Evaluation of the relevance and quality of the degree program in accounting: study of employers and graduates

  • Janette Brito Laredo Universidad Autónoma de Baja California
  • Velia Verónica Ferreiro Martínez Universidad Autónoma de Baja California
  • Adriana Isabel Garambullo Universidad Autónoma de Baja California

Abstract

The aim of this investigation is to analyze the relevance and quality of the Educational Program (PE) of Degree in Accounting (LC) of the Autonomous University of Baja California. The population was constituted by the graduates of the program and by the employers' organizations where they work. For the collection of data, a structured questionnaire and a semi-structured interview were applied to key informants. The research findings show a high level of satisfaction with the performance and knowledge of the graduates from their employers, and that the insertion into the work life of the graduate is successful, so that the relevance and quality of the program is demonstrated; in the same way, the results obtained helped to detect the needs of services and vocational training of the LC, provided evidence to feed back the curriculum, as well as to improve some aspects of the educational practice and the integral training of the graduate in accounting, such as improving leadership skills and proficiency in English.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANUIES. 2005. Anuario Estadístico 2004. Población Escolar de Licenciatura en Universidades e Institutos Tecnológicos. ANUIES. México, D.F. México.

Cardoso, E., Cerecedo, M. y Ramos, J. (2011). Propuesta para evaluar la calidad de un programa de posgrado en educación. Revista Iberoamericana de Educación / Revista Ibero-americana de Educaçióo. Recuperado de: rieoei.org/deloslectores/3741Cardoso.pdf

Corona J. (2014). Programas Educativos de Buena Calidad. Valoración de Estudiantes vs. Expectativa de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla en México. Universidad Autónoma de Puebla (México).

Fuentes, J.R. y Espinosa, K.B. 2012. Programa Institucional de Seguimiento de Egresados de la Universidad Autónoma de Baja California Sur PRISE. Recuperado de: file:///C:/Users/vferr/Downloads/25042013_110437_PROGRAMA%20DE%20SEGUIMIENTO%20DE%20EGRESADOS.pdf

García-Jiménez, Marlón David. (2014). Enseñanza de la contabilidad como disciplina académica: Concepciones de ciencias del profesorado y pensamiento crítico. Entramado, 10(1), 164-174. Retrieved September 10, 2016, from http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-38032014000100010&lng=en&tlng=es.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. México D. F.: McGraw Hill.

López, F. (2006). Calidad en Educación. Recuperado de: www.canalesclick.com/plantillas.asp?id._contenido=599

Martínez. 2009. Pertinencia social de los egresados del programa educativo de Ingeniero Químico de la Facultad de Química de la Universidad Autónoma del Estado de México. Tecnología Ciencia Ed. IMIQ vol. 24 núm. 1.

Rodríguez Reynaga, P A; Tuyub España, A; Febles Álvarez-Icaza, M; Corredera Marmolejo, A; Flores Machado, P; Guzmán Silva, S; (2008). Estudio de seguimiento de egresados: recomendaciones para su desarrollo. Innovación Educativa, 8() 19-31. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179421234003

Seibold, J. (2000). La calidad integral en educación. Reflexiones sobre un nuevo concepto de calidad educativa que integre valores y equidad educativa. Revista Iberoamericana de Educación, 23. Recuperado de: http://www.rieoei.org/rie23a07.PDF

Tünnermann, C. 2000. Pertinencia social y principios básicos para orientar el diseño de políticas de educación superior. Educación Superior y Sociedad. 11(1-2):181-196.

UNESCO. (1998). La educación superior en el siglo XXI visión y acción. Conferencia mundial sobre educación superior. [Documento en línea]. Disponible: http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001163/116345s.pdf.

Published
2017-10-05
How to Cite
Brito Laredo, J., Ferreiro Martínez, V. V., & Isabel Garambullo, A. (2017). Evaluation of the relevance and quality of the degree program in accounting: study of employers and graduates. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 8(15), 311 - 337. https://doi.org/10.23913/ride.v8i15.301
Section
Scientific articles