What teaching and learning strategies encourage the development of creative ability in high school students face in effective learning in the area of social sciences?
Abstract
Creativity is needed to provide solutions to problems. The research question is: What teaching strategies and learning fosters the development of creative abilities in students school classroom for effective learning in the area of social sciences? The study is based on a combination of theory and findings in a private school located in Guadalajara, Jalisco, Mexico. The interpretive approach is qualitative non-experimental design with cross-sectional descriptive case study type . The sample type is aspirational , not homogenous probabilistic . The instruments used are the method of observation and semi -structured interviews. There are activities that foster creativity. Few teachers who are aware that creativity can be increased while students believe otherwise. Then, teachers should make a diagnosis of your group and implement appropriate activities. Therefore, teachers must establish an environment where respect prevails and freedom of expression. Also have the support of educational managers is vital to achieve the above. You need to analyze the academic curriculum and re- design it. Creating a positive influence on students creative modern society.
Downloads
References
Amabile, T., Hadley, C. & Kramer, S. (2004). Creatividad bajo presión. [En línea].
Recuperado de http://0-site.ebrary.com.millenium.itesm.mx/lib/consorcioitesmsp/docDetail.action?docID=10063691&p00=investigaci%C3%B3n+creatividad .
Baptista, P., Fernández, C. & Hernández, R. (2010). Metodología de la Investigación.
México: McGraw-Hill.
Bermejo, R., Hernández, D., Ferrando, M., Soto, G., Sainz, M. & Prieto, M. (2010).
Creatividad, inteligencia sintética y alta habilidad. REIPOF, 13(1). Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=217014922010&iCveNum=14922 .
Bremont, R. (2006). Diseño y Validación de un instrumento para la medición del cambio actitudinal a partir del programa de creatividad, acción y servicio. Tesis de maestría no publicada. Escuela de Graduados de Educación, Universidad Virtual del Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey. Recuperado de http://biblioteca.itesm.mx/cgibin/doctec/opendoc?cual=7140&archivo=161984&pagina=18271&paginas=18271&query=bachillerato,AND,creatividad .
Cardoso, M. (2005). Apuntes para la estimulación, por los docentes, de la creatividad en
los estudiantes. Revista Iberoamericana de Educación, 37(2). Recuperado de http://www.rieoei.org/1096.htm .
Carrasco, M., Manríquez, L., Navarro, M., Pizarro, T. y Rivera, M. (2006). Creatividad y profesores. Revista Iberoamericana de Educación, 39(1). Recuperado de http://www.rieoei.org/deloslectores/1280manriquez.pdf
Chacón, Y. (2005). Una revisión crítica del concepto de creatividad. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 5(1). Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=44750106&iCveNum=6204
Comboni, S. & Juárez, J. (1999). Introducción a las técnicas de investigación. México:
Trillas.
Csikszentmihalyi, M. (1998). Creatividad: El fluir y la psicología del descubrimiento
y la invención. España: Paidós Ibérica.
De la Torre, S. (1997). Creatividad y Formación. México: Trillas.
Díaz, M. y Riaño, M. (2007). Creatividad en Educación Musical. España:
Universidad de Cantabria.
Díaz, Y. y González, D. (2006). La importancia de promover en el aula estrategias de
aprendizaje para elevar el nivel académico en los estudiantes de psicología. Revista Iberoamericana de Educación, 40(4). Recuperado de http://www.rieoei.org/investigacion/1379Gonzalez.pdf .
Franco, C. (2008). Programa de relajación y de mejora de autoestima en docentes de
educación infantil y su relación con la creatividad de sus alumnos. Revista Iberoamericana de Educación, 45(1). Recuperado de http://www.rieoei.org/investigacion/2048Justo.pdf
Franco, C. (2006). Relación entre las variables de autoconcepto y creatividad en una
muestra de alumnos de educación infantil. Revista electrónica de investigación educativa, 8(1). Recuperado de http://redie.uabc.mx/vol8no1/contenido-franco.html .
Fullan, M. & Stiegelbauer, S. (1997). El cambio educativo. México: Trillas.
García, A., Sánchez, P. y Valdés, A. (2009). Validez y confiabilidad de un instrumento
para medir la creatividad en adolescentes. Revista Iberoamericana de Educación, 50(6). Recuperado de http://www.rieoei.org/deloslectores/3014Escobedo.pdf
Giroux, S. y Tremblay, S. (2008). Metodología de las ciencias humanas: la investigación en acción. México: Fondo de Cultura Económica.
Heinemann, K. (2003). Introducción a la metodología de la investigación empírica.
Alemania: Paidotribo.
Jurado, Y. (2009). Metodología de la investigación. En busca de la verdad. México:
Editorial Esfinge.
López, E. (2006). El proceso de formación de las competencias creativas. Una necesidad para hacer más eficiente el aprendizaje de los estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana de Educación, 40(3). Recuperado de http://www.rieoei.org/deloslectores/1593Lopez.pdf
Lozano, A. y Burgos, J. (2007). Tecnología educativa en un modelo de educación a distancia centrado en la persona. México: Limusa.
Mascarilla, O. (2003). Los “Trilemas” de la Globalización. España: Gráficas
Rey, S.L.
McKernan, J. (1996). Investigación-acción y currículum. España: Morata.
Nieto, J. y Szklo, M. (2003). Epidemiología intermedia. España: Ediciones Díaz de
Santos.
Puente, A. (2003). Cognición y aprendizaje. Madrid: Psicología Pirámide.
Tejada, J. (2000). La educación en el marco de una sociedad global: Algunos principios
y nuevas exigencias. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 4(1), 1-13.
Santamaría, M. (2002). Desarrollo de indicadores de la creatividad en el estudio de
una unidad de la asignatura química de décimo grado. Tesis de maestría no publicada. Instituto Preuniversitario Vocacional de Ciencias Exactas. de http://www.rieoei.org/experiencias26.htm .
Valqui, R. (2009). La creatividad: conceptos. Métodos y aplicaciones. Revista
Iberoamericana de Educación, 49(2). Recuperado de http://www.rieoei.org/expe/2751Vidal.pdf
Zapata, M. (2002). ¿Puede el aprendizaje no ser creativo? Y otras reflexiones a propósito de la creatividad. El fluir y la psicología del descubrimiento y la invención. RED. Revista de Educación a Distancia, 1(004). Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=54700404&iCveNum=4126
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work