Social representations of reading in teachers at primary level

  • Juan Catalino Bacilio Hernández Instituto Superior de Ciencias de la Educación del Estado de México

Abstract

This article aims to present the findings of research on social representations of reading, found in educational level of primary state of Mexico. The methodological process focused from an interpretative qualitative approach through the use of the questionnaire and the interview in depth. Analysis of empirical data showed that, respectively, at personal, school, family and social levels, the reading is interpreted as: intimate activity, therapeutic activity, recreational activity, documentary support to educational work, tool of autonomous learning, teaching resources for the training values, expressive activity, leisure activity, contagious activity, activity of joint, practical choice socialisation of the written heritage, tool of domestic communication, strengthening citizenship and complex activity secondary activity. The set of representations are configured in these areas suggest that reading is a multidimensional, discontinuous and polysemic teaching practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araya, U. S. (2002). Las representaciones sociales: Ejes teóricos para su discusión (1ª ed.), Cuaderno de Ciencias Sociales 127, Costa Rica: FLACSO. Recuperado de: http://www.flacso.or.cr/fileadmin/documentos/FLACSO/

Cuaderno127.pdf.

Argüelles, J, (2010).La letra muerta. Tres diálogos virtuales sobre la realidad de leer. México: Océano.

Abric, J. (2001). Prácticas sociales y representaciones, México: Ediciones Coyoacán.

Bertely, B. (2000). Conociendo nuestras escuelas. Un acercamiento etnográfico a la cultura escolar. México: Paidós.

Calixto, F. (Coord.) (2012). En la búsqueda de los sentidos y significados de la educación ambiental. México: UPN.

Cassany, D. y Luna, G. (2001). Enseñar lengua. Barcelona: Graó.

Gasol, A., y Arànega (2000). Descubrir el placer de la lectura. Lectura y motivación lectora. Barcelona: Edebé.

Gimeno, J. (1999). Poderes inestables de la educación, Madrid: Morata.

Jodelet, D. (2008). La representación social: fenómenos, concepto y teoría. En Moscovici, S., Psicología social II. Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales (pp. 469-494). México: Paidós.

Lerner, D. (2001). Leer y escribir en la escuela. Lo real, lo posible y lo necesario. México: SEP-FCE

Morín, E. (2007). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Buenos Aires: Nueva Visión.

Moscovici, S. y Hewstone (2008). De la ciencia al sentido común, en Moscovici, Serge et al., Psicología Social II. Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas (pp. 679-710), México: Paidós

Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires: Huemul.

Ortiz, C. (2013). Las representaciones sociales: un marco teórico apropiado para abordar la investigación social educativa. Revista en Ciencias (Ve), Vol. XIX, enero-marzo. 2013, pp. 183-193. Universidad de Zulia, Maracaibo, Venezuela.

Peredo, M. (2005). Lectura y vida cotidiana. Por qué y para qué leen los adultos. México: Paidós.

Petit, M. (2001). Lecturas: del espacio íntimo al espacio público. México: FCE

Pradelli, A. (2013). El sentido de la lectura. Argentina: Paidós.

Piña, O., y Cuevas, C. (2004), La teoría de las representaciones sociales. Su uso en la investigación educativa en México, en Perfiles educativos, México, Vol. 26, No. 105. Recuperado http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982004000000005&lng=es&tlng=es.

Published
2015-09-29
How to Cite
Bacilio Hernández, J. C. (2015). Social representations of reading in teachers at primary level. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 6(11), 227 - 245. Retrieved from http://ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/169
Section
Education And Educational Technology