Educational system based on regional public policies to consolidate a sovereign nation and Autonomous

  • Filiberto Candia García Facultad de Ingeniería, BUAP

Abstract

The current behavior of the social and economic dynamics in Mexico demand concrete and effective around the supply of college education and the inclusion of new economic investments in rural communities actions. Address from Higher Education Institutions (IES) new projects of technological and economic development, will consolidate an intercultural identity in favor of a sovereign and independent state. Allowing social projects comprehensively promote the proposal of public policy which must be applied and implemented seeking the best development and preservation of local culture. In this paper it has been chosen as an innovative latent Vasconcelos reference action for education that ensures the national sovereignty and autonomy. We reviewed the concepts of public policy and its impact on the social development of the country, the effects of its implementation and the characteristics of those that have been retained on the different government administrations were analyzed. the development of a curriculum in a tangible project proposed educational program. the relevance of the curricula for sustainable development that guarantees the consolidation of the proposed model is analyzed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benavides, Ilizaliturri Luis. (1998). Hacia nuevos paradigmas en educación. Puebla: CIPAE.

Benavides, Ilizaliturri Luis. (2007) Notas Para Una Reflexión Sobre La Política Educativa Y

Social Del Nuevo Régimen 2006-2012, Conferencia dictada para el ITESO. CIPAE, México.

Benemérita Universidad Autónoma de Puebla [BUAP]. (2007). Modelo Universitario Minerva (MUM). Documento de integración. Puebla: El Errante Editor.

CONALTE, (1991). Perfiles de Desempeño para Preescolar, Primaria y Secundaria. Impreso en Artículos Gráficos de México. México. ISBN 968-6714-00-6.

De Vries Wietse, León Arenas Patricia, Romero Muñoz José Francisco, Hernández Saldaña Ignacio (2011). ¿Desertores o Decepcionados? Distintas causas para abandonar los estudios universitarios. Revista de la Educación Superior. ISSN: 0185-2760. Vol. XL (4), No. 160. Octubre - Diciembre de 2011, pp. 29 – 50. Ingreso: 11/04/11 - Aprobado: 13/10/11.

De Vries, W., González, G., León, P. & Hernández, I. (2008, julio-diciembre). Políticas públicas y desempeño académico, o cómo el tamaño sí importa. CPU-e, Revista de

De Vries, Wietse y Yadira Navarro (2011), "¿Profesionistas del futuro o futuros taxistas? Los egresados universitarios y el mercado laboral en México", en Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES), México, IISUE-UNAM/Universia, vol. II, núm.4,

De Vries, Wietse, Rebeca Vázquez-Cabrera y David Rios-Treto (2013), “Millonarios o malparados: ¿de qué depende el éxito de los egresados universitarios?”, en Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES), México, UNAM-IISUE / Universia, vol. IV, núm. 9, pp. 3-20, http://ries.universia.net/index.php/ries/article/view/273/html_37.[consulta: 21/02/2015].

Didriksson Axel,Herrera M. Alma (1999). La construcción curricular: innovación, flexibilidad y competencias. EDUCACIÓN SUPERIOR y SOCIEDAD VOL 10 Nº 2: 29-52, 1999.

Educación para el desarrollo sostenible de la UNESCO (2014),

Educación ciudadana en América Latina: Prioridades de los currículos escolares. UNESCO, (2014),

Guía Del Docente Para La Sensibilización En Favor De Una Educación De Calidad, UNESCO (2014).

Howard Gardner (2005). Las cinco mentes del Futuro. Paidos. España. ISBN:84-493-1675-8.

Miklos, Tomas (2007). Planeación prospectiva: Una estrategia para el diseño del futuro. México: Limusa: Centro de estudios prospectivos Fundación Javier Barros Sierra. ISBN-13: 978-968-18-3848-5.

PNUD (2014). Informe sobre Desarrollo Humano 2014 Sostener el Progreso Humano: Reducir vulnerabilidades y construir resiliencia. Propiedad del Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. ISBN: 978-92-1-326062-3.

Rodríguez Escobedo, Francisco J. (2014). Políticas Públicas un estudio de caso. Plaza y Valdés Editores. España. ISBN: 978-607-402-753-2.

Salazar Vargas, Carlos (2012). Políticas Públicas para cambiar la realidad social. BUAP. Puebla, Mex. ISBN: 978-607-487-436-5.

SEP (2013). Programa sectorial de educación 2013-2018.

UNESCO (2015). LA EDUCACIÓN PARA TODOS, 2000-2015: LOGROS Y DESAFÍOS. UNESCO. Francia.

Vasconcelos Calderón, José. ¿Qué es la Revolución?. TRILLAS, 2009. ISBN 978-607-17-0175-6.

Vasconcelos Calderón, José. Antología de textos sobre educación. TRILLAS, 2009. ISBN 978-607-17-0191-6.

Vasconcelos Calderón, José. Bolivarismo y Monroísmo: Temas Iberoamericanos. México. TRILLAS, 2011. ISBN 978-607-17-0740-6.

Vasconcelos Calderón, José. De Robinson a Odiseo: Pedagogía estructurativa. TRILLAS, 2009. ISBN 978-607-17-0195-4.

Zolla, Carlos. Zolla Márquez, Emiliano (2004). Los pueblos indígenas de México: 100 preguntas. Universidad Nacional Autónoma de México. México. ISBN 970321679X, 9789703216796.

http://ries.universia.net/index.php/ries/article/view/71 [consulta: 1/02/2005].

Investigación Educativa, 7. Recuperado el 21/02/15, de http://www.uv.mx/cpue/num7/inves/de_vries_politicas_publicas.html

WFP, 2013 [http://es.wfp.org/]

Published
2016-02-13
How to Cite
Candia García, F. (2016). Educational system based on regional public policies to consolidate a sovereign nation and Autonomous. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 6(12), 147 - 201. Retrieved from https://ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/199
Section
Education And Educational Technology