Educational Sequences: digitized teacher and the perceptions of teaching
Abstract
University students preparing for the teaching practice is through external training, with the opportunity to compare the practical reality and procedural knowledge acquired in university classrooms. Across the desk, standing in the classroom, meet for the first time in front of children and teenagers sitting watching and waiting them of their ability to pass on knowledge using multiple sources of information. Drawing on this situation of internships, we present the results of an investigation based on the perception on teacher professional competition have 120 students, future teachers, in the field of primary and secondary education in Asturian schools to over 3 academic years. Interest to know the causal relationships and consider critically as they see and experience real teaching practices, as they think it is to educate today's digital age how teachers value the active role, the model curriculum, the teaching method, the actual possibilities for educational innovation and, ultimately, its own competence to meet the teaching-learning process with a-class.
Downloads
References
Adès, J. & Lejoyeux, M. (2003). Las nuevas adicciones: Internet, sexo, juego, deporte, compras, trabajo, dinero. Barcelona: Kairós
Barberà, E. (2008). Calidad de la enseñanza 2.0. RED. [Documento en PDF]. Revista de Educación a Distancia, VII. Recuperado de http://www.um.es/ead/red/M7/elena.pdf
Bruner, J. S. (1996). The Culture of Education. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Day, C. (2006). Pasión por enseñar. La identidad personal y profesional del docente y sus valores. Madrid: Narcea
Dopico, E. & Garcia-Vázquez, E. (2010). Leaving the classroom: A didactic framework for education in environmental sciences. Cultural Studies of Science education, 7.
Gil Pascual, J. A. (2006). Estadística e informática SPSS en la investigación descriptiva e inferencial. Madrid: UNED
González Sanmamed, M. & Fuentes Abeledo, E.J. (2011). El Practicum en el aprendizaje de la profesión docente. Revista de Educación, 354, 47-70. Recuperado de http://www.educacion.gob.es/dctm/revista-de-educacion/articulos-re354/re35403.pdf?documentId=0901e72b811e1d2b
Hernández Sampieri, R. Fernández Collado, C. & Baptista Lucio, P. (2000). Metodología de la Investigación. México: McGraw Hill
Larrosa Martínez, F. (2010). Vocación docente versus profesión docente en las organizaciones educativas. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13 (4), 43–51. Recuperado de http://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1291992517.pdf
Latorre Medina, M.J. & Blanco Encomienda, F.J. (2011). El prácticum como espacio de aprendizaje profesional para docentes en formación. Revista de Docencia Universitaria, 9 (2), 35 – 54.
Marcelo, C. (2009). Los comienzos en la docencia: un profesorado con buenos principios. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 13 (1), 1-25. Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/pdf/567/56711733002.pdf
Martínez De MIguel López, S. & Escarbajal De Haro, A. (2011). La renovación de las metodologías docentes universitarias. Reflexiones desde el Grado de Educación Social. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 39 (144), 135–144. Recuperado de http://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/revistas/132818819710.pdf
Martínez Olmo, F. (2002). El Cuestionario. Un instrumento para la investigación de las ciencias sociales. Barcelona: Laertes.
Moreno F. & Bailliére, M. (2002). Diseño instructivo de la formación on-line. Aproximación metodológica a la elaboración de contenidos. Barcelona: Ariel.
Murillo, P. (2007). Nuevas formas de trabajar en la clase: metodologías activas y colaborativas. Madrid: M.E.C
Novella Cámara, A., Forés Miravalles, A., Rubio Serrano, L., Costa Cámara, S., Gil Pasamontes, E. & Pérez Escoda, N. (2012). Innovar en, desde y para el practicum: supervisión y evaluación de la transferencia de competencias. Revista de Docencia Universitaria, 10 (1). 453-476.
Ortoll, E. (2005). Alfabetización y exclusión digital. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya
Pérez, C. (2005). Técnicas estadísticas con SPSS 12: aplicaciones al análisis de datos. Madrid: Pearson Alambra.
Pérez Gómez, A. (2012). Educarse en la era digital. Madrid: Morata
Puelles, M. (2009). Profesión y vocación docente: presente y futuro. Madrid: Biblioteca Nueva
Rodríguez, C.; Pozo, T. & Gutiérrez, J. (2007). Fundamentos conceptuales y desarrollo práctico con SPSS de las principales pruebas de significación estadística en el ámbito educativo. Granada: Grupo Editorial Universitario.
Snyder, I. (2004). Alfabetismos digitales. Comunicación, innovación y educación en la era electrónica. Málaga: Aljibe.
Vaillant, D. & Manso, J. (2012).Tendencias en la formación inicial docente. Cuadernos de Investigación Educativa, 3 (18). 11-30. Recuperado de http://www.ort.edu.uy/ie/pdf/cuad_18.pdf
Valle, J.M., & Manso, J. (2011). La nueva formación inicial del profesorado de Educación Secundaria: modelo para la selección de buenos centros de prácticas. Revista de Educación, 354 (1), 263-290.
Visauta, B. (2007). Análisis estadístico con SPSS 14: estadística básica. Madrid: McGraw-Hill
Zeichner, K. (1980). Myths and realities: Field-based experiences in preservice teacher education. Journal of Teacher Education, 31(6), 45-55.
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work