The educational actors faced with the use of the mother tongue in a indigenous school of Chiapas

  • Oscar Cruz Pérez Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas
  • Germán Alejandro García Lara Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas
  • Jesús Ocaña Zúñiga Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas
  • Carlos Eduardo Pérez Jiménez Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas

Abstract

This paper discusses issues surrounding education, school and language as well as its implications for the process of schooling for high school students. The study is qualitative in the form of case study and the participants are students, teachers and managers of a school in upper level of the community of San Andrés Larráinzar, in the State of Chiapas.   So were open inside the school, interviews which were recorded and transcribed into digital format using Atlas.ti software tool, and analyzed with the strategy bottom-up (ascending). That way were prepared synthesis as conceptual networks where where recovered the most representative items related to the conception that students have related to the use of the mother tongue, its position on the matter and its consequences, as well as the vision of teachers and directors of the school about the monolingual teaching practice in Spanish, the alternatives for the academic problems of students and the learning evaluation.   It is concluded that the indigenous language is a limiting factor for the educational process at school, since he is at odds with his informal use communicative and interactive processes between the students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aristi, P., Castañeda, A., Landesnan, M. y Remedi. E. (1990). El lugar del psicoanálisis en la investigación educativa; aportes a la identidad y quehacer docente. En: Biccice Gálvez, M., Ducoing, P. y Escudero, O. (coords.). Psicoanálisis y educación. México: Facultad de Filosofía y Letras, UNAM.

Belgich, H. (2005). Escuela, violencia y niñez. Nuevos modos de convivir. Argentina: Homo.

Bourdieu, P. y Passeron, J. C. (1998). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. México: Fontamara, 3ª ed.

Charles, M. (1987). El problema de la cultura o la cultura como problema. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, Época I, Nº 3, pp.119-149.

Cummins, J. (2002). Lenguaje, poder y pedagogía. España: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte y Ediciones Morata, S. L.

De Sousa Santos, B. (2006). Conocer desde el Sur. Perú: Fondo Editorial de la Facultad de Ciencias.

Edwards, V. (2005). Las formas de conocimiento en el aula. En: Elsie Rockwell (coord). La escuela cotidiana. México: Fondo de Cultura Económica.

Foucault, M. (1993). Vigilar y castigar. México: Siglo XXI, 29ª ed.

García Segura, S. (2004). De la educación indígena a la educación bilingüe intercultural. España: Departamento de Antropología de la Universidad de Granada.

Gimeno Sacristán, J. y Pérez Gómez, A. (2002). Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata.

Gorza, P. (2002). Habitar el tiempo en San Andrés Larráinzar, paisajes indígenas de los Altos de Chiapas. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Colegio de Michoacán A.C.

Hameline, D. (1981). La instrucción, una actividad intencionada. Madrid: Narcea.

Illich, I. (1985). La sociedad desescolarizada. Consulta 12 de marzo de 2012: http://www.mundolibertario.org/archivos/documentos/IvnIllich_lasociedaddesescolarizada.pdf

Lenkersdorf, C. (2002). Otra lengua, otra cultura, otro derecho. El ejemplo de los mayas-tojolabales. Consulta 20 de mayo de 2010: http://www.bibliojuridica.org/libros/2/740/6.pdf

Massó Guijarro, E. (2006). La identidad cultural como patrimonio inmaterial; Relaciones dialécticas con el desarrollo. Theoria, Vol.15, Nº1, Chillán-Chile: Universidad del Bio-Bio, pp. 88-89.

Murueta, M. E. (2004). Alternativas Metodológicas para la investigación educativa. México: AMAPSI, CESE.

Orduna Allegrine, G. (2003). Desarrollo local, educación e identidad cultural. Navarra-España: Universidad de Navarra.

Rojas Soriano, R. (1980). Guía para realizar investigaciones sociales. México: Textos universitarios.

Stavehagen, R. (1995). México, el exilio bien temperado. México: Instituto de Investigaciones Interculturales Germano-Mexicanas, A.C., Instituto Goethe México, A.C., Secretaría de Cultura del Estado de Puebla y UNAM.

Schemelkes, S. (2001). Educación intercultural: reflexiones a la luz de experiencias recientes. Consulta 20 de agosto de 2009: http://portal.iteso.mx/portal/page/portal/Sinectica/Historico/Numeros_anteriores05/023/23%20Silvia%20Schmelkes-Mapas.pdf

SEGOB (2014). Programa Especial de los Pueblos Indígenas 2014-2018. Diario Oficial de la Federación. Recuperado de: http://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5343116&fecha=30/04/2014

Stenhouse, L. (1991). Investigación y desarrollo del currículum. Madrid: Morata.

Varas Díaz, N. y Serrano García, I. (2001). ‘Eso que te ata por dentro: el aspecto emotivo de las identidades puertorriqueñas”. En: Salazar, J. M. y D’ Adamo, O. (coords.), Identidades nacionales en América Latina. Caracas-Venezuela: Universidad Central.

Published
2016-08-02
How to Cite
Cruz Pérez, O., García Lara, G. A., Ocaña Zúñiga, J., & Pérez Jiménez, C. E. (2016). The educational actors faced with the use of the mother tongue in a indigenous school of Chiapas. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 7(13), 37 - 54. Retrieved from https://ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/233
Section
Scientific articles

Most read articles by the same author(s)