Let us light the path to those who have tripped so they can move forward
Abstract
Higher education in Mexico faces significant challenges in terms of failure and academic lag, factors that negatively impact the academic performance of students and their professional and personal development. Despite efforts to reduce these rates, Higher Education Institutions continue to seek strategies to address this problem. The objective of this research was to explain the lag and failure of higher education students through tutoring, in order to propose strategies for continuous improvement. A descriptive methodology was used through a sequential mixed method in two stages. First, a questionnaire was applied to 413 students and, subsequently, a qualitative analysis was carried out through a focus group with 7 students and 10 interviews with those in charge of processes linked to tutoring. The subjects with the highest passing rates are English, mathematics, information technology and statistics. 66% of students reported emotional problems derived from family issues. In addition, a lack of commitment to their studies and difficulties with the credit system that limits the choice of teachers were identified. The research revealed the need to implement preventive programs, monitoring, psychosocial and psychoemotional programs, as well as a public mental health policy. It is crucial to strengthen tutoring programs and adapt the curriculum to improve academic performance and prevent lag and failure in higher education.
Downloads
References
Álvarez, M. y Álvarez, J. (2015). La tutoría universitaria: del modelo actual a un modelo integral. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(2). https://doi.org/10.6018/reifop.18.2.219671
Álvarez, P. (2002). La función tutorial en la Universidad: una apuesta por la mejora de la calidad de la enseñanza. Instituto de Orientación Psicológica Asociados (EOS). https://www.researchgate.net/publication/308375510_La_funcion_tutorial_en_la_Universidad_una_apuesta_por_la_mejora_de_la_calidad_de_la_ensenanza
Araya, R. y Palma Rojas, F. (2023). ¿Cómo mejorar la permanencia del estudiantado en el sistema escolar? Aprendizajes a partir de la implementación del Programa de Tutorías Pedagógicas en la región de Valparaíso, Chile. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385346
Arellano, L. H., Duarte, J. F., Ramírez, M., Pacheco, L. A., Zambrano, P., Franco, J. C. y Medrano, G. I. (2024). Deserción y reprobación en cálculo diferencial, un estudio cualitativo en el Instituto Tecnológico de Chihuahua. Estudios y Perspectivas Revista Científica y Académica, 4(1). https://doi.org/10.61384/r.c.a..v4i1.165
Ávila, S. V. (coord.) (2023). La tutoría en la UNAM como una acción vinculante. SIT-UNAM. https://tutoria.unam.mx/sites/default/files/2023-09/Tutoria%20Accion%20Vinculante%202023.pdf#page=125
Beltrán, J. y Suarez, J. L. (2003). El quehacer tutorial: guía de trabajo. Universidad Veracruzana.
Bravo, B. K. y López, R. (2019). Identificación de factores de riesgo para la permanencia en estudiantes de licenciatura. Revista Electrónica de la Red Regional de Tutorías Sur-Sureste, 1, 37-43.
Braxton, J. M. (2019). Leaving College: Rethinking the Causes and Cures of Student Attrition by Vincent Tinto. Journal of College Student Development, 60(1), 129-134. https://doi.org/10.1353/csd.2019.0012
Centro Universitario de Ciencias Económico Administrativas (CUCEA) (2024). Programa de tutorías. https://tutorias.cucea.udg.mx/
Correa, P. I. y Rochin, F. L. (2024). Plan de acción tutorial: una herramienta clave para el desarrollo integral de los estudiantes. South Florida Journal of Development, 5(2), 941-949. https://doi.org/10.46932/sfjdv5n2-041
Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (4.a ed.). Sage.
Fuentes, J. y Rivera, M. E. (2022). Factores personales, contextuales y académicos asociados a la reprobación en educación superior: una muestra nacional mexicana. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 27(95), 1039-1062.
Gaytan, A., Tapia, C. S., Amparán, N. L. y Pablos, D. E. (2024). Tutor ideal en el programa de tutoría académica universitaria. En M. Urías, J. Angulo, F.
García y O. Cuevas (coords.), Docencia, tecnología y convivencia: un enfoque integral. Qartuppi. https://doi.org/10.29410/QTP.24.01
Gómez, Á. y Gómez, K. (2019). Muestreo estadístico para docentes y estudiantes. https://tauniversity.org/sites/default/files/ebook_muestreo_estadistico_para_docentes_y_estudiantes._dr._angel_gomez_degraves_y_prof._karine_gomez_marquina.pdf
Hernández, C. E. y Escobar, A. C. (2019). Introducción a los tipos de muestreo. Alerta, Revista científica del Instituto Nacional de Salud, 2(1). https://doi.org/10.5377/alerta.v2i1.7535
Keane, E., Heinz, M. and Lynch, A. (2023). Factors impacting on the retention of students from under-represented groups in initial teacher education in Ireland. Tertiary Education and Management, 29(1), 5-23. https://doi.org/10.1007/s11233-022-09108-5
Krippendorff, K. (1997). Métodos de análisis de contenido: teoría y práctica (2.a ed.). Páidos.
Lozano, D. F. y Maldonado, L. (2020). Factores docentes asociados a la reprobación en Educación Media Superior. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 7. https://doi.org/10.46377/dilemas.v36i1.2310
Memije, N. Y., Ventura, P. E. y Zaragoza, J. (2024). El rendimiento deficiente en matemática, estrategias de aprendizaje y orientación psicopedagógica en Universidad Autónoma de Guerrero. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(1), 6164-6186. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.9960
Morales, G., Peña, B., Hernández, A. y Carpio, C. A. (2023). Análisis e intervención en el riesgo académico en educación superior. Revista ConCiencia, 8(Especial). https://doi.org/10.32654/ConCiencia/eds.especial-1
Olvera, N., Guerra, J. y Gómez, Y. (2023). Implementación de tutoría como estrategia de intervención, para disminuir la reprobación y abandono escolar. El caso de un municipio mexicano. Revista Estudios Psicológicos, 3(2). https://doi.org/10.35622/j.rep.2023.02.006
Pérez, R., Dávila, C., Rodríguez, J. y Ayala, A. (2023). Condiciones, necesidades y prácticas de la tutoría en la RCO ANUIES en el contexto de la pandemia COVID-19. Universidad de Guadalajara. https://www.researchgate.net/profile/Gabriela-Herrera-16/publication/374415396_Condiciones_necesidades_y_practicas_de_la_tutoria_en_la_RCO_ANUIES_en_el_contexto_de_la_pandemia_COVID-19/links/6529991b06bdd619c48c103f/Condiciones-necesidades-y-practicas-de-la-tutoria-en-la-RCO-ANUIES-en-el-contexto-de-la-pandemia-COVID-19.pdf
Ponce, S. (2024). Propuesta de intervención tutorial con estudiantes de licenciatura en riesgo académico (ITELRA). Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 3. https://doi.org/10.46377/dilemas.v11i3.4112
Reglamento General de Evaluación y Promoción de Alumnos, Normatividad Universitaria de la Universidad de Guadalajara 12 (2017). https://www.udg.mx/es/normatividad
Reyes, V., Alcázar, R. J., Collazo, D. K. y De la Roca, J. M. (2020). Relación entre emociones y estrategias de afrontamiento ante la reprobación en estudiantes universitarios. Psicogente, 23(44). https://doi.org/10.17081/psico.23.44.3659
Rodríguez, O. J. (2001). Métodos de muestreo (2.a ed.). Centro de Investigaciones Sociológicas.
Roque, E. y Rosas, E. G. (2023). Deserción en la educación superior a distancia. En E. Roque y E. Bautista (coords.), Educación de calidad y tecnologías. Experiencias, análisis y estrategias (pp. 14-32). Ave Editorial. https://www.researchgate.net/publication/374808016_Educacion_de_calidad_y_tecnologias_Experiencias_analisis_y_estrategias
Sánchez, M., Vega, Y., Nivardy, C., y Hernández, O. (2017). Diseño e implementación de una plataforma digital para la gestión de tutorías y su impacto en la deserción de estudiantes de nivel superior. ReCIBE, Revista electrónica de Computación, Informática, Biomédica y Electrónica, 6(1). https://doi.org/10.32870/recibe.v6i1.74
Secretaría de Educación Pública (SEP) (2019). Lineamientos para la formulación de indicadores educativos. DGPPYEE-SEP. https://planeacion.sep.gob.mx/indicadorespronosticos.aspx
Secretaría de Educación Pública (SEP) (2023). DGPPYEE-SEP. https://www.planeacion.sep.gob.mx/indicadorespronosticos.aspx
Tinto, V. (1989). Definir la deserción: es una cuestión de perspectiva. Revista de Educación Superior, 18(71). http://publicaciones.anuies.mx/revista/71
Ureña, M. G., Rodríguez, F. de G. y Marín, M. F. (2024). Grupos de estudio PIT: potencializando el aprendizaje y la identidad universitaria de los alumnos del Centro Universitario del Sur desde la tutoría. En A. Valdez y M. Rujano (coords.), Reprobación y deserción escolar: estrategias exitosas de solución en las instituciones de educación superior. Universidad de Guadalajara. http://www.cusur.udg.mx/es/sites/default/files/adjuntos/libro%20Reprobacion%20y%20desercion%20escolar_compressed.pdf#page=46
Valdivia, B., Zúñiga, R., Torres, I. O., Villegas, M. y Rodríguez, C. del P. S. (2022). El programa de tutorías: un reto educativo post-pandemia. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(4), 1307-1333. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.2662
Vidal, J. L. y Toledo, J. (2024). Programa institucional de tutorías desde la visión del estudiante de un programa educativo de técnico superior universitario. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(1), 1679-1701. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.9563
Wijbenga, L., van der Velde, J., Korevaar, E. L., Reijneveld, S. A., Hofstra, J. and de Winter, A. F. (2024). Emotional problems and academic performance: The role of executive functioning skills in undergraduate students. Journal of Further and Higher Education, 48(2), 196-207. https://doi.org/10.1080/0309877X.2023.2300393
Wolk, L. (2007). Coaching: el arte de soplar brasas (6.a ed.). Gran Aldea.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work