Phenomenography of Facebook Groups as Innovation in Postgraduate Training at the National School for Kindergarten Teachers

  • Manuel Espartaco López Sáenz Escuela Nacional para Maestras de Jardines de Niños

Abstract

The study carried out reports an experience of educational innovation mediated by the use of Facebook groups in postgraduate training at the National School for Kindergarten Teachers, particularly seeking to explore and describe the experiences of postgraduate students around to the Closed Facebook Groups as mediators of their training process during the distance educational work and the return to face-to-face, the methodology used was phenomenographic and the findings pointed towards the recognition and appreciation of the social network Facebook as an innovative tool, flexible and with wide training potential in the formal and informal educational field from the perspective of the actors involved in the documented educational experience at the dawn of the 21st century and within the framework of the Information and Knowledge Society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcívar, A. M. (2020). Usos educativos de las principales redes sociales: el estudiante que aprende mientras navega. Revista Científica Ecociencia, 7, 1–14. https://doi.org/10.21855/ecociencia.7.294

Apaza, S. N., Bravo Bonifaz, D. A., Marruffo Risco, A. M. y Ulloa Taylor, G. G. (2021). Uso pedagógico de la red social Facebook y su aporte en el aprendizaje colaborativo de los estudiantes del I ciclo de la facultad de arquitectura, en una universidad privada de Lima, 2020 (tesis de maestría). Escuela de Postgrado, Universidad Tecnológica del Perú. https://repositorio.utp.edu.pe/handle/20.500.12867/4786

Duque, L. y Enrique, W. (2017). Nuevas dinámicas pedagógicas en redes sociales: aprovechamiento tecnológico de los grupos cerrados de Facebook para potenciar los procesos de aprendizaje en el área de tecnología e informática del grado 11 de la I. E. Joaquín Cárdenas Gómez (tesis de maestría).
Facultad de Ingeniería en Tecnologías de Información y Comunicación, Universidad Pontificia Bolivariana. https://repository.upb.edu.co/handle/20.500.11912/3163

Fernández-Díaz, E., Rodríguez-Hoyos, C., y Haya Salmón, I. (2017). Análisis de la investigación nacional e internacional sobre redes sociales en contextos educativos. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 21(1). https://doi.org/10.30827/profesorado.v21i1.10365

Galván, A., López Pérez, O., Chávez López, J. K. y Contreras López, E. X. (2022). Entorno virtual de aprendizaje: las redes sociales para aprender en la universidad. Innoeduca International Journal of Technology and Educational Innovation, 8(1). https://doi.org/10.24310/innoeduca.2022.v8i1.12340

Hernández, K., Yánez Palacios, J. y Carrera Rivera, A. (2017). Las redes sociales y adolescencias: repercusión en la actividad física. Revista Universidad y Sociedad, 9(2), 242-247. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000200033&lng=es&tlng=es

López Sáenz, M., Martínez Dávila, L. y Barbosa-Granados, S. (2022). Innovación en educación superior: perspectivas latinoamericanas II México, Argentina y Colombia. Editorial Académica Española.

Murillo, F. J., Hidalgo, N. y Martínez-Garrido, C. (2022). El método fenomenográfico en la investigación educativa. RiiTE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, (13), 117–137. https://doi.org/10.6018/riite.549541

Ortiz-García, J. M. (2006). Guía descriptiva para la elaboración de protocolos de investigación. Salud en Tabasco, 12(3), 530-540.

Rodríguez-Gallego, M. R., López Martínez, A. y Martín Herrera, I. (2017). Percepciones de los estudiantes de ciencias de la educación sobre las redes sociales como metodología didáctica. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (50), 77–93. https://recyt.fecyt.es/index.php/pixel/article/view/61766

Salas, R. A. y Salas, R. D. (2019). Análisis sobre el uso de la red social Facebook en el proceso de enseñanza-aprendizaje por medio de la ciencia de datos. Revista de Comunicación de la SEECI, (50), 1–26. https://doi.org/10.15198/seeci.2019.50.1-26

Scherer, A. L. y Farias, J. G. (2018). Uso da Rede Social Facebook como Ferramenta de Ensino-aprendizagem em Cursos de Ensino Superior. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, 17(1). https://doi.org/10.17143/rbaad.v17i1.44

Trejo, R. H. (s. f.). Uso de los entornos virtuales de aprendizaje en la educación a distancia. Uned.ac.cr. https://www.uned.ac.cr/academica/edutec/memoria/ponencias/hiraldo_162.pdf
Usuarios de Facebook en México por edad 2023 (s. f.). Statista. https://es.statista.com/estadisticas/1173474/facebook-usuarios-mexico-edad/
Published
2024-09-12
How to Cite
López Sáenz, M. E. (2024). Phenomenography of Facebook Groups as Innovation in Postgraduate Training at the National School for Kindergarten Teachers. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 15(29). https://doi.org/10.23913/ride.v15i29.2075
Section
Scientific articles