Significant teaching and learning in a blended learning: perceptions of teachers and students

  • María del Rocío Carranza Alcántar Universidad de Guadalajara

Abstract

The present study addresses the problem that arises when technology is seen as a paradigm for change in education, without acknowledging that, when its use is not organized or structured according to an educational model, its results can be counterproductive. The objectives of this study were to find out and analyze student perceptions about the quality of learning that is accomplished via technologically mediated instruction, and to analyze the perceptions of university instructors about the technologically-mediated teaching strategies they use. A mixed-methods approach was used for the project. The study was conducted at a law school in Mexico. A qualitative method was used, within the theoretical framework of phenomenology, for which two types of semi-structured interviews were designed. The results demonstrate that a lack of creativity on the instructor’s part and a lack of instructor feedback are two factors that diminish student learning. Finally, it is suggested that this type of research be continued, which entails studying the connection between educational methods, teaching strategies, technological mediation, and significant learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarez-Gayou, J. L. (2009). Cómo hacer investigación cualitativa. México: Editorial Paidós.

Ausubel, D. P. (2002). Adquisicion y retencion del conocimiento. Una perspectiva cognitiva. Barcelona, España: Ediciones Paidos Iberoamerica, S.A.

Ausubel, D. (1976). Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. México: Editorial Trillas.

Bustos, A., Coll, C., Córdoba, F., Rey, R. Del Engel, A., Escaño, J., Rochera, M. J. (2010). Desarrollo, aprendizaje y enseñanza en la educación secundaria, Barcelona: Editorial Graó.

Carranza, M. del R., y Caldera, J. F. (2016). Estrategias de enseñanza mediadas por tecnología y aprendizaje significativo en modalidades mixtas. En Morales R. (Ed), Nuevas visiones en sistemas y ambientes educativos. (pp. 125-157) Mexico: UDG Virtual.

Castells, M. (2009). La ciudad informacional. Tecnologías de la información, estructuración económica y el proceso urbano-regional. Revista Bibliográfica de Geografía Y Ciencias Sociales, No 98, 10–19. doi:10.4135/9781412950657.n32

Castillo, C. V., Yahuita, J., Garabito, R., (2006). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Cuad. - Hosp. Clín., La Paz, 51, (1), 96-101. Recuperado de <http://www.revistasbolivianas.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1652-67762006000100015&lng=es&nrm=iso>

Coll, C. (1990). Significado y sentido en el aprendizaje escolar. Reflexiones en torno al concepto de aprendizaje significativo. Barcelona: Editorial Paidós Educador.

Coll, C. (2010). Enseñar y aprender en el mundo actual: desafíos y encrucijadas. Pensamiento Iberoamericano, 7, 47-66. http://www.educacionysociedad.org/images/img_noticias/docu4e92a454ee178_10102011_452am.pdf

Coll, C., Martín, E., Mauri, T., Miras, M., Onrubia, J., Solé, I., y Zabala, A . (1995). El Constructivismo en el aula. Barcelona: Editorial Graó

Díaz, F. B. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México: Editorial Mc Graw Hill.

Diaz, F., y Hernandez, G. (2004). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Mexico: Editorial McGraw Hil

Fainholc, B. (2010). La formación científico-tecnológica digital en educación superior. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento. 7(2), 1-11. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3666594.pdf

Guba, E., y Lincoln, Y. (1982). Epistemological and methodological basis of naturalistic inquiry. Educational Communication and Technology, 30(4), 233–252. Recuperado de http://doi.org/10.1126/science.146.3642.347

Guglietta, L. (2011). Educación superior por competencias, constructivismo y tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC). Una visión integrada. Instituto Internacional para la Educación Superior de América Latina y el Caribe. 217. Recuperado de http://www.iesalc.unesco.org.ve/index.php?option=com_content&view=article&id=2769%3Aeducacion-superior-por-competencias-constructivismo-y-tecnologias-de-la-informacion-y-las-comunicaciones&catid=126%3Anoticias-pagina-nueva&Itemid=712&lang=e

Ojeda, A., Díaz, F. E., González, L., Pinedo, P., y Hernández M. (2007). Los mapas conceptuales: una poderosa herramienta para el aprendizaje significativo. ACIMED, 15(5) Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352007000500009&lng=es&tlng=es.

Ojeda, A., Díaz, F.E., González, L., Pinedo, P. H., (2012). Los mapas conceptuales: una poderosa herramienta para el aprendizaje significativo, 15(5). Recuperado de http://bvs.sld.cu/revistas/aci/vol15_5_07/aci09507.htm

Palacios, J., Marchesi, Á., y Coll, C. (2004). Desarrollo psicológico y educación: Psicología evolutiva. Barcelona: Editorial Alianza

Pimienta, J. H. (2008a). Constructivismo. Estrategias para aprender a aprender. Mexico: Editorial Pearson Educacion de Mexico, S.A. de C.V.

Pimienta, J. H. (2008b). Constructivismo. Estrategias para aprender a aprender. México: Editorial Pearson Educación de México S.A. de C.V.

Pimienta, J. (2012). Estrategias de enseñanza aprendizaje. Estado de México: Pearson.

Quezada, R. (2009). Cómo planear la enseñanza estratégica. México: Editorial Limusa.

Román, C. E. (2009). Sobre la retroalimentación o el feedback en la educación superior on line. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, (26), 1–18. Recuperado de http://redalyc.org/articulo.oa?id=194215516009

Varguillas, C. (2006). El uso de Atlas.ti y la creatividad del investigador en el análisis cualitativo de contenido upel. Revista de Educación, 73–87.

Vygotski, L. S. (1979). El desarrollo de los procesos psicologicos superiores. Barcelona: M. Cole, V. John-Steiner, S. Scribner, y E. Souberman, Eds.

Washington, O., y Gebera, T. (2010). Contexto y desarrollo de la modalidad educativa blended learning en el sistema universitario iberoamericano. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 15(45), 345–370. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v15n45/v15n45a2.pdf

Zarzar, C. (2000). La didáctica grupal. México: Editorial Progreso

Published
2018-01-17
How to Cite
Carranza Alcántar, M. del R. (2018). Significant teaching and learning in a blended learning: perceptions of teachers and students. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 8(15), 898 - 922. https://doi.org/10.23913/ride.v8i15.326
Section
Scientific articles