Academic writing in higher education. Difficulties and development of knowledge with the support of ICT
Abstract
The objective of the research was to improve the writing of academic texts in higher education students through a workshop based on the use of Information and Communication Technologies (ICT), taught to sixth semester students of four undergraduate programs. degree from a Normal School in the center of the Mexican Republic. A evaluation was carried out to identify the factors that make it difficult to prepare academic texts. The study is qualitative framed in the narrative design, the means to collect the information were the interview in focus groups, observation and the field diary. The total number of participants in the study were 35 students, 30 women and 5 men between 20 and 22 years old. In the development of the workshop, the digital sites: CREA (Resource Center for Academic Writing) of the Tecnológico de Monterrey and the classroom platform were used as guiding axes. The analysis of the information was carried out through direct and axial coding. The results demonstrate that pedagogical proposals that use ICT are very useful for the development of writing knowledge in Higher Education students.
Downloads
References
Anaya-Figueroa, T. M., Brito-Garcías, J. G. y Montalvo-Castro, J. (2023). Retos de la escritura académica en estudiantes universitarios: una revisión de la literatura. Conrado, Revista pedagógica de la Universidad de Cienfuegos, 19(91), 86-94. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v19n91/1990-8644-rc-19-91-86.pdf
American Psychological Association (APA) APA (2019). Manual de Publicación de la Asociación Americana de Psicología. http://www.apastyle.org/
Arenas, M. E. (2005). El ensayo como clase de textos del género argumentativo: un ejemplo de Ortega y Gasset. En Cervera, V.; Hernández, B. y Adsuar, D. (eds.). El ensayo como género literario (43-62). Editum. Ediciones de la Universidad de Murcia.
Arias-Cardona, A. M., y Alvarado-Salgado, S. V. (2015). Investigación narrativa: apuesta metodológica para la construcción social de conocimientos científicos. Revista CES Psicología, 8(2), 171-181. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=423542417010
Asencio, M. I. (2019). La lectura y la escritura académica en educación superior: el taller como estrategia didáctica. Psychology, Society, & Education, 2019. Vol. 11(2), pp. 205-219. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7282874
Bassi, J.E. (2017). La escritura académica: 14 recomendaciones prácticas. Athenea Digital, 17 (2): 95-147 https://ddd.uab.cat/record/177368
Benítez, T., Guariguata, Y. y Pérez, A. (2021). Pedagogía de géneros textuales para fomentar engagement en la escritura académica en educación superior. Revista Literatura y Lingüística. No. 43, pp. 309-348. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0716-58112021000100309&script=sci_arttext&tlng=en
Betancur, D. B. (2021). Firmar en nombre propio. Representaciones de jóvenes universitarios sobre la escritura académica. Enunciación, 26(1), 92-105. DOI: https://doi.org/10.14483/22486798.17083
Blog de la Lengua (2018, 13 de junio). 5 consejos para redactar mejor tus textos. (Vídeo). YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=pJPm2CGTPgc17(2),95-147. https://repositorio.unab.cl/xmlui/handle/ria/4893
Cassany, D. (1993). La cocina de la escritura. Anagrama.
Carranza, A. M. y Pérez, B. E. (2021). El alcance argumentativo del sistema de citas y referencias en las habilidades de escritura académica de universitarios. Educatio Siglo XXI, 39(2), 277-300. https://revistas.um.es/educatio/article/view/406581
Chaverra-Fernández, D. I., Calle-Álvarez, G. Y., Hurtado, R. D. y Bolívar, W. A. (2022). Revisión de investigaciones sobre escritura académica para la construcción de un centro de escritura digital en educación superior. Ikala Revista de Lengua y Cultura, 27(1), 224-247. https://revistas.udea.edu.co/index.php/ikala/article/view/345369
Coronado, S. P. (2021). La escritura académica en la formación universitaria. EDUCARE ET COMUNICARE Revista de investigación de la Facultad de Humanidades, 9(2), 5-16. https://doi.org/10.35383/educare.v9i2.653
CREA (2024). Centro de recursos para la escritura académica del Tecnológico de Monterrey. http://sitios.ruv.itesm.mx/portales/crea/homedoc.htm
Flick, U (2012). Introducción a la investigación cualitativa. Paideia.
Hernández, N. D., Salado, L. I. y Vargas A. (2021). Literacidad académica en la educación superior. Revista diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa, 12(23). http://dialogossobreeducacion.cucsh.udg.mx/index.php/DSE/article/view/968
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. Sexta edición. McGraw-Hill.
Kloss, S. y Múñoz, B. (2022). Escritura en educación superior: hacia una propuesta de producción escrita para enseñar en la disciplina. Revista Brasileira de Lingüística Aplicada, 22(3), 754-773. https://www.scielo.br/j/rbla/a/GvgyzNWfxV66r9hz8c4qm8c/?lang=es
Ochoa, L. (2009). La lectura y la escritura en las tesis de maestría. Forma y Función, 22() 93-119. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21916691005
Rey-Castillo, M. y Gómez-Zermeño, M. G. (2021). Dificultades en la escritura académica de estudiantes de maestría. Revista Electrónica Educare (Educare Electronic Journal) 25 (2), 1-19. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/11958/21115
Rodríguez, Y. C. (2007). El ensayo académico: algunos apuntes para su estudio. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 8(1), 147-159. Universidad Pedagógica Experimental Libertador Caracas, Venezuela https://www.redalyc.org/pdf/410/Resumenes/Abstract_41080110_2.pdf
Sandín, M. P. (2003). Investigación Cualitativa en Educación. Fundamentos y tradiciones. México, Editorial McGraw Hill.
SEP. (2012). Taller de producción de textos académicos. Optativo. Plan de Estudios 2012. Licenciatura en Educación Preescolar. Subsecretaría de Educación Superior. Dirección General de Educación Superior para Profesionales de la Educación. SEP.
Valverde, M. T. y Caro, M.T. (2015). Desarrollo de la competencia en escritura académica con recursos digitales en el área de comunicación en la lengua española. XIII. Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria. https://rua.ua.es/dspace/handle/10045/49491
Uach (2018, 12 de marzo). Textos académicos y su estructura. (Vídeo). YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=RQxNd4Yu69g
Zubiría, J. (2013). El maestro y los desafíos a la educación en el siglo XXI. Revista Iberoamericana de Pedagogía REDIPE 825. https://gladyseduca.files.wordpress.com/2018/12/el-desafc3ado-del-maestro-de-hoy.pdf
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work