The development of historical empathy: A study on the narratives of future History teachers in Chile

  • Humberto Álvarez Sepúlveda Universidad Católica de la Santísima Concepción

Abstract

In the last decade, teacher training in history has moved from traditional teaching to the constructivist paradigm. In this approach, teacher trainers promote meaningful learning that prepares future teachers to develop historical empathy, leaving aside memorization and the accumulation of information. This study analyzed the narratives about the Chilean social outbreak (2019-2020), produced by 24 future primary education teachers from a Chilean university, with the aim of evaluating their levels of historical empathy. The research, of a qualitative, exploratory and interpretive nature, was based on a non-experimental cross-sectional design. Content analysis was used to determine the degree of development of historical empathy, based on the following taxonomy proposed by Álvarez (2022): null historical empathy (absence of connection with the historical context), presentist (interpretation from the present), experiential (emotional reconstruction of events) and advanced (deep and contextualized understanding). The results showed that 54.1% of the narratives did not employ historical empathy, 16.7% reflected presentist empathy, 25% experiential historical empathy, and only 4.2% advanced historical empathy. It was concluded that such results indicate that future teachers do not integrate historical empathy or tend to interpret the past from a presentist and/or experiential perspective. These findings underline the need to strengthen teacher training in history, promoting strategies that foster more advanced levels of historical empathy in future teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, H. (2022). Empatía histórica y narrativa: Pensar la expedición de Colón con futuros profesores de Educación Básica. Mendive. Revista de Educación, 20(2), 450-463. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962022000200450&lng=es&tlng=es

Álvarez, H. (2023). El laboratorio histórico como estrategia de indagación para desarrollar el pensamiento histórico en la formación del profesorado de Historia. Revista Interciencia 48(5), 245-251. https://www.interciencia.net/wp-content/uploads/2023/06/03_6979_A_Alvarez_v48n5_7.pdf

Aniñir, D. y Candina, A. (2020). Estallido social: Elementos para una genealogía de las violencias. Meridional. Revista Chilena de Estudios Latinoamericanos, (14), 241-246. https://doi.org/10.5354/0719-4862.2020.57136

Araujo, K. (2020). Hilos tensados. Para leer el octubre chileno. Editorial USACH.

Carril, M., Andreu, B., De la Calle, M. y López, E. (2020). Fuentes orales para el desarrollo de la empatía histórica: Un estudio en la formación del profesorado de Educación Infantil. Panta Rei. Revista digital de Historia y Didáctica de la Historia, 14(1), 155-184.
https://doi.org/10.6018/pantarei.444771

Carril, M., Sánchez, M. y López, E. (2023). Empatía y empatía histórica: Su correlación a través de un dilema ético. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 27(2), 331-350. https://doi.org/10.30827/profesorado.v27i2.22645

Cunningham, D. (2009). An empirical framework for understanding how teachers conceptualize and cultivate historical empathy in students. Journal of Curriculum Studies, 41(5), 679-709. https://doi.org/10.1080/00220270902947376

Endacott, J. y Brooks, S. (2013). An updated theoretical and practical model for promoting historical empathy. Social Studies Research and Practice, 8(1), 41-58. 10.1108/SSRP-01-2013-B0003

Espinoza, E. (2020). La investigación cualitativa, una herramienta ética en el ámbito pedagógico. Conrado, 16(75), 103-110. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000400103

Gajardo, J., Salazar, M. y Maya, A. (2022). Enseñar desde la empatía histórica y la educación para la ciudadanía durante la pandemia. La experiencia del profesorado en una escuela en Chile. El Futuro del Pasado, (13), 671-704. https://doi.org/10.14201/fdp.26163

García, D. (2023). Los aportes de la teoría fundamentada y del método comparativo constante al estudio de las políticas educativas en perspectiva comparada. Revista Latinoamericana de Políticas y Administración de la Educación, (18), 24-36.
https://revistas.untref.edu.ar/index.php/relapae/article/view/1621

Grez, S. (2019). Rebelión popular y proceso constituyente en Chile. En: Folchi, M. (Ed.). Chile despertó. Lecturas desde la historia del estallido social de octubre (pp. 13-20). RedesTd.

Guzmán, P. (2023). Enseñanza de la disciplina histórica escolar desde un enfoque contemporáneo: Una propuesta de agendas investigativas desde la Web of Science y Scopus. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 13(26), 1-29. https://doi.org/10.23913/ride.v13i26.1398

Jiménez, C. (2020). # Chiledespertó: Causas del estallido social en Chile. Revista Mexicana de Sociología, 82(4), 949-957. https://doi.org/10.22201/iis.01882503p.2020.4.59213

Piña, L. (2023). El enfoque cualitativo: Una alternativa compleja dentro del mundo de la investigación. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(15), 1-3. https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2542-30882023000100001

Ponce, M. y Guerrero, M. (2022). La enseñanza de la historia a través de la empatía: Una propuesta en res dimensiones. Revista Conjeturas Sociológicas, 10(27), 22-46. https://revistas.ues.edu.sv/index.php/conjsociologicas/article/view/2203/2204

Valdez, F. (2023). Ejemplos de codificación en el desarrollo de la Teoría Fundamentada: Investigación en educación matemática. Revista ISCEEM. Reflexiones en torno a la Educación, 1(1), 15-30. http://revista.isceem.edu.mx/index.php/revista/article/view/5
Published
2025-01-02
How to Cite
Álvarez Sepúlveda, H. (2025). The development of historical empathy: A study on the narratives of future History teachers in Chile. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 15(29). https://doi.org/10.23913/ride.v15i29.2222
Section
Scientific articles