The use of the Smartphone in the development of Digital Competences in the Subject Photography Workshop II, of the Veracruzana University

Abstract

In the current era, Higher Education Institutions (IES) are in the urgent need to transfigure their educational policies and their teaching - learning models. It talks about the innovative ways of thinking that permeate the 21st century, where you move towards the knowledge of reality and the acquisition of competencies. The research takes studies in the educational context as a frame of reference and it is contextualized through daily activity. The purpose of this research is to describe the concepts that define the textual corpus through the validation of the scientific data obtained from the qualitative paradigm and the information provided by the action research technique. Its objective is to analyze the development of digital competencies in the training of students of the subject of Photography Workshop II. The subjects investigated are students of the Faculty of Communication Sciences and Techniques, of the Universidad Veracruzana (University of Veracruz), where the results obtained account for the observation and participation of 30 students, who during the term time February - July 2016, were part of of the study, the evidences and the data provided in the collection of information recount the development of their digital competencies, mainly in the use and appropriation of the photographic camera as an instrument of work and of the underutilization of electronic devices such as the case of tablets and Smartphone. The subjects investigated are students of the Faculty of Communication Sciences and Techniques, belonging to the Universidad Veracruzana (University of Veracruz), where the results obtained account for the observation and participation of 30 students, who during the term time February - July 2016, were part of the study. The evidences and the data provided in the collection of information recount the development of their digital competencies, mainly in the use and appropriation of the photographic camera as an instrument of work and of the underutilization of electronic devices such as the case of tablets and Smartphone.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barrón, M.C. (2009). Docencia universitaria y competencias didácticas. En Perfiles educativos, 31(125), 76-87. México ISSUE-UNAM. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982009000300006&lng=es&tlng=es.

Bernal, D. (2014). De la tecnología DSLR al 4K: La democratización audiovisual. España: Universidad de Sevilla.

Caraballo, H. & González C. (junio 2014). Incorporación de software educativo al aula. Entornos colaborativos locales. Ponencia presentada en IX Congreso de Tecnología en Educación & Educación en Tecnología. Cátedra de Computación. Facultad Ciencias Agrarias y Forestales. Argentina. Universidad Nacional de La Plata.

Casasola, A., López, K., y Waldo, I. (2012). Estrategias docentes un reto actual en la educación. Revista de Investigación Educativa. Año 6(20), Puebla, México: Ed. Universidad La Salle

Colmenares E., A., y Piñero M., M. (2008). La investigación acción. Una herramienta metodológica heurística para la comprensión y transformación de realidades y prácticas socio-educativas. Laurus, 14 (27), 96-114. Recuperado de: http://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=76111892006

Charria, V.H., Sarsosa, K., Uribe, A.N. y López, C.N. (2009). Competencias académicas, laborales y profesionales del psicólogo javeriano de Cali. Ponencia presentada en XXXII Congreso Interamericano de Psicología (SIP 2009), julio, Guatemala.

Domínguez F., G., Álvarez, B., F. y López Meneses, E. (2011). Orientación educativa y tecnologías de la información y la comunicación. Alcalá́ de Guadaira, Sevilla: MAD.

García, B.; Loredo, J.; Luna, E. y Rueda, M. (2008) “Modelo de evaluación de competencias docentes para la educación media y superior”, Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, vol. 1(3), 2008, Recuperado de: http://www.rinace.net/riee/numeros/vol1-num3_e/art8.pdf.

Gisbert, M.; Espuny Vidal C. & González, J. (2011). INCOTIC. Una herramienta para la autoevaluación diagnóstica de la competencia digital en la universidad. Revista de currículum y formación de profesorado, 15(1), 76-89. Tarragona, España. Universidad de Rovira. Recuperado de: http://www.ugr.es/~recfpro/rev151ART5.pdf

Hernández, A. (2008). La formación del profesorado para la integración de las TIC en el currículum: nuevos roles, competencias y espacios de formación. En A. García-Valcárcel (coord.). Investigación y tecnologías de la información y comunicación al servicio de la innovación educativa. (pp. 33-56). España: Universidad de Salamanca.

Kemmis, S. y McTaggart, R. (1988). Cómo planificar la investigación-acción, Barcelona, España. Editorial Laertes.

Latorre, A. (2008). La investigación acción: conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona, España. Editorial Graó.

Marquès, P. (2008). Las competencias digitales de los docentes. Recuperado de http://peremarques.pangea.org/competenciasdigitales.htm

Morales S. (2009). La apropiación de TIC: una perspectiva, en Morales, S. y Loyola, M.I.: Los jóvenes y las TIC. Apropiación y uso en educación. Córdoba, Argentina: Copyrápido.

Nuevo Modelo Educativo Integral y Flexible (1999). Xalapa Veracruz, México. Universidad Veracruzana. Recuperado de: https://www.uv.mx/afbg/files/2014/05/Nuevo_Modelo_Educativo_Lin.pdf

Suárez, H. J., (2008). La fotografía como fuente de sentidos. Cuaderno de Ciencias Sociales No. 50. Sede Académica, Costa Rica. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO)

Sunkel, G. (2012). Buenas prácticas de TIC para una educación inclusiva en América Latina. En Las tecnologías digitales frente a los desafíos de una educación inclusiva en América Latina Algunos casos de buenas prácticas. Santiago de Chile, editado por la Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL) Recuperado de: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/35382/S2012809_es.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Tobón, S. (2008). Gestión curricular y ciclos propedéuticos. Bogotá, Colombia, ECOE

UNESCO (2008). Estándares de competencia en TIC para docentes. Recuperado de http://www.eduteka.org/modulos/11/342/868/1

Zabala, A. y Arnau, L. (2008). 11 ideas clave: como aprender y enseñar competencias. Barcelona, España: Graó.

Published
2018-07-04
How to Cite
Casco López, J. (2018). The use of the Smartphone in the development of Digital Competences in the Subject Photography Workshop II, of the Veracruzana University. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 9(17), 112 - 140. https://doi.org/10.23913/ride.v9i17.375
Section
Scientific articles