Exploring Educational Approaches: Perspectives on Teaching in Virtual Learning Environments
Abstract
This research compared the educational intervention at the Norte and Valles University Centers in the learning unit "Development of Learning Environment Processes" from the graduate program in Technologies for Learning. The study analyzed and compared students' perceptions of teaching Virtual Learning Environments at both centers through a mixed-methods approach with a descriptive design. The participants included 17 students, 12 from Norte and 5 from Valles, with data collected on 8 variables, allowing for the evaluation of course quality, teacher support, online sessions, and resources used. Data analysis was conducted using JASP software, employing descriptive and variance analysis to identify significant differences between responses and student satisfaction. The results indicated that students rated teacher support and resources positively; however, differences were identified in perceptions of online sessions and proposed activities between the two centers. This study provided a better understanding of educational dynamics and areas of opportunity to optimize teaching and enhance student satisfaction.
Downloads
References
Ballester, V. A. (2014). Meaningful learning in practice. Journal of education and human development, 3(4), 199-209. https://antoniballester.com/wp-content/uploads/2017/03/Pdf-1.pdf
Barbosa, J. (2004). Los Ambientes Virtuales de Aprendizaje–AVA–. Pontificia Universidad Javeriana. https://cmapspublic2.ihmc.us/rid=1RB2JK70P-2D895RP-2X48/diseno_AVA.pdf
Bernales, M., Cabieses, B., Obach, A., y Maturana, A. (2015). Investigación traslacional en salud: un camino para la investigación pragmática e interdisciplinaria. Revista médica de Chile, 143, 128-129. https://www.scielo.cl/pdf/rmc/v143n1/art20.pdf
Benavides, L. R., Villacís, M. y Ramos, J. (2017). El entorno virtual de aprendizaje (EVA) en la generación de conocimiento de estudiantes universitarios. CienciAmérica: Revista de Divulgación Científica de La Universidad Tecnológica Indoamérica, 6(1), 57-63. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6163727
Benítez, M. G. (2010). El modelo de diseño instruccional Assure aplicado a la educación a distancia. Tlatemoani, Revista Académica de Investigación, 1(1), 63-77. http://www.eumed.net/rev/tlatemoani/01/pdf/63-77_mgbl.pdf
Caballero, A., Manso, J., Matarranz, M., y Valle, J. (2016). Investigación en educación comparada: Pistas para investigadores noveles. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, 7(9), 39-56. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6559980
Ceballos, M. J. D., Cornejo, A. J. F., García, C. L. G., y Cárdenas, G. T. J. (2021) Uso de las TIC en la educación, alumnos de la MTA en el Centro Universitario del Norte. En Ortega, S, R. M., González, J. K. y Villalón, I. E. M. Educación y Género: Perspectiva de la desigualdad social (pp. 75-88). MAPorroúa.
Consejo General Universitario (2021). Dictamen de creación. UdeG.
Coordinación General de Planeación y Evaluación. (2024). Numeralia Institucional. https://cgpe.udg.mx/informacion-institucional/numeralia-institucional.
Cornejo, Á. J. F., Cárdenas, G. T. de J., y Frausto, L. M. Á. (2023). Impacto educativo en pandemia en alumnos de nivel superior del norte de Jalisco. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información, 11(24), 1-14. https://doi.org/10.36825/RITI.11.24.001
Delgado, S. R. (2021). Aplicaciones tecnológicas en la educación superior: Un enfoque innovador. Revista Scientific, 6(36), 25-38. https://www.indteca.com/ojs/index.php/Revista_Scientific/article/view/656/1368
Fundación Telefónica. (2022) 4 tendencias en la enseñanza para 2023: innovación y método. https://www.fundaciontelefonica.com/noticias/4-tendencias-en-la-ensenanza-para-2023-innovacion-y-metodo/
Galindo G. R. M., Martínez C. N. L., y Ruíz A. E. I. (2019). La Importancia de la formación en TIC en los procesos de aprendizaje colaborativos; en estudiantes de posgrado del SUV. Revista Electrónica sobre Cuerpos Académicos y Grupos de Investigación, 6(12). https://www.cagi.org.mx/index.php/CAGI/article/view/199
Gil, C. (2004). Modelo de Diseño Instruccional para programas Educativos a Distancia. Revista Perfiles Educativos, 26(104), 93-114. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982004000300006
Gobierno del Estado de Jalisco. (2020). Regiones (Norte). https://www.jalisco.gob.mx/es/jalisco/regiones
Goss-Sampson, M. A. (2018). Análisis estadístico con JASP: una guía para estudiantes. https://openaccess.uoc.edu/bitstream/10609/102926/6/An%C3%A1lisis%20estad%C3%ADstico%20con%20JASP%20una%20gu%C3%ADa%20para%20estudiantes.pdf.
Instituto Nacional de Estadística y Geografía [INEGI]. (2020). México en cifras (Jalisco). https://www.inegi.org.mx/app/areasgeograficas/?ag=14#collapse-Resumen.
Hamui-Sutton, A. (2013). Un acercamiento a los métodos mixtos de investigación en educación médica. Investigación en Educación Médica, 2(8), 211-216. https://www.scielo.org.mx/pdf/iem/v2n8/v2n8a6.pdf
Hsiung, C. M. (2012). The effectiveness of cooperative learning. Journal of Engineering Education, 101(1), 119-137.
Hernández, S. R., Fernández C. C., y Baptista L. M. P. (2014). Metodología de la investigación (6° ed.). México: McGraw Hill Interamericana Editores S.A. de C.V.
Laal, M., y Ghodsi, S. M. (2012). Benefits of collaborative learning. Procedia-social and behavioral sciences, 31, 486-490. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042811030205
López, M. R. E., (2022). Educación comparada como método de comparación desde la perspectiva del modelo colombiano de acreditación de alta calidad. Revista Dialogus, (7), 108–114. https://doi.org/10.37594/dialogus.v1i7.452
Maestría en Tecnologías para el Aprendizaje [MTA]. (2024). Objetivo del programa. https://mta.udg.mx/objetivo-del-programa.
Miranda, D. R., González, L. A. y Ávila, D. (2020). La retroalimentación efectiva en los ambientes virtuales de aprendizaje (AVA): Un análisis de las percepciones de los gestores académicos (tesis de maestría). Universidad EAN. Repositorio Institucional Universidad EAN. http://hdl.handle.net/10882/9868.
Moreira, M. A. (2019). Aprendizaje Significativo. https://www.if.ufrgs.br/public/tapf/tapf_v30n3.pdf
Planea Estatal de Gobernanza y Desarrollo Jalisco [Planea Jalisco]. (2023). Agenda regional Valles Jalisco. https://plan.jalisco.gob.mx/wp-content/uploads/2023/06/10-Valles-Agenda-Regional_final-V3.pdf
Pierce, J. (2015). Cooperative learning in classrooms today. Journal On Best Teaching Practices, 2.
Ramos, V., Unda, X. y Pantoja, O. (2017). La Teoría de Confirmación-Desconfirmación expectativas para gestionar la motivación en el aula. Conferencia Latinoamericana sobre el Abandono de la Educación Superior (VI-CLABES). https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/download/1409/1912/
Rivero, M. (2012). Teoría genética de Piaget: constructivismo cognitivo. https://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/32321/6/Teoria%20de%20Jean%20Piaget.pdf
Romero T. F. (2009). Aprendizaje significativo y constructivismo. Temas para la educación. Revista digital para profesionales de la enseñanza, 1(3), 1-7. https://matematicasiesoja.wordpress.com/wp-content/uploads/2021/01/el-aprendizaje-significativo.pdf
Rus, A. E., (2020). Método comparativo. https://economipedia.com/definiciones/metodo-comparativo.html
Sánchez, C. A., Tapia, E. G., Águila, O. A. Z., Reyes, A. Á., y Blanco, J. F. M. (2022). Aprendizaje sincrónico y asincrónico: una experiencia en el aprendizaje de las matemáticas en línea. Revista Estudios de la Ciénega, 1(3), 19-24. https://revistaestudiosdelacienega.com/ojs/index.php/rec/article/view/36
Sánchez, J., y Morales, S. (2012). Docencia universitaria con apoyo de entornos virtuales de aprendizaje (EVA). Digital Education Review, 1(21), 33-46. http://revistes.ub.edu/index.php/der/article/download/11304/pdf
Universidad de Guadalajara [UdeG]. (2024). Presentación. https://www.udg.mx/es/nuestra/presentacion.
Vera, I., Fernández, M., y Rodríguez, S. (2021). Modelo de diseño instruccional en e-learning. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/120358

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work