Exploring Educational Approaches: Perspectives on Teaching in Virtual Learning Environments

  • Juan Fidel Cornejo Álvarez Universidad de Guadalajara

Abstract

This research compared the educational intervention at the Norte and Valles University Centers in the learning unit "Development of Learning Environment Processes" from the graduate program in Technologies for Learning. The study analyzed and compared students' perceptions of teaching Virtual Learning Environments at both centers through a mixed-methods approach with a descriptive design. The participants included 17 students, 12 from Norte and 5 from Valles, with data collected on 8 variables, allowing for the evaluation of course quality, teacher support, online sessions, and resources used. Data analysis was conducted using JASP software, employing descriptive and variance analysis to identify significant differences between responses and student satisfaction. The results indicated that students rated teacher support and resources positively; however, differences were identified in perceptions of online sessions and proposed activities between the two centers. This study provided a better understanding of educational dynamics and areas of opportunity to optimize teaching and enhance student satisfaction.

Downloads

References

Agudelo, M. (2009). Importancia del diseño instruccional en ambientes virtuales de aprendizaje. En J. Sánchez (Ed.): Nuevas Ideas en Informática Educativa, 5(1), 118- 127, Santiago de Chile.

Ballester, V. A. (2014). Meaningful learning in practice. Journal of education and human development, 3(4), 199-209. https://antoniballester.com/wp-content/uploads/2017/03/Pdf-1.pdf

Barbosa, J. (2004). Los Ambientes Virtuales de Aprendizaje–AVA–. Pontificia Universidad Javeriana. https://cmapspublic2.ihmc.us/rid=1RB2JK70P-2D895RP-2X48/diseno_AVA.pdf

Bernales, M., Cabieses, B., Obach, A., y Maturana, A. (2015). Investigación traslacional en salud: un camino para la investigación pragmática e interdisciplinaria. Revista médica de Chile, 143, 128-129. https://www.scielo.cl/pdf/rmc/v143n1/art20.pdf

Benavides, L. R., Villacís, M. y Ramos, J. (2017). El entorno virtual de aprendizaje (EVA) en la generación de conocimiento de estudiantes universitarios. CienciAmérica: Revista de Divulgación Científica de La Universidad Tecnológica Indoamérica, 6(1), 57-63. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6163727

Benítez, M. G. (2010). El modelo de diseño instruccional Assure aplicado a la educación a distancia. Tlatemoani, Revista Académica de Investigación, 1(1), 63-77. http://www.eumed.net/rev/tlatemoani/01/pdf/63-77_mgbl.pdf

Caballero, A., Manso, J., Matarranz, M., y Valle, J. (2016). Investigación en educación comparada: Pistas para investigadores noveles. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, 7(9), 39-56. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6559980

Ceballos, M. J. D., Cornejo, A. J. F., García, C. L. G., y Cárdenas, G. T. J. (2021) Uso de las TIC en la educación, alumnos de la MTA en el Centro Universitario del Norte. En Ortega, S, R. M., González, J. K. y Villalón, I. E. M. Educación y Género: Perspectiva de la desigualdad social (pp. 75-88). MAPorroúa.

Consejo General Universitario (2021). Dictamen de creación. UdeG.

Coordinación General de Planeación y Evaluación. (2024). Numeralia Institucional. https://cgpe.udg.mx/informacion-institucional/numeralia-institucional.

Cornejo, Á. J. F., Cárdenas, G. T. de J., y Frausto, L. M. Á. (2023). Impacto educativo en pandemia en alumnos de nivel superior del norte de Jalisco. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información, 11(24), 1-14. https://doi.org/10.36825/RITI.11.24.001

Delgado, S. R. (2021). Aplicaciones tecnológicas en la educación superior: Un enfoque innovador. Revista Scientific, 6(36), 25-38. https://www.indteca.com/ojs/index.php/Revista_Scientific/article/view/656/1368

Fundación Telefónica. (2022) 4 tendencias en la enseñanza para 2023: innovación y método. https://www.fundaciontelefonica.com/noticias/4-tendencias-en-la-ensenanza-para-2023-innovacion-y-metodo/

Galindo G. R. M., Martínez C. N. L., y Ruíz A. E. I. (2019). La Importancia de la formación en TIC en los procesos de aprendizaje colaborativos; en estudiantes de posgrado del SUV. Revista Electrónica sobre Cuerpos Académicos y Grupos de Investigación, 6(12). https://www.cagi.org.mx/index.php/CAGI/article/view/199

Gil, C. (2004). Modelo de Diseño Instruccional para programas Educativos a Distancia. Revista Perfiles Educativos, 26(104), 93-114. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982004000300006

Gobierno del Estado de Jalisco. (2020). Regiones (Norte). https://www.jalisco.gob.mx/es/jalisco/regiones

Goss-Sampson, M. A. (2018). Análisis estadístico con JASP: una guía para estudiantes. https://openaccess.uoc.edu/bitstream/10609/102926/6/An%C3%A1lisis%20estad%C3%ADstico%20con%20JASP%20una%20gu%C3%ADa%20para%20estudiantes.pdf.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía [INEGI]. (2020). México en cifras (Jalisco). https://www.inegi.org.mx/app/areasgeograficas/?ag=14#collapse-Resumen.

Hamui-Sutton, A. (2013). Un acercamiento a los métodos mixtos de investigación en educación médica. Investigación en Educación Médica, 2(8), 211-216. https://www.scielo.org.mx/pdf/iem/v2n8/v2n8a6.pdf

Hsiung, C. M. (2012). The effectiveness of cooperative learning. Journal of Engineering Education, 101(1), 119-137.
Hernández, S. R., Fernández C. C., y Baptista L. M. P. (2014). Metodología de la investigación (6° ed.). México: McGraw Hill Interamericana Editores S.A. de C.V.

Laal, M., y Ghodsi, S. M. (2012). Benefits of collaborative learning. Procedia-social and behavioral sciences, 31, 486-490. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042811030205

López, M. R. E., (2022). Educación comparada como método de comparación desde la perspectiva del modelo colombiano de acreditación de alta calidad. Revista Dialogus, (7), 108–114. https://doi.org/10.37594/dialogus.v1i7.452

Maestría en Tecnologías para el Aprendizaje [MTA]. (2024). Objetivo del programa. https://mta.udg.mx/objetivo-del-programa.

Miranda, D. R., González, L. A. y Ávila, D. (2020). La retroalimentación efectiva en los ambientes virtuales de aprendizaje (AVA): Un análisis de las percepciones de los gestores académicos (tesis de maestría). Universidad EAN. Repositorio Institucional Universidad EAN. http://hdl.handle.net/10882/9868.

Moreira, M. A. (2019). Aprendizaje Significativo. https://www.if.ufrgs.br/public/tapf/tapf_v30n3.pdf

Planea Estatal de Gobernanza y Desarrollo Jalisco [Planea Jalisco]. (2023). Agenda regional Valles Jalisco. https://plan.jalisco.gob.mx/wp-content/uploads/2023/06/10-Valles-Agenda-Regional_final-V3.pdf

Pierce, J. (2015). Cooperative learning in classrooms today. Journal On Best Teaching Practices, 2.

Ramos, V., Unda, X. y Pantoja, O. (2017). La Teoría de Confirmación-Desconfirmación expectativas para gestionar la motivación en el aula. Conferencia Latinoamericana sobre el Abandono de la Educación Superior (VI-CLABES). https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/download/1409/1912/

Rivero, M. (2012). Teoría genética de Piaget: constructivismo cognitivo. https://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/32321/6/Teoria%20de%20Jean%20Piaget.pdf

Romero T. F. (2009). Aprendizaje significativo y constructivismo. Temas para la educación. Revista digital para profesionales de la enseñanza, 1(3), 1-7. https://matematicasiesoja.wordpress.com/wp-content/uploads/2021/01/el-aprendizaje-significativo.pdf

Rus, A. E., (2020). Método comparativo. https://economipedia.com/definiciones/metodo-comparativo.html

Sánchez, C. A., Tapia, E. G., Águila, O. A. Z., Reyes, A. Á., y Blanco, J. F. M. (2022). Aprendizaje sincrónico y asincrónico: una experiencia en el aprendizaje de las matemáticas en línea. Revista Estudios de la Ciénega, 1(3), 19-24. https://revistaestudiosdelacienega.com/ojs/index.php/rec/article/view/36

Sánchez, J., y Morales, S. (2012). Docencia universitaria con apoyo de entornos virtuales de aprendizaje (EVA). Digital Education Review, 1(21), 33-46. http://revistes.ub.edu/index.php/der/article/download/11304/pdf

Universidad de Guadalajara [UdeG]. (2024). Presentación. https://www.udg.mx/es/nuestra/presentacion.

Vera, I., Fernández, M., y Rodríguez, S. (2021). Modelo de diseño instruccional en e-learning. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/120358
Published
2025-03-10
How to Cite
Cornejo Álvarez, J. F. (2025). Exploring Educational Approaches: Perspectives on Teaching in Virtual Learning Environments. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 15(30). https://doi.org/10.23913/ride.v15i30.2328
Section
Scientific articles