/images/PROGRAMA_SECTORIAL_DE_EDUCACION_2013_2018_WEB.pdf
Universia Río (2014). III Encuentro Internacional de Rectores Universia: La Universidad del Siglo XXI: Una reflexión desde Iberoamérica. Río de Janeiro, Brasil. Recuperado en http://www.universiario2014.com/es/index/comites.html
Vallaeys, F. (2014). La responsabilidad social universitaria: un nuevo modelo universitario contra la mercantilización. Revista iberoamericana de educación superior, 5(12), 105-117. Recuperado en http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-28722014000100006&lng=es&tlng=es.
Villa, A. (Ed.) (2013). Un modelo de evaluación de Innovación Social Universitaria Responsable (ISUR). Tuning América Latina. Bilbao: Universidad de Deusto.
Villa Sánchez, A. (junio 2014). La innovación social en el ámbito universitario: una propuesta para su diagnóstico y desarrollo. Revista Argentina de Educación Superior, 6(8), 188-218. Recuperado en http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4753907
Viniegra Beltrán, C. y Viniegra González, G. (2012). Simetría, sinergia e innovación para la competitividad y el desarrollo económico de México. En Calva, J. L. (Coord.). Políticas de educación, ciencia, tecnología y competitividad (pp. 317-343). México, D.F.: Consejo Nacional de Universitarios.
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work