Interests dominant personality in educational practice of college students

  • René Pedroza Flores Universidad Autónoma del Estado de México

Abstract

The study of the dominant interests of personality in college students of the degree in architecture, graphic design and industrial design at the Autonomous University of the State of Mexico is presented as purpose of the article. The instrument developed by Allport, Vernon and Lindzey entitled Study of the values ​​is used. This is a scale for measuring the dominant interests of personality, and was applied to a sample of 353 students (152 in architectural, 124 in graphic design and 77 in industrial design) that included men and women of different semesters of each of the degrees. The assumption was proved is to Allport that the dominant interest of personality in college students belong to the essence of their training, in this case it was true because students of the three degrees prevailed the interest of aesthetic personality is essence of such degrees; so the assumption made by us, betting that the dominant economic interest would be rejected.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Allport, G. (1961). Psicología de la personalidad. Buenos Aires: Editorial Paidós.

Allport, G. (1970). La personalidad. Su configuración y desarrollo. Barcelona: Herder.

Allport, G. (2001). Estudio de valores. Segunda edición. México: Manual Moderno.

Bermúdez, J., et al. (2012). Psicología de la personalidad. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Gordon, R. (2010). A Measurement of the Personality and Self-Assessed Ocupational Success: Three Management Clasifications. Arizona: ProQuest LLC.

Lafuente, E. (1994). “Un trabajo inédito del Dr. Lafora sobre la personalidad”. Revista de Historia de la psicología, 5 (3-4), 165-172.

Polaino-Llorente, A. (2003). Fundamentos de la psicología de la personalidad Madrid: Ediciones Rialp.

Rodríguez, G. (1932). “Métodos psicotécnicos aconsejables para el estudio de la personalidad”. Revista de pedagogía, XI (123), 97-108.

Spranger, E. (1966). “Formas de vida. Psicología y ética de la personalidad”, Madrid: Revista de Occidente.

Chávez, P. (2011). “Perfil de valores en estudiantes de la licenciatura de la Universidad de los Llanos”. Aletheia, Revista de Desarrollo Humano, Educativo y social contemporáneo, Vol. 3, (núm. 2), Julio-Diciembre, Bogotá: Fundación Centro Internacional de Educación en Desarrollo Educativo y Social. Disponible en: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:slVAhHHeitkJ:aletheia.cinde.org.co/index.php/ALETHEIA/article/download/46/43%253A%253Apdf+&cd=3&hl=en&ct=clnk&gl=mx

González, L. (2005). “Perfil de los estudiantes de arquitectura”. Revista Omnia, vol. 11, núm. 2, mayo-agosto, Maracaibo: Universidad del Zulia. Disponible en: http://www.produccioncientifica.luz.edu.ve/index.php/omnia/issue/view/863

González, E. (2013). Estudio comparativo del desarrollo de valores éticos en estudiantes de Derecho. Revista In Vestigium Ire, vol. 6. Boyacá: Universidad Santo Tomás. Disponible en: http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/issue/view/66

Published
2016-01-09
How to Cite
Pedroza Flores, R. (2016). Interests dominant personality in educational practice of college students. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 6(12), 95 - 113. Retrieved from https://ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/191
Section
Education And Educational Technology