Discriminant Function Analysis as interpretive tool for the Study on Mobile Phone Overuse in students of the Bachelor's degree in Administrative Data Processing of the Autonomous University of Mexico State, University Center UAEM Temascaltepec

  • Rafael V. Mendoza Méndez Universidad Autónoma del Estado de México
  • Ernesto Joel Dorantes Coronado Universidad Autónoma del Estado de México
  • José Cedillo Monroy Universidad Autónoma del Estado de México
  • Xóchitl Jasso Arriaga Universidad Autónoma del Estado de México

Abstract

The aim of this article was to demonstrate the effectiveness of the Multiple Discriminant Analysis (MDA) statistical method, as a technique for the interpretation of the results of a study conducted in the Autonomous University of Mexico State, University Center UAEM Temascaltepec in students of the Bachelor's degree in Administrative Data Processing about Mobile Phone Overuse, also known as Smartphone Addiction. The levels of addiction were gender-differentiated with precision, which allowed classifying new cases, and due to their characteristics make the most of the relations between the independent variables to differentiate them more efficiently. “The Discriminant Analysis starts from a Data Table of  "n" individuals, who have been measured by "p" independent quantitative variables, that act as the characteristics of each profile” (Carvajal, Trejos, and Soto Mejía, 2004). With this method the Discriminant Analysis provided that only 100 cases out of 112 students surveyed were valid, corresponding to the 89.3% of the total sample; also, the group statistics reported 66 cases male and 34 female, and the statistic of the contrast of global significance Wilks's Lambda was moderately high (0.621). Table analysis of variance with statistical F  allowed contrasting the hypothesis of equality of means between groups, sensing that only two variables make the difference in the representation of gender: Use of mobile devices (P≤0. 042) and frequency of use of the mobile device (P≤0. 036). The logarithmic sample of the determinants of all matrices used in the statistical calculation showed overlap occurs in both groups, which indicates that they tend to equality: Do you use a mobile device?, women gained 59.46% compared to 36.49% of men, while in the item: How often do you use your mobile device?, women reached 72.97% in contrast to 54.05% of male. Finally, the Multiple Discriminant Analysis method showed its effectiveness to find differences in the addiction by gender.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cáceres, R. Á. (1994). Estadística multivariante y no paramétrica con SPSS aplicacion a las Ciencias de la Salud. Madrid España: Ediciones Díaz de Santos.

Carvajal, P., Trejos, A., & Soto, J. (Agosto 2004) Aplicación del analisis discriminante para explorar la relación entre el examen de ICFES y el rendimiento en Algebra Lineal de los estudiantes de Ingeniería de la UTP en el período 2001-2003. Volúmen X, Núm. 25 pp. 191-196. Obtenido de Redalyc: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=84911685034

Trejos, A., Carvajal, P. & Barrera, M. (Agosto de 2004). Generador de procesos normales multivariados. Obtenido de Redalyc: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=84911685033

Closas, A., Arriola, E., Kuc C., Amarilla, M., & Jovanovich, E. (2013). Análisis multivariante, conceptos y aplicaciones en Psicología Educativa y Psicometría. Enfoques, 25(1), 65-92. Obtenido de SciELO:http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=s1669-27212013000100005&lng=es&tlng=es.

Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación Universidad de Sevilla. (2012). Informe sobre uso de nuevas tecnologías y riesgo de adicciones entre adolescentes y jóvenes andaluces. Obtenido de umaantelasdrogas.wordpress.com: https://umaantelasdrogas.files.wordpress.com/2012/06/informe-nntt-y-adicciones-u-sevilla.pdf

Dorantes, E., Mendoza, R., & Baena, G. (Octubre de 2016). El analisis de componentes principales como herramienta para la interpretación de un estudio de Nomofobia en la Zona Rural del Estado de Mexico. Obtenido de Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo: http://www.eumed.net/rev/atlante/2016/10/nomofobia.html

Escobar, L., A. (Mayo 2008). Indicadores ambientales sintéticos: Una aproximación conceptual desde la estadística multivariante gestión y ambiente. Obtenido de Redalyc: www.redalyc.org/articulo.oa?id=169414452008

González, A., Llinás, H., & Tilano, J. (2008). Análisis multivariado aplicando componentes principales al caso de los desplazados. Volúmen 23, pp. 119- 142. Obtenido de Redalyc: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=85202310

Lopez, C. (2004). Técnicas de Analisis Multivariantes de Datos. Madrid, España: Pearson, Prentice Hall.

Mendoza, R., Baena, G., & Baena, M. (Octubre de 2013). Nomofobia: Identificación del porcentaje de alumnos de Licenciatura en Informática Administrativa del Centro Universitario UAEM Temascaltepec Afectados. Obtenido de Hdl.handle.net: http://hdl.handle.net/20.500.11799/49672

Namakforoosh, M. N. (2000). Metodología de la investigación, area de ciencias sociales. Mexico: Editorial Limusa.

Pedrero, E., Rodrígues, M., & Ruíz, J. (2012). Adicción o abuso del teléfono móvil. Revisión de la Literatura. Volúmen 24 Núm. 2 pp. 139-152. Obtenido de Redalyc: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=289122912007

Pulido, M., Berrrenchea, A., Hugues, J., Quiroz, F., Velazquez, M., & Yunes, C. (Diciembre de 2013). Uso problematico de las nuevas tecnologías de la información en estudiantes universitarios. Volúmen 16, Núm. 4. Obtenido de Revista Electrónica de Psicología Iztacala: http://www.iztacala.unam.mx/carreras/psicologia/psiclin/vol16num4/Vol16No4Art3.pdf

Quero, M., e Inciarte, K. (2012). Clasificación de las Técnicas Estadísticas Multivariantestelos. Vol. 2 Núm. 2. Obtenido de Redalyc: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99323311009

Rolph, A., Ronald, T., y Hair J. (2007). Analisis Multivariante (5 ed.). Madrid, España: Pearson, Prentice Hall.

SECO, G. V. (1992). Técnicas multivariadas aplicadas a las ciencias del comportamiento. Madrid España: Universidad de Oviedo.

Published
2017-05-24
How to Cite
Mendoza Méndez, R. V., Dorantes Coronado, E. J., Cedillo Monroy, J., & Jasso Arriaga, X. (2017). Discriminant Function Analysis as interpretive tool for the Study on Mobile Phone Overuse in students of the Bachelor’s degree in Administrative Data Processing of the Autonomous University of Mexico State, University Center UAEM Temascaltepec. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 7(14), 222 - 247. https://doi.org/10.23913/ride.v7i14.282
Section
Scientific articles