Generic competence on teaching staff of higher education in the State of Guerrero

  • Leonila Román Fernández Universidad Autónoma de Guerrero
  • Lucio Díaz González Universidad Autónoma de Guerrero
  • Erick Gerardo Leyva Román Universidad Autónoma de Guerrero

Abstract

Goal: To identify the teaching staff generic competence, that orients the educational practice on higher education on the state of Guerrero, taking into account the students opinion. Method: Descriptive and longitudinal studies on the period 2012-2014; it was applied a questionnaire to students of seven institutions. The sample was: 37 % teaching staff and 41 % students per institution, assessing each academic member 10 students. The information was adapted to the Likert scale, posteriorly to the numeric scale of Sampieri to obtain quartiles thus classifying the data on high medium and low competence. The strength and weakness on the indicators were calculated using the arithmetic mean and classifying it using the median. Results: on a state level 56 % of the teaching staff is of high competence, 44 % between medium and low competence. By sub-dimensions: normal staff 71 %, university staff 64% and technological staff 44 % showed high competence on values and evaluation; on pedagogical showed notorious deficiencies. On Indicators: 9 % normalist staff has high strengths; 58 % of university staff medium competences and technological staff 100 % showed medium competences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Calderón, N. (2010). Diseño de un cuestionario de evaluación de la competencia docente con base en la opinión de los alumnos. Tesis de maestría en ciencias educativas. Ensenada, B. C., México.

Cano, M. E (2005). Cómo mejorar las competencias de los docentes. Barcelona, Graó, p. 3. Disponible en: http://www.ugr.es/~recfpro/rev123COL1.pdf

Cano, M. E. (2008). “La evaluación por competencias en la educación superior”. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado. España, 12 (3), p. 1-16, Disponible en: http://www.ub.edu/cubac/sites/default/files/la_evaluacion_por_competencias_en_la_educacion_superior_0.pdf

Cruz, R. (2012, 16 de abril). Modelo por competencias en el campo de la educación. Monografías. Disponible en: http://www.monografias.com/trabajos92/modelo-competencias/modelo-competencias.shtml

Casanova, M. A. (1992). La evaluación, garantía de la calidad para el centro educativo. España, Editorial Luis Vives.

Darling, L. (2002). “El derecho de aprender. Crear buenas escuelas para todos”. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. Barcelona, 43, pp.158-170. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/274/27404314.pdf

Denyer, M., Furnémont, J., Poulain R., y Vanloubbeeck G. (2007). Las competencias en la educación, un balance. México, Fondo de Cultura Económica, pp. 17-44.

González, P.M. (1997). Evaluación del aprendizaje en la enseñanza universitaria. CEPES UHY. La Habana, Cuba.

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista L. P. (2006). Metodología de la investigación. México, Editorial McGraw Hill, p. 373.

Moreno, T. (2009). Competencias en educación superior: Un alto en el camino para revisar la ruta de viaje. Perfiles Educativos, 31 (124), 69-92.

Zabalza, M. A. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional. Madrid, Narcea.

Zabalza, M. A. (2007). Competencias docentes del profesorado universitario: calidad y desarrollo profesional. Madrid, Narcea, p. 70.

Rueda, M. (2009). La evaluación del desempeño docente: consideraciones desde el enfoque por competencias. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 11 (2). Disponible en: http://redie.uabc.mx/redie/article/view/234/751#2

Rueda, M. (2010). El enfoque por competencias: ¿salida a la crisis educativa? Perfiles Educativos | vol. XXXII, núm. 127, 2010 | IISUE-UNAM | Editorial. En http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v32n127/v32n127a1.pdf

Zabala, A. y Arnau, L. (2007). "La enseñanza de las competencias". Aula de Innovación Educativa, España, No. 161, pp. 40-46. Disponible en: http://upvv.clavijero.edu.mx/cursos/ObservacionPracticaIII/vector2/tarea6/documentos/Zabala_Arnua.pdf

Published
2016-04-25
How to Cite
Román Fernández, L., Díaz González, L., & Leyva Román, E. G. (2016). Generic competence on teaching staff of higher education in the State of Guerrero. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 6(12), 362 - 378. Retrieved from https://ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/218
Section
Education And Educational Technology