School management: an opportunity that promotes reflection on upbringings and strengthens the bond between school and families

  • Juan Antonio Marcos Cayetano Escuela Normal de Atlacomulco

Abstract

To answer the question: How does school management promote reflection on parenting and strengthen the bond between school and families? A qualitative action research study was carried out in a primary school, where work sessions were organized with groups of parents of the students who converge at the educational center and who represented the subjects of the study, an intentional sample of 296 women and 35 men. As an actor that makes management possible in basic education schools, the collaboration of the school director with the USAER team was highlighted to organize work sessions within the framework of “school for parents” with the aim of strengthening the link between the school and families, and promote reflection on parenting styles. These sessions were organized into six moments, called: welcome and justification, trust and approach, reading, parenting styles, a group reflection and the final perception through two questions to the families in which they suggested the organization of more similar activities.  It is concluded that the management of the school director is a path of collaboration that makes possible the link between the school and families through the establishment of strategies and networks of participation in the school community and that parents show interest in the activities that They are proposed from the school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Diario Oficial de la Federación (DOF). (3 de julio de 2014a). Acuerdo número 716 por el que se establecen los lineamientos para la constitución, organización y funcionamiento de los Consejos de Participación Social en la Educación. DOF. https://n9.cl/rb6qy

Diario Oficial de la Federación (DOF). (7 de marzo de 2014b). Secretaría de Educación Pública. Acuerdo número 717 por el que se emiten los lineamientos para formular los Programas de Gestión Escolar. DOF. https://n9.cl/6d4j5y

Elliot, J. (2000). La investigación-acción en educación. Morata.

García-Bacete, J. (2003). La relaciones escuela-familia: un reto educativo. Infancia y aprendizaje, 26 (4), 425-437. http://ampacarlessalvador.es/wp-content/uploads/2015/01/Las-relaciones-escuela-familia-un-reto-educativo1.pdf

García, J. y Moliner, L. (2006). Comunicación cooperativa entre la familia y la escuela: un programa para la acción. International Journal of Developmental and Educational Psychology, (1)1, 327-336. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832311029.pdf

Fischman, D. (2015). Motivación 360°. El mercurio Aguilar.

Hernández, R. Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGrawHill.

James, M y Guzmán F. (2015). La participación de madres y padres de familia en la escuela: un divorcio de mutuo consentimiento. Sinéctica (46). Revista electrónica de educación. https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/610

Latorre, A. (2005). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Grao.

Ley General de Educación. (30 de septiembre de 2019). Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión. Diario Oficial de la Federación. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGE.pdf

Münch, L. (2014). Administración. Gestión organizacional, enfoques y proceso administrativo. Pearson Educación.
Programa Sectorial de Educación 2020-2024 (PSE). DOF. https://n9.cl/wr8n

Secretaría de Educación Pública (SEP). (2022). Plan de Estudio para la Educación Preescolar, Primaria y Secundaria 2022. https://educacionbasica.sep.gob.mx/wp-content/uploads/2024/06/Plan-de-Estudio-ISBN-ELECTRONICO.pdf

Secretaría de Educación Pública (SEP). (2019). Orientaciones para elaborar el Programa Escolar de Mejora Continua. https://n9.cl/neajm

Secretaría de Educación Pública (SEP). (2010). Modelo de Gestión Educativa Estratégica. https://n9.cl/s1908

Serramona, J. (2004). Participación de los padres y calidad de la educación. Estudios sobre Educación, (6), 27-38. Estudios Eb.pdf (unav.edu)
Unidad del Sistema para la Carrera de las Maestras y los Maestros (USICAMM). (2022). Marco para la excelencia en la enseñanza y la gestión escolar en Educación Básica. http://public-file-system.usicamm.gob.mx/2023-2024/compilacion/EB/Marco_EB.pdf

Velásquez, M. (2020). Estilos de crianza: una revisión teórica. https://repositorio.uss.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12802/7286/Velasquez%20Quispe%20Marisol.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Published
2024-09-23
How to Cite
Marcos Cayetano, J. A. (2024). School management: an opportunity that promotes reflection on upbringings and strengthens the bond between school and families. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 15(29). https://doi.org/10.23913/ride.v15i29.2085
Section
Scientific articles