Narrative as a reflective practice in the formative process

  • Sonia Martínez Rubio Instituto Superior de Ciencias de la Educación del Estado de México

Abstract

The present article is the result of my doctoral studies in education sciences, during the time I did my PhD studies I did a research, which explains what is it like to be kindergarten  specialist nowadays, the purpose of the research was to understand the reality of a kindergarten teachers told by the protagonists involved in this activity. To carry the research study I used the narrative, in the theorical part, also as a methodological approach, however I discovered that the narrative itself is a formative process that allows the users the possibility to interpellate, interpret and understand oneself and the people around us. This article first presents the reasons that led me to wards the reflections included, I also point out about the connection between language and narrative, later I make a brief introduction of it, finally I present a dialogue about the narrative as a way of self-practice, I end presenting some brief considerations connected with narrative.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bajtín, M. (1989). El problema de los géneros discursivos. México: Siglo XXI.

Bolivar Botía, A. (2002). “¿De nobis ipsis silemus?”: Epistemología de la investigación biográfico-narrativa en la educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, p. 26.

Bruner, J. (2003). La fábrica de historias. Derecho, literatura, vida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

------------- (2014). Realidad mental y mundos posibles. Los actos de la imaginación que dan sentido a la experiencia. Barcelona: Gedisa.

Foucault, M. (1982). La hermenéutica del sujeto. Curso en el Collége de France (1981-1982). México: Fondo de Cultura Económica.

---------------- (2010). Las palabras y las cosas. Una arqueología de las ciencias humanas. México: Siglo XXI.

Habermas, J. (1999). Teoría de la acción comunicativa: Complementos y estudios previos. Madrid: Cátedra.

Horkheimer, M. (2002). Teoría tradicional y teoría crítica. España: Paidós.

J.Clandinin, D. (2000). Historias de experiencias e investigación narrativa.

Machado, R. en Foucault, Michel (1990). Arqueología y epistemología. Barcelona: Gedisa.

Mélich, J.-C. (2012). Filosofía de la finitud. Barcelona: Herder.

Ricoeur, P. (2002). Del texto a la acción. Ensayos de hermenéutica II. México: Fondo de Cultura Económica.

Ricoeur, P. (2004). Tiempo y narración I. Configuración del tiempo en el relato histórico. México: Siglo XXI.

Ricoeur, P. (2004). Tiempo y narración II. Configuración del tiempo en el relato de ficción. México: Siglo XXI.

Zambrano, A. (2007). Formación, experiencia y saber. Bogotá: Magisterio.

Published
2016-02-22
How to Cite
Martínez Rubio, S. (2016). Narrative as a reflective practice in the formative process. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 6(12), 216 - 228. Retrieved from https://ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/205
Section
Education And Educational Technology