Obstacles for labor positioning of the population in educational backwardness. A study in the food industry
Abstract
This paper presents the results of a study on the obstacles faced by workers in educational backwardness condition for achieving their work positioning companies in the food industry of Sinaloa, Mexico. Considering that the educational gap prefigures a poor employment prospects and limited productive capacities a combined and transversal study was conducted during the first quarter of 2014. The results confirm the effects of this variable in the incorporation and positioning in the labor market. Also it shows a differential impact by gender: men in educational gap condition have a successful professional career than women in the same condition. That is, men are more likely to position the workforce, better positions, higher salaries and work recognition.
Downloads
References
Andrade, L. (2004). Analfabetismo tecnológico: efecto de las tecnologías de la información, Revista Actualidad contable FACES, enero-junio, año/vol. 7, núm. 008, pp.37-49. En:
http://www.redalyc.org/pdf/257/25700804. (Consulado 30 de enero 2013).
Belanger, P. y Federigui, P. (2004). Análisis transnacional de las políticas de la educación y de la formación de adultos. La difícil liberación de las fuerzas creativas, Buenos Aires: Miño y Davia editores Srl.
Borderias, C.; Carrasco, C, y Alemany, C. (1994). Las mujeres y el trabajo, Rupturas conceptuales, Barcelona: Economía Crítica.
Carnoy, M. (2006). “Educación y mercado de trabajo”, en M. Carnoy (coord.) Economía de la educación (pp. 61-122). Barcelona: Editorial UOC.
Enríquez, A. y Rentería, E. (2006). Estrategias de aprendizaje para la empleabilidad y posicionamiento exitoso en el mundo del trabajo de profesionales recién graduados, Instituto de Psicología de la Universidad del Valle, Santiago de Cali, Colombia. En:
http://objetos.univalle.edu.co/files/Estrategias_aprendizaje_para_empleabilidad_y_posicionamiento_exitoso_en_mundo_de_trabajo.pdf. (Consultado 20 de septiembre 2014).
Enríquez, A. y Rentería, E. (2007). “Estrategias de aprendizaje para la empleabilidad en el mercado de trabajo de profesionales recién egresados”, Universitaspsychologica, enero-abril, año/vol. 6, núm. 0, Pontificia Universidad Jeveriana, Bogotá, Colombia, pp. 89-103.
Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática (INEGI). Encuesta Nacional de Ocupación y Empleo, segundo trimestre 2015. En:
http://www.inegi.org.mx/Sistemas/Olap/Proyectos/bd/encuestas/hogares/enoe/2010_PE_ED15/po.asp?s=est&proy=enoe_pe_ed15_po&p=enoe_pe_ed15. (Consultado 02 de septiembre 2015).
Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática (INEGI). Encuesta Mensual de Opinión Empresarial del Sector Manufacturero Documento de resultados. Mayo 2015. En:
http://internet.contenidos.inegi.org.mx/contenidos/productos//prod_serv/contenidos/espanol/bvinegi/productos/encuestas/establecimientos/EMOE/EMOE.pdf. (Consultado 02 de septiembre de 2015).
Gelpi, E. (1990). Educación permanente. Problemas laborales y perspectivas educativas, Madrid: Popular O.E.I. Quinto centenario.
Janiszewska, K. y Insch, A. (2012). “The strategic importance of brand positioning in the place brand concept: elements, structure and application capabilities”, Journal of International Studies, Vol. 5, No 1, pp. 9-19.
Morales, G. R. (2006). “Mujer y educación en México”, Acta de I jornada de cooperación educativa en Iberoamérica sobre género y educación, en Antigua. Guatemala: Organización de Estados Iberoamericanos. En: http://www.oei.es/genero/documentos/mex/Mexico.pdf. (Consultado 14 octubre de 2011).
Moreno Becerra, J. L. (1998). Economía de la educación, Madrid: Editorial Pirámide S.A.
Neuman, Sh. y Weiss, A. (1995). “On the effects of schooling vintage on experience earnings profiles: Theory and evidence”, European Economic Review, no. 39, pp. 943-955.
Pescador, J. A. (1994). “Teoría del Capital Humano. Exposición y crítica”, en C. A. Torres y G. González Rivera (coord.), Sociología de la Educación. Corrientes contemporáneas, Buenos Aires: Mirio y Dávila.
Rangel de Paiva, A. (1995). “América Latina. Globalización, género y trabajo”, en R. Todaro y R. Rodríguez (editoras), El trabajo de las mujeres en el tiempo global, Santiago de Chile: ISIS internacional.
Rivero, J. (1993). Educación de Adultos en América Latina, Desafíos de la equidad y la modernización, Madrid: Popular S.A.
Rivero, J. (1999). “Educación y pobreza. Políticas, estrategias y desafíos”, en Proyecto principal de educación en América Latina y el Caribe, Publicaciones OREALC, Boletín 48 abril, Chile. En:
http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001161/116194s.pdf. (Consultado 30 de junio de 2014).
Tabarner, G. J. (2008). Sociología y educación. El sistema educativo en sociedades modernas. Funciones, cambios y conflictos, 4ª ed., Madrid: Editorial Tecnos Grupo Anaya, S.A.
Vatin, F. (2004). Trabajo, ciencia y sociedad. Ensayos de sociología y epistemología del trabajo. 1ª edición, ISBN: 987-00-0419-9, Buenos Aires: Luman.
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work