Significant teaching and learning in a blended learning: perceptions of teachers and students
Abstract
The present study addresses the problem that arises when technology is seen as a paradigm for change in education, without acknowledging that, when its use is not organized or structured according to an educational model, its results can be counterproductive. The objectives of this study were to find out and analyze student perceptions about the quality of learning that is accomplished via technologically mediated instruction, and to analyze the perceptions of university instructors about the technologically-mediated teaching strategies they use. A mixed-methods approach was used for the project. The study was conducted at a law school in Mexico. A qualitative method was used, within the theoretical framework of phenomenology, for which two types of semi-structured interviews were designed. The results demonstrate that a lack of creativity on the instructor’s part and a lack of instructor feedback are two factors that diminish student learning. Finally, it is suggested that this type of research be continued, which entails studying the connection between educational methods, teaching strategies, technological mediation, and significant learning.
Downloads
References
Alvarez-Gayou, J. L. (2009). Cómo hacer investigación cualitativa. México: Editorial Paidós.
Ausubel, D. P. (2002). Adquisicion y retencion del conocimiento. Una perspectiva cognitiva. Barcelona, España: Ediciones Paidos Iberoamerica, S.A.
Ausubel, D. (1976). Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. México: Editorial Trillas.
Bustos, A., Coll, C., Córdoba, F., Rey, R. Del Engel, A., Escaño, J., Rochera, M. J. (2010). Desarrollo, aprendizaje y enseñanza en la educación secundaria, Barcelona: Editorial Graó.
Carranza, M. del R., y Caldera, J. F. (2016). Estrategias de enseñanza mediadas por tecnología y aprendizaje significativo en modalidades mixtas. En Morales R. (Ed), Nuevas visiones en sistemas y ambientes educativos. (pp. 125-157) Mexico: UDG Virtual.
Castells, M. (2009). La ciudad informacional. Tecnologías de la información, estructuración económica y el proceso urbano-regional. Revista Bibliográfica de Geografía Y Ciencias Sociales, No 98, 10–19. doi:10.4135/9781412950657.n32
Castillo, C. V., Yahuita, J., Garabito, R., (2006). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Cuad. - Hosp. Clín., La Paz, 51, (1), 96-101. Recuperado de <http://www.revistasbolivianas.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1652-67762006000100015&lng=es&nrm=iso>
Coll, C. (1990). Significado y sentido en el aprendizaje escolar. Reflexiones en torno al concepto de aprendizaje significativo. Barcelona: Editorial Paidós Educador.
Coll, C. (2010). Enseñar y aprender en el mundo actual: desafíos y encrucijadas. Pensamiento Iberoamericano, 7, 47-66. http://www.educacionysociedad.org/images/img_noticias/docu4e92a454ee178_10102011_452am.pdf
Coll, C., Martín, E., Mauri, T., Miras, M., Onrubia, J., Solé, I., y Zabala, A . (1995). El Constructivismo en el aula. Barcelona: Editorial Graó
Díaz, F. B. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México: Editorial Mc Graw Hill.
Diaz, F., y Hernandez, G. (2004). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Mexico: Editorial McGraw Hil
Fainholc, B. (2010). La formación científico-tecnológica digital en educación superior. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento. 7(2), 1-11. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3666594.pdf
Guba, E., y Lincoln, Y. (1982). Epistemological and methodological basis of naturalistic inquiry. Educational Communication and Technology, 30(4), 233–252. Recuperado de http://doi.org/10.1126/science.146.3642.347
Guglietta, L. (2011). Educación superior por competencias, constructivismo y tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC). Una visión integrada. Instituto Internacional para la Educación Superior de América Latina y el Caribe. 217. Recuperado de http://www.iesalc.unesco.org.ve/index.php?option=com_content&view=article&id=2769%3Aeducacion-superior-por-competencias-constructivismo-y-tecnologias-de-la-informacion-y-las-comunicaciones&catid=126%3Anoticias-pagina-nueva&Itemid=712&lang=e
Ojeda, A., Díaz, F. E., González, L., Pinedo, P., y Hernández M. (2007). Los mapas conceptuales: una poderosa herramienta para el aprendizaje significativo. ACIMED, 15(5) Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352007000500009&lng=es&tlng=es.
Ojeda, A., Díaz, F.E., González, L., Pinedo, P. H., (2012). Los mapas conceptuales: una poderosa herramienta para el aprendizaje significativo, 15(5). Recuperado de http://bvs.sld.cu/revistas/aci/vol15_5_07/aci09507.htm
Palacios, J., Marchesi, Á., y Coll, C. (2004). Desarrollo psicológico y educación: Psicología evolutiva. Barcelona: Editorial Alianza
Pimienta, J. H. (2008a). Constructivismo. Estrategias para aprender a aprender. Mexico: Editorial Pearson Educacion de Mexico, S.A. de C.V.
Pimienta, J. H. (2008b). Constructivismo. Estrategias para aprender a aprender. México: Editorial Pearson Educación de México S.A. de C.V.
Pimienta, J. (2012). Estrategias de enseñanza aprendizaje. Estado de México: Pearson.
Quezada, R. (2009). Cómo planear la enseñanza estratégica. México: Editorial Limusa.
Román, C. E. (2009). Sobre la retroalimentación o el feedback en la educación superior on line. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, (26), 1–18. Recuperado de http://redalyc.org/articulo.oa?id=194215516009
Varguillas, C. (2006). El uso de Atlas.ti y la creatividad del investigador en el análisis cualitativo de contenido upel. Revista de Educación, 73–87.
Vygotski, L. S. (1979). El desarrollo de los procesos psicologicos superiores. Barcelona: M. Cole, V. John-Steiner, S. Scribner, y E. Souberman, Eds.
Washington, O., y Gebera, T. (2010). Contexto y desarrollo de la modalidad educativa blended learning en el sistema universitario iberoamericano. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 15(45), 345–370. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v15n45/v15n45a2.pdf
Zarzar, C. (2000). La didáctica grupal. México: Editorial Progreso
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work