Collaborative writing: A social practice mediated by technologies
Abstract
This study, initially presented as a paper and now as a research article, examines how the incorporation of educational technologies (ET) is transforming the teaching and learning of writing at the university. Through a case study at the Universidad Autónoma de Sinaloa, the practices of writing culture in a university training environment dominated by technology were analyzed. The results reveal a paradox: despite the technological predominance, both students and teachers make limited use of ET in the teaching-learning processes of writing. However, students recognize significant benefits in the use of digital tools for their writing assignments, such as increased interaction and motivation in learning, more effective communication with teachers, and access to a wide range of digital educational resources. The research concludes that technology-mediated collaborative writing can be a valuable tool for improving the quality of university education, promoting collaborative learning and creativity among students. In addition, it emphasizes the importance of incorporating ET, in an effective way, in professional training programs, recognizing their status and mediation in the teaching and learning processes at the university.
Downloads
References
Area, M. (2009). Introducción a la tecnología educativa. Universidad de La Laguna.
Area, M. y Adell, J. (2021). Tecnologías digitales y cambio educativo. Una aproximación crítica. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(4), 83-96. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.005
Arteaga Alcívar, Y., Guaña Moya, J., Begnini Domínguez, L., Cabrera Córdova, F. M., Sánchez Cali, F. y Moya Carrera, Y. (2022). Integración de la tecnología con la educación. RISTIC Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologías de Informação, (54), 182-193. https://www.proquest.com/openview/842ba867d3c582d6b8421785d69b5a4d/1.pdf?pq-origsite=gscholar&cbl=1006393
Bombini, G. (2019). Desafíos para una escritura académica en contexto. Álabe: Revista de la Red de Universidades Lectoras, (19), 1-7. http://dx.doi.org/10.15645/Alabe2019.19.12
Bonilla, P. C. y De Castro, D. P. (2021). La escritura colaborativa en ambientes educativos presenciales, virtuales y con diferentes mediaciones de la tecnología digital. Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP, 14(2), 195-223. https://doi.org/10.15332/25005421.6061
Camacho Marín, R., Rivas Vallejo, C., Gaspar Castro, M. y Quiñonez Mendoza, C. (2020). Innovación tecnología educativa en el contexto actual latinoamericano. Revista de Ciencias Sociales, 26, 459-471. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28064146030
Canta-Honores, J. L. y Quesada-Llanto, J. (2021). El uso del enfoque del estudio de caso: Una revisión de la literatura. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(19), 775-786. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i19.236
Carlino, P. (2004). El proceso de escritura académica: cuatro dificultades de la enseñanza universitaria. Educere, 8(26), 321-327. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35602605
Castells, M. (2014). El impacto de internet en la sociedad: una perspectiva global. Open Mind, California: BBVA. https://nuestroscursos.net/mod/url/view.php?id=1832
Comboza Alcívar, Y. R., Yáñez-Rodríguez, M. A. y Rivas, Y. C. (2021). El uso de las TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, 1, 1-11. https://www.eumed.net/es/revistas/atlante/2021-enero/uso-tic-ensenanza
Galván, H. I., Zepeda, H. H. y Méndez, M. E. (2020). Alfabetización tecnológica y la práctica docente universitaria. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 7(14), 1-17. https://www.pag.org.mx/index.php/PAG/article/view/834
Gamboa, G. A. (2020). Pospandemia: triple agenda para una nueva realidad. Pers Bioet., 24(2), 127-135. https://doi.org/10.5294/pebi.2020.24.2.1
García, M. (2004). Análisis del discurso de ensayos estudiantiles (tesis doctoral). Universidad de Barcelona.
Giraldo-Giraldo, C. (2020). Dificultades de la escritura y desaprovechamiento de su potencial epistémico en estudiantes de posgrado. Revista Colombiana de Educación, 1(80), 173-192. https://doi.org/10.17227/rce.num80-9633
Godoy, L. (2019). Posicionamientos enunciativos en la escritura digital y colaborativa en entornos educativos. Traslaciones. Revista Latinoamericana de Lectura y Escritura, 6(12), 212-232. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/124253
Godoy, L. (2020). Escritura digital y colaborativa: una práctica discursiva multifacética: estado del arte y perspectivas para el futuro. Quintú Quimün. Revista de Lingüística, Q028(4), 1-30. https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/lingustica/article/view/2616
González, E. A. (2020). La revisión en escritura colaborativa a través de un wiki: un estudio de caso. Lenguaje, 48(2), 328-353. https://doi.org/10.25100/lenguaje.v48i2.8804
Granado Peinado, M. (2019). El Papel de la colaboración en la escritura de síntesis argumentativas a partir de textos con posiciones enfrentadas sobre un tema (tesis doctoral). Universidad Autónoma de Madrid. https://repositorio.uam.es/handle/10486/689687
Hernández, R. M. (2017). Impacto de las TIC en la educación: retos y perspectivas. Revista de Psicología Educativa. Propósitos y Representaciones, 5(1), 325-347. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.149
Jaramillo, P., Castañeda, P. y Pimienta, M. (2009). Qué hacer con la tecnología en el aula: inventario de usos de las TIC para aprender y enseñar. Educación y Educadores, 12(2), 159-179. https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=83412219011
Lowry, P. B., Curtis, A. y Lowry, M. R. (2004). Building a taxonomy and nomenclature of Collaborative writing to Improve interdisciplinary Research and practice. Journal of Business Communication (1973), 41(1), 66-99. https://doi.org/10.1177/0021943603259363
Martínez, P. C. (2006). El método de estudio de caso: estrategia metodológica de la investigación científica. Pensamiento & Gestión, (20), 165-193. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=64602005
Mortis Lozoya, S. V., García López, R. I., Angulo Armenta, J. y Del Hierro Parra E. (2021). Uso de la tecnología: Investigaciones en educación básica y superior. Clave Editorial.
Niño Carrasco, S y Castellanos Ramírez, J. (2020). Estrategias de regulación y procesos de escritura colaborativa en línea para el aprendizaje en estudiantes universitarios. Nova Scientia. 12(25), 1-32. https://doi.org/10.21640/ns.v12i25.2499
Padilla, C., Douglas, S. y López, E. (2010). Competencias argumentativas en la alfabetización académica. @tic. Revista de Innovación Educativa, (4), 2-12. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3236896.pdf
Pinque, G. (2020). La escritura colaborativa en la virtualidad: nociones y estrategias para pensar su inclusión en propuestas de enseñanza. Revista Científica EFI · DGES, 6(10). 95-103. https://dges-cba.edu.ar/wp/wp-content/uploads/2020/11/La-escritura-creativa-en-la-virtualidad-GERMAN-PINQUE.pdf
Ranz López, A. E. (2018). Una visión a la escritura académica colaborativa en la educación superior: estudio de casos. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/05/escritura-academica-colaborativa.html
Rey-Castillo, M. y Gómez Zermeño, M. G. (2021). Dificultades en la escritura académica de estudiantes de maestría. Revista Electrónica Educare, 25(2), 1-19. http://doi.org/10.15359/ree.25-2.4
Roa Rodríguez, P. (2013). La escritura de textos académicos: un reto para los docentes. Infancias Imágenes, 12(2), 81-87. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6070074
Roschelle, J. M., Pea, R. D., Hoadley, C. M, Gordin, D. N., y Means, B. M. (2000). Changing How and What Children Learn in School with Computer-Based Technologies. The Future of Children, 10(2), 76-101. https://doi.org/10.2307/1602690
Salazar, C. (2019). Incorporación de las TIC en la enseñanza y el aprendizaje de la lectura y la escritura en la universidad. En I. A. Molina Bernal, J. C. Morales Piñero y S.A. Rodríguez Jerez (eds.). Importancia de las TIC en los procesos de enseñanza-aprendizaje: estudios en la educación media y superior (pp. 163-177). Universidad Sergio Arboleda. https://repository.usergioarboleda.edu.co/handle/11232/1517
Salazar, C. (2020). La escritura académica, una práctica social para la formación profesional. Elaleph.com.
Torres, P. C. y Cobo, J. K. (2017). Tecnología educativa y su papel en el logro de los fines de la educación. Educere, 21(68), 31-40. https://www.redalyc.org/pdf/356/35652744004.pdf
Verástica, M. L. y Salazar, C. (2021). La escritura textual narrativa en el aprendizaje de estudiantes en Educación. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(22), 1-23. https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.892
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work