Web portal with HTML and CSS digital learning resources

  • Carlos R. Jaimez-González Universidad Autónoma Metropolitana

Abstract

This article focuses on a web portal with a variety of online resources for learning hypertext markup language (HTML) and cascading style sheets (CSS). This content is not only useful for undergraduate students of static web design, but also for individuals looking for an introduction to basic web development using HTML and CSS. The article discusses the web portal’s layout and site sections, as well as the teaching objectives of each section. Concrete examples are included of each type of online resource that was developed. An applied practical evaluation is also included to demonstrate what students are capable of doing with the help of this online content. According to the results of the practical evaluation, students showed strong skill development; 75% of the students were able to build more than 80% of the web site requested in the evaluation. To evaluate the web portal, an assessment tool was created to rate the following aspects: interface design, usefulness, and educational characteristics. Students of static web development at the Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Cuajimalpa, took part in the evaluation. More than 90% of the students who responded to the evaluation reported that the web portal’s educational resources had enhanced their comprehension and learning, and had reinforced the themes covered in their studies of static web development, thereby verifying that the web portal had fulfilled its objective.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barfield, L. (2004). Designing for New Media. Essex, England: Pearson Addison Wesley.

Beaird J. (2007). The Principles of Beautiful Web Design. Australia: Site Point.

González, R., Cordero, J. M., Valle, J. M. (2001). Diseño de páginas web: iniciación y referencia. Madrid, España: McGraw-Hill.

King, A. (2003). Optimización de Sitios Web. Madrid, España: Anaya Multimedia.

Krug, S. (2006). No me Hagas Pensar. Madrid, España: Pearson Prentice Hall.

Lynch, P., Horton, S. (2004). Manual de Estilo Web. Barcelona, España: Editorial Gustavo Gilli.

Musciano, C., Kennedy, B. (2002). HTML y XHTML, The Definitive Guide, Creating effective web pages. Sebastopol, CA: O'Reilly Media.

Nielsen, J. (1999). Designing Web Usability: The Practice of Simplicity. Thousand Oaks, CA: New Riders Publishing.

Nielsen, J., Loranger, H. (2006). Prioritizing Web Usability. Berkeley, CA: New Riders Press.

Nielsen, J., Tahir, M. (2001). Homepage Usability, 50 Websites Deconstructed. Thousand Oaks, CA: New Riders Publishing.

Red.es (2005). Evaluación de Material Educativo Digital. Taller de Formación Metodológica. Madrid. Recuperado de http://www.edubcn.cat/rcs_gene/2_ficha_evaluacion_material.

Rodríguez de la Fuente, S. (2003). Programación de aplicaciones web. México: Ediciones Paraninfo.

Sánchez, G., Santos, G., Molina, M. (2001). HTML 4, Iniciación y Referencia. Madrid, España: McGraw-Hill.

Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Cuajimalpa (UAM-C) (2017a). Plan de Estudios de la Licenciatura en Ciencias de la Comunicación. México: UAM Cuajimalpa. Recuperado de http://hermes.cua.uam.mx/archivos/PlandeEstudioComunicacion.pdf.

Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Cuajimalpa (UAM-C) (2017b). Plan de Estudios de la Licenciatura en Diseño. México: UAM Cuajimalpa. Recuperado de http://dccd.cua.uam.mx/archivos/files/diseno/plan_de_estudios_update.pdf.

Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Cuajimalpa (UAM-C) (2017c). Plan de Estudios de la Licenciatura en Tecnologías y Sistemas de Información. México: UAM Cuajimalpa. Recuperado de http://hermes.cua.uam.mx/archivos/PlandeEstudioTSI.pdf.

Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Cuajimalpa (UAM-C) (2017d). Programa de la Unidad de Enseñanza-Aprendizaje Programación de Web Estático, de la Licenciatura en Tecnologías y Sistemas de Información. México: UAM Cuajimalpa. Recuperado de http://dccd.cua.uam.mx/archivos/PDFprogramas/tecnologias/450204.pdf.

Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Cuajimalpa (UAM-C) (2017e). Programa de la Unidad de Enseñanza-Aprendizaje Taller de Programación y Diseño de Web Estático, de la Licenciatura en Diseño. México: UAM Cuajimalpa. Recuperado de http://dccd.cua.uam.mx/archivos/PDFprogramas/diseno/450277.pdf.

Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Cuajimalpa (UAM-C) (2017f). Programa de la Unidad de Enseñanza-Aprendizaje Tecnologías Web, de la Maestría en Diseño, Información y Comunicación. México: UAM Cuajimalpa. Recuperado de http://dccd.cua.uam.mx/archivos/Programa_MADIC.pdf.

Published
2018-01-17
How to Cite
Jaimez-González, C. R. (2018). Web portal with HTML and CSS digital learning resources. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 8(15), 833 - 860. https://doi.org/10.23913/ride.v8i15.323
Section
Scientific articles