Determinants of violence among peers in secondary schools of the State of Mexico: quality of relationships with teachers and family

  • Arlette Covarrubias Feregrino El Colegio Mexiquense A.C.
  • Nelly Rosa Caro Luján El Colegio Mexiquense A.C.

Abstract

The aim of this article is to analyze, using a Probit model, if the student relations with their teachers and family members increase the probability for they to exercise violence against their colleagues in secondary schools of the State of Mexico. There are various types of violence: verbal, physical, psychological, sexual and towards the belongings of others. The sample was composed of 1 217 teenagers from both sexes, and is representative of students in Secondary school in the State of Mexico. The results indicate that a better relationship of the student with his teacher and with their parents decreases the probability of commit major assaults.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Atria, Strohmeier y Spiel (2007). “The relevance of the school class as social unit for the prevalence of bullying and victimization”, European Journal of Developmental Psychology, 4(4), pp. 372-384.

Ballester, F., Arnaiz Sánchez, P. (2001). Diversidad y violencia escolar. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, núm. 41, agosto, 2001, pp. 39-58.

Caro Luján, N. R. (2014). La decisión sexual. Comportamiento sexual y reproductivo de mujeres jóvenes en la Ciudad de México. México: Colegio Mexiquense A.C.

Caso, Joaquín, Díaz Carlos y Chaparro Alicia (2013). Aplicación de un procedimiento para la optimización de la medida de la convivencia escolar, Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa (RIEE), vol. 6, núm. 2, pp. 137-145.

Del Tronco, J. (Coord.) (2013). La violencia en las escuelas secundarias de México. Una exploración de sus dimensiones, México: FLACSO.

Díaz Aguado, M. J. (2005). La violencia entre iguales en la adolescencia y su prevención desde la escuela. Psicothema, 17, 549-558.

Estévez, E., Murgui, S., Moreno, D. y Musitu, G. (2007). “Estilos de comunicación familiar, actitud hacia la autoridad institucional y conducta violenta del adolescente en la escuela”. Psicothema, 19, 108-113.

Fandrem, Ertesvag, Strohmeier y Roland (2010). “Bullying and affiliation: A study of peer groups in native and inmigrant adolescents in Norway”, European Journal of Developmental Psychology, 7 (4), pp. 401-518.

Fernández Itzíar et al. (2011). “Reflexiones en torno al concepto de violencia en las aulas” en Pulso, núm. 34, pp. 195-210.

Frías, M., Corral, V., Moreno, C. y Rodríguez, I. (2000). El Maltrato infantil como un factor de riesgo para la salud, la conducta prosocial y la ejecución escolar en niñas y niños. En E. Ramos (Ed.), Investigaciones jurídicas en Sonora, vol. 2, Hermosillo: REDIES.

Frías Armenta, Martha; López Escobar, Amelia Eréndida; Díaz Méndez, Sylvia Guadalupe (2003). Predictores de la conducta antisocial juvenil: un modelo ecológico

Estudios de Psicología, vol. 8, núm. 1, enero-abril, pp. 15-24.

Furlan, Alfredo (2003). “Problemas de indisciplina y violencia en la escuela”, Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10 (26), pp. 631-639.

Gázquez, J. J., Cangas, A. J., Pérez Fuentes, M. C., Padilla, D. y Cano, A. (2007). Percepción de la violencia escolar por parte de los familiares: un estudio comparativo en cuatro países europeos. Internacional Journal of Clinical and Health Psychology, 7, pp. 93-105.

León del Barco, Benito; Felipe Castaño, Elena; Polo del Río, María Isabel; Fajardo Bullón, Fernando (2015). Aceptación-rechazo parental y perfiles de victimización y agresión en situaciones de bullying, Anales de Psicología, vol. 31, núm. 2, pp. 600-606.

Marín-Martínez, Adriana y Lucy Reidl (2013). “Validación Psicométrica del Cuestionario: Así nos llevamos en la escuela” para evaluar el hostigamiento escolar (bullying) en primarias, Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol 18, núm. 56, pp. 11-36.

Martínez Ferrer B. M., Pérez S. M., Ochoa G. M., y Gimeno M. D. C. M. (2008). El rol del apoyo parental, las actitudes hacia la escuela y la autoestima en la violencia escolar en adolescentes. International Journal of Clinical and Health Psychology, 8(3), pp. 679-692.

Mejía-Hernández, J. M. y Weiss, E. (2011). La violencia entre chicas de secundaria. Revista mexicana de investigación educativa, 16(49), pp. 545-570.

Moreno, D., Estévez, E., Murgui, S., y Mu- situ, G. (2009). Relación entre el clima familiar y el clima escolar: El rol de la empatía, la actitud hacia la autoridad y la conducta violenta en la adolescencia. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 9(1), pp. 123-136.

Ochoa, A. y Salinas. J. J. (2015). Percepción acerca de la interacción entre maestros y alumnos: su impacto en el bienestar de los estudiantes, Revista Interacçoes, 11, pp. 153-174.

Ortega, R. (2002). Informe sobre la investigación de los malos tratos y la exclusión social en el marco de un proyecto europeo, Sevilla: Kronos.

Olweus, D. (1998). Conductas de acoso y amenaza entre escolares. Madrid: Morata, 168 pp.

Olweus, D. (1983). Low school achievement and aggressive behaviour in adolescent boys. En D. Magnusson y V. Allen (eds.): Human development and interactional perspective, Nueva York: Academic Press, pp. 353-365.

Olweus, D. (2) (1998). The nature of school bullying: a cross national perspective. Londres: Routledge.

Owens, Larry; Rosalyn Shute y Phillip Slee (2004). “Girls’ Aggressive Behavior”, Prevention Researcher, vol. 11(3), september.

Repetti, R. L., Taylor, S. E. y Seeman, T. E. (2002). Risky families: family social environments and the mental and physical health of offspring. Psychological Bulletin, 128, pp. 330-366.

Ruiz, Cecilia; Arense, Julián-Jesús; Cerezo, Fuensanta; Sánchez, Consuelo (2015). Roles en bullying de adolescentes y preadolescentes, y su relación con el clima social y los estilos educativos parentales. Revista de Psicodidáctica, enero-junio, pp. 139-155.

Sanmartín, José (2006). “Conceptos y tipos de violencia escolar”, en Ángela Serrano (coord.), Acoso y violencia en la escuela: cómo detectar, prevenir y resolver el bullying, Barcelona: Ariel, pp. 21-35.

Saucedo, Claudia (1995). Expresiones genéricas de los adolescentes en el contexto sociocultural de un CONALEP, tesis de maestría, Ciudad de México: Departamento de Investigaciones Educativas, CINVESTAV.

Unidad de Análisis del Consejo Ciudadano de la Ciudad de México (2014). Bullying. Análisis del Acoso Escolar en la Ciudad de México. Rol de los responsables de crianza, Consejo Ciudadano de la Ciudad de México, 53 pp.

Published
2016-09-17
How to Cite
Covarrubias Feregrino, A., & Caro Luján, N. R. (2016). Determinants of violence among peers in secondary schools of the State of Mexico: quality of relationships with teachers and family. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 7(13), 220 - 249. Retrieved from https://ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/243
Section
Scientific articles