Child Psychopathology and Subjectivity, a Study on School Integration in Private Schools
Abstract
This study analyses the notion of psychopathology as constructed from medical discourse. The elements that led to its inclusion in the pedagogical field are identified, as are the results of proposing the integration of children with Special Educational Needs (SEN) into regular schools, following this inclusion. Subsequently, the regulations and policies of the Mexican National Education System are explored, which establish an obligatory, non-discriminatory ‘school integration’ of children with SEN in public and private primary schools. On this basis, and with the objective of investigating ‘school integration’ in private sector primary schools, an assessment instrument was administered to 11 teachers from 10 primary schools in the municipality of Carmen, Campeche, Mexico. The results showed that nine of the 10 schools admit children with certain psychopathology and/or SEN. Of the 10 schools, only two have protocols that facilitate ‘school integration’. Of the participants, nine teachers reported not receiving institutional training of any kind that could contribute to assisting students with SEN in their work. Regarding adapting the school curricular to SEN, an important part of ‘school integration’ for these students, five teachers indicated that they did not modify the curricular, and five teachers reported being the only ones responsible for this. The above is evidence that—at least in the private sector schools considered in the study—‘school integration’ is not yet a reality, and despite the policies and laws that call for its implementation there are some schools that ignore it and others that only comply with the obligation to include children with SEN into the common space. Although teachers are the last link in the Primary Education System chain, they lack the support they need from the schools where they work to respond to the pedagogical demands of children with special needs.
Downloads
References
Alemany, I. y Villuendas, M. (2004). Las actitudes del profesorado hacia el alumnado con necesidades educativas especiales. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, 11(34), 183-215.
Baum, W. (1977). Transcribiendo y editando la historia oral. Nashville, Estados Unidos: Asociación Americana para la Historia del Estado y la Localidad.
Braunstein, N. (2008). Psiquiatría, teoría del sujeto, psicoanálisis. Ciudad de México, México: Siglo XXI editores.
Bravo, J. y Palma, V. (2011). Actitud del profesor ante la integración escolar y sus estrategias de aprendizaje en alumnos de primero a sexto grado de educación básica (tesis de pregrado inédita). Universidad Pedagógica Nacional, Unidad Ajusco, Ciudad de México. Recuperado de http://200.23.113.51/pdf/27825.pdf.
Brousse, M. (abril del 2012). Descartes con Lacan. Conferencia pronunciada previo al Primer Coloquio-Seminario de la Orientación Lacaniana. La Plata, abril del 2012.
Castrillo, D. (1999). Del sujeto cartesiano al sujeto del psicoanálisis en Jacques Lacan. Cuadernos de filología francesa, (11), 51-64. Recuperado de http://www.educoas.org/portal/laeducacion2010
Cordié, A. (2003). Los retrasados no existen: psicoanálisis de niños con fracaso escolar. Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.
Fernández, C., Arjona, P., Cisneros, L. (2011) Determinación de las Necesidades Educativas Especiales. Ciudad de México, México: editorial Trillas.
Fernández, E. y García, H. (2010). Una reflexión en torno a la enunciación en la obre de René Descartes. NODVS, (32). Recuperado de http://www.scb-icf.net/nodus/contingut/nodus_cronologic_numero2.php?&rev=46.
Foucault, M. (2011). Los anormales. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica. (Trabajo originalmente publicado en 1975)
Foucault, M. (1992). La vida de los Hombres infames. Buenos Aires, Argentina: Editorial Altamira.
Freud, S. (1901-05/1992). Análisis fragmentario de una histeria “caso dora”. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu editores.
Fuentes, R. (2012). La evolución del concepto de infancia y su reflejo en la literatura infantil y juvenil de las épocas Victoriana y Eduardina (tesis doctoral inédita). Universidad de Jaén, Andalucía.
García, C. (1998). Una escuela común para niños diferentes: La integración escolar. Barcelona, España: Ediciones Universidad de Barcelona.
Gofman, E. (1970/2008). Internados: Ensayos sobre la situación social de los enfermos mentales. Buenos Aires, Argentina: editorial Amorrortu.
González, E. (2009). Evolución de la Educación Especial del modelo del déficit al modelo de la escuela inclusiva. En Berruezo, M. y Conejero, S. (coords.), El largo camino hacia una educación inclusiva la educación especial y social del siglo XIX a nuestros días. Navarra, España: Universidad de Navarra.
Guajardo, E. (2009). La integración y la inclusión de los alumnos con discapacidad en América Latina y el Caribe, Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 3(1). Recuperado de https://www.oei.es/historico/noticias/spip.php?article4693
Hernández, G. (2007). Una reflexión crítica sobre el devenir de la psicología de la educación en México. Perfiles educativos, 29(117), 7-40. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982007000300002&lng=es&tlng=es.
Jarque, J. (1985). La integración: Perspectiva histórica y situación actual. Siglo Cero, Revista Española sobre Discapacidad Intelectual, (101).
Juárez, J., Comboni, S., y Garnique, F. (2010). De la educación especial a la educación inclusiva. Argumentos, 23 (62), 41-83. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=59515960003
Lacan, J. (1971/2011) Escritos I, Ciudad de México, México: editorial Siglo XXI
Ley General para la Inclusión de las Personas con Discapacidad [LGIPD]. (2011/2015) (http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/ref/lgipd/LGIPD_orig_30may11.pdf
Méndez, E. (2000). El desarrollo de la ciencia. Un enfoque epistemológico. Revista Espacio Abierto, 9, 505-534. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=122904.
Miller, J. (1993). La pasión de Michel Foucault. Santiago de Chile, Chile: Andrés Bello.
Molina, E. (2003). Integración escolar de niños con necesidades especiales. Guía práctica para padres y maestros. Ciudad de México, México: Editorial Trillas.
Núñez, V. (1999). La infancia postmoderna. Revista del niño, (6). Barcelona: Editorial Paidós.
Sánchez, J. (2014). Locura y psicoanálisis, a propósito de Pierre Riviére, un parricida del siglo XIX. Ajayu, 12(2), 266-287. Recuperado de http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-21612014000200006&lng=es&tlng=es.
Sánchez, J. (2015a). Psicoanálisis, una lectura acerca de la subjetividad en el proceso de medicalización infantil escolar. Revista iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 2(3). Recuperado de http://www.pag.org.mx/index.php/PAG/article/view/495/534.
Sánchez, J. (2015b). Herculine Barbin, un hermafrodita descrito por Michel Foucault. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 6(11). Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=498150319050.
Sánchez, J. (2016). Los límites de la racionalidad a propósito de las identidades sexuales: el caso de Herculine Barbin. Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología, Límite. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83646546006.
Santiuste, V. (2005). Orígenes y desarrollos de la psicología de la educación en España. En Pedagogía y educación ante el siglo XXI. Madrid, España: Universidad Complutense de Madrid.
Secretaría de Educación Pública (SEP). (2000). La integración educativa en el aula regular. Principios, finalidades y estrategias. Ciudad de México, México: Dirección General de Desarrollo de la Gestión e Innovación Educativa de la Subsecretaría de Educación Básica.
Soldán, G. y Lora, M. (2008). El niño como sujeto desde el psicoanálisis. Ajayu, 6(2), 108-124. Recuperado de http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-21612008000200006&lng=es&tlng=es..
Soriano, H., García, B., Huesca, M. y Rodríguez, R. (2006). Integración educativa en México y “Enciclomedia”. Revista Comunicación y pedagogía, (213), 70-76. Recuperado de http://capacidad.es/ciiee07/Mexico.pdf.
Toledo, M. (1984). La escuela ordinaria ante el niño con necesidades especiales. Madrid, España: Editorial Santillana.
Van, D. (1991). La integración de niños discapacitados a la educación común. Santiago, Chile: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco). Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0008/000884/088454so.pdf
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work