Evaluation of heritage education programs in museums for people with ASD
Abstract
This article presents the research program carried out for a study linked with the Spanish Heritage Education Observatory (SHEO). Based on source documents that corroborate the development of disciplines that sustain our work, heritage education, museums and Autism Spectrum Disorder (ASD), there is a need to foment the dissemination of heritage education proposals carried out in museums for people with functional diversity, as well as the conversion of other spaces into inclusive environments. The aim of this work was to search for, analyze and inventory heritage education programs existing in Spain, designed for people with Autism Spectrum Disorder. To do this, and using the SAEPEP-OEPE (Sequence of Analysis and Evaluation of Heritage Programs (Fontal, 2016) as a model, a series of instruments were used, which, apart from broadening our knowledge of the experiences analysed, enabled us to determine which quality standards usually contain this type of proposal. After gathering information, the instruments used to analyse and interpret it were selected, for which a sample of n=27 programs developed in museums for the population segment being studied, of a total population of N=1159 museums, were considered. From the data extracted from the aforementioned sample it has been possible to verify the need to know the characteristics of the group in order to adapt both the methods and the spaces, and the need to involve external agents and disseminate the work done. Among the key conclusions for this research are the scarcity of existing proposals and the importance of human value in all of the analysed initiatives.
Downloads
References
Calaf, R.; Fontal, O. y Valle, R. E. (eds.) (2007). Museos de arte y educación: construir patrimonios desde la diversidad. Gijón: Trea.
Charmaz, K. (2006). Constructing Grounded Theory. A Practical Guide through Qualitative Analysis. London: Sage Publications.
De Castro, P. (2016). Cartografía autoetnográfica de una genealogía de programas de educación patrimonial desde la perspectiva del aprendizaje basado en proyectos y la investigación-acción (tesis doctoral). Recuperado de http://uvadoc.uva.es/handle/10324/16853.
Delgado López, M. (2016). Arte para estimular emociones y recuerdos contra el Alzheimer: el museo como espacio de inclusión social (tesis doctoral). Universidad de Valladolid. Facultad de Educación y Trabajo Social. Recuperado de http://www.tesisenred.net/handle/10803/397663.
Domingo, M., Fontal, O. y Ballesteros, P. (2013). Plan Nacional de Educación y Patrimonio. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Espinosa, A. y Bonmatí, C. (2013). Manual de accesibilidad e inclusión en museos y lugares del patrimonio cultural y natural. Gijón: Trea.
Espinosa, A. y Guijarro, C. (2005). La accesibilidad al patrimonio cultural. Ponencia presentada en el Curso Básico de Accesibilidad al Medio Físico. Alicante: Asociación para la Interpretación del Patrimonio.
Fontal, O. (2003). La educación patrimonial: definición de un modelo integral y diseño de sensibilización (tesis doctoral). Universidad de Oviedo. Recuperado de https://www.educacion.gob.es/teseo/mostrarRef.do?ref=287007.
Fontal, O. (Coord.) (2010). Memoria científico-técnica presentada para la concesión del Proyecto de I+D+i. (Documento inédito consultable sólo por investigadores del proyecto).
Fontal, O. (ed.) (2013). La educación patrimonial: del patrimonio a las personas. Gijón. Trea.
Fontal, O. (2016). El Observatorio de Educación Patrimonial en España. Cultura y Educación, 28(1), 261-266.
Fontal, O. y Juanola, R. (2015). La educación patrimonial: una disciplina útil y rentable en el ámbito de la gestión del patrimonio cultural. CADMO, 23(1), 9-25. Doi: 10.3280/CAD2015-001002.
Gómez del Águila, L. M. (2012). Accesibilidad e inclusión en espacios de arte: ¿cómo materializar la utopía? Arte, Individuo y Sociedad, 24(1), 77-90.
Gómez Redondo, C. (2013). Procesos de patrimonialización en el arte contemporáneo: diseño de un artefacto educativo para la identización (tesis doctoral). Universidad de Valladolid: Facultad de Educación y Trabajo Social. Recuperado de https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/3568/1/TESIS350-130920.pdf.
Juncá, J. A. (2008). Accesibilidad y patrimonio cultural. A la búsqueda de un equilibrio compatible. Boletín del Real Patronato sobre Discapacidad, (64), 4-12.
López, M. A., Marín, A. y De la Parte, J. M. (2004). La planificación centrada en la persona. Una metodología coherente con el respeto al derecho de autodeterminación. Una reflexión sobre la práctica. Revista Siglo Cero, 35(1), 1-16.
Maldonado, M. (2016). Educación patrimonial y redes sociales. Análisis y evaluación de acciones en los medios de comunicación social para la definición de una cartografía educativa (tesis doctoral). Universidad de Valladolid: Facultad de Educación y Trabajo Social. Recuperado de http://uvadoc.uva.es/handle/10324/16879.
Marín Cepeda, S. (2014). Educación patrimonial y diversidad: evaluación de programas y definición de un modelo basado en los proyectos de patrimonialización (tesis doctoral). Universidad de Valladolid: Facultad de Educación y Trabajo Social. Recuperado de http://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/7416/1/TESIS601-141204.pdf.
Marín Cepeda, S., García Ceballos, S., Vicent, N., Gillate, I. y Gómez Redondo, C. (2017). Educación patrimonial inclusiva en OEPE: un estudio prospectivo. Revista de Educación, 275, 110-135.
Martos-Pérez, J. y Llorente-Comí, M. (2013). Tratamiento de los trastornos del espectro autista: unión entre la comprensión y la práctica basada en la evidencia. Revista de Neurología, 57(1), S185-S191.
Pérez López, S. (2011). Educación artística y patrimonial para la percepción, comprensión y reflexión del colectivo sordo en el ámbito museal. Estudio de casos evaluativo (tesis doctoral). Universidad de Valladolid: Facultad de Educación y Trabajo Social. Recuperado de https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/6998/1/TESIS585-141103.pdf.
Rico Rico, A. (2017). Evaluación del uso de APPs que abordan los procesos creativos en la educación artística formal (tesis doctoral). Universidad de Valladolid: Facultad de Educación y Trabajo Social. Recuperado de http://uvadoc.uva.es/handle/10324/22663.
Saldaña, J. (2014). The Coding Manual for Qualitative Researchers. London: Sage Publications
Sánchez Ferri, A. (2016). Memoria, identidad y comunidad: evaluación de programas de educación patrimonial en la comunidad de Madrid (tesis doctoral). Universidad de Valladolid: Facultad de Educación y Trabajo Social. Recuperado de http://uvadoc.uva.es/handle/10324/16789.
Secretaría de Estado de Cultura de España (SEC) (2015). Plan Museos + Sociales. Recuperado de http://www.mecd.gob.es/dms/microsites/cultura/museos/museosmassociales/presentacion/plan-museos-soc.pdf.
Soto González, M. D. (2015). Espacios de inclusión e implicaciones educativas entre escuela, museo y universidad. Análisis desde la investigación-acción (tesis doctoral). Universidad de Valencia: Facultad de Filosofía y Ciencias de la Educación. Recuperado de: http://roderic.uv.es/handle/10550/49929
Stake, R. (2006). Evaluación comprensiva y evaluación basada en estándares. Barcelona: Graó.
Tyler, W. (2015). Accommodating Individuals with Autism Spectrum Disorder in Museums (theses). State University of New York. Department of History and Social Studies Education. Retrieved from http://digitalcommons.buffalostate.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1033&context=history_theses.
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work