School leadership and teacher performance in educational organizations in northern Mexico
Abstract
For teaching performance to align with educational quality standards, the management of school leaders is of utmost importance. Therefore, this research aimed to identify the relationship between the administration carried out by the principal of an educational institution—referred to in this study as School Leadership (hereafter SL)—and the teacher’s efficient practice in their role, conceptualized as Teacher Performance (hereafter TP), in primary schools within the federal educational subsystem in a sector of northern Mexico. A 57-item, five-point Likert scale instrument was administered to 26 principals and 293 teachers. The collected data were analyzed using IBM SPSS Statistics (Version 26), specifically by calculating Spearman’s Rho coefficient (1904), which yielded a result of 0.635, indicating a high, significant, and positive correlation. Therefore, it can be affirmed that there is a relationship between SL and TP in the schools studied. This confirms previous empirical findings and provides a significant contribution to explaining the relationship between management and performance in the educational field from an organizational perspective. However, further theoretical discussion is recommended and explore new research avenues on the subject.
Downloads
References
Alanezi, A. (2021). Using social networks in school crisis management: evidence from middle school principals in Kuwait. Education, 49(8), 935–944. doi: https://doi.org/10.1080/03004279.2020.1817964
Antúnez, S. (1998). Claves para la organización de centros escolares. Horsori. https://cafge.files.wordpress.com/2014/11/8antunez-serafin-cap8-innovacion-y-cambio-en-los-centros-escolares.pdf
Araiza, S., Magaña, R. y Carrillo, L. (2014). Evaluación por estándares de la gestión directiva en secundaria. Revista Iberoamericana de Educación, 64(2014), 99-113. https://rieoei.org/historico/documentos/rie64a06.pdf
Arboleda, A. M., y Alonso. J. C. (2015). El aroma al evaluar el involucramiento del consumidor con un producto y su percepción de calidad. Estudios Gerenciales, 31(137), 403-410. https://doi.org/10.1016/j.estger.2015.07.003
Atencio, E., Ramírez, L., y Zappa, Y. (2020). Neuroliderazgo como estrategia para el fortalecimiento de la gestión directiva en instituciones educativas. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 20(1), 1-29. https://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v20n1/1409-4703-aie-20-01-416.pdf
Baeza, P. (2018). Diversidad y diferenciación en la oferta de programas de doctorado en Chile. Revista Calidad en la Educación, 47, 179-214. http://dx.doi.org/10.31619/caledu.n47.34
Ballestero, H., Escallón, B., y Penagos, W. (2012). Caracterización de las prácticas de gestión directiva en el Instituto San Bernardo de la Salle y su relación con los procesos de mejoramiento institucional[Tesis maestría. Pontificia Universidad Javeriana] https://doi.org/10.11144/Javeriana.10554.12316
Barber, M & Mourshed, M. (2007). Cómo hicieron los sistemas educativos con mejor desempeño del mundo para alcanzar sus objetivos. McKinsey & Company. https://eduteka.icesi.edu.co/articulos/InformeMcKensey
Boff, D. S., & Zulianelo, I. (2021). Desafios na gestão escolar: narrativas de diretores e coordenadores pedagógicos de escolas públicas. Revista on Line de Política e Gestão Educacional, 25 (3), 2163–2177. https://doi.org/10.22633/rpge.v25i3.14249
Cabrera, E. (2019). Gestión directiva, tipos de motivación y desempeño de los docentes de Secundaria de las instituciones educativas públicas del distrito de Parcona–Ica, año 2017 [Tesis maestría. Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle]. http://repositorio.une.edu.pe/handle/20.500.14039/5189
Casassus, J. (2000). Problemas de la gestión educativa en América Latina: o la tensión entre los paradigmas de tipo A y del tipo B. UNESCO. https://gc.scalahed.com/recursos/files/r161r/w20971w/L1.pdf
Castillo, F. (2019). Gestión directiva y desempeño docente en la institución educativa Antenor Orrego Espinoza–Laredo 2019 [Tesis maestría. Universidad César Vallejo]. https://hdl.handle.net/20.500.12692/37225
Chamilco, F., y Moreno, B. (2021). La gestión directiva y su relación con el desempeño docente en la IE N° 88240 “paz y amistad”, Nuevo Chimbote- 2019[Tesis maestría. Universidad católica de Trujillo Benedicto XVI]. https://repositorio.uct.edu.pe/xmlui/handle/123456789/1125
Chávez, M., y Olivos, M. (2019). Gestión educativa y desempeño docente, en la institución educativa “Modelo” Trujillo, 2018[Tesis maestría. Universidad católica de Trujillo Benedicto XVI]. https://repositorio.uct.edu.pe/xmlui/handle/123456789/584
Creswell, J. W. (2009). Reseach Desig: Qualitative, Qualitative, and Mixed Methads Appoaches, Sage Publication.
Coronel, J., Carrasco, M., y Moreno, E. (2012). Overcoming Obstacles and Problems: a Multicase Study of Women Principals, Leadership Policies and Management for School. Revista de Educación, 357(24), 537–559. doi: https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-357-072
Dwangu, A. M., & Mahlangu, V. P. (2021). Accountability in the financial management practices of school principals. International Journal of Educational Management, 35(7), 1504–1524. doi: https://doi.org/10.1108/IJEM-06-2021-0243
Flores, M. (2004). Implicaciones de los paradigmas de investigación en la práctica educativa. Revista Digital Universitaria, 5(1), 2-9. https://www.revista.unam.mx/vol.5/num1/art1/portada.htm
Francis, O. B., & Oluwatoyin, F. C. (2019). Principals´Personnel Characteristic Skills: a Predictor of Teachers´ Classroom Management in Ekiti State Secondary Schools. International Journal of Educational Leadership and Management, 7(1), 72-103. doi: https://doi.org/10.17583/ijelm.2019.3573
Gómez-Hurtado, I., González-Falcón, I., y Coronel, J. M. (2018). Perceptions of secondary school principals on management of cultural diversity in Spain. The challenge of educational leadership. Educational Management Administration & Leadership, 46(3), 441–456. doi: https://doi.org/10.1177/1741143216670651
Hernández Ramos, E. J. (2021). Relación entre el clima de aprendizaje en la institución educativa y la gestión directiva. Mérito - Revista de Educación, 3(8), 76–91. doi: https://doi.org/10.33996/merito.v3i8.591
Hoque, K. E., Alam, G. M., & Ghani, M. F. A. (2011). Principals’roles under school based management that influence school improvement. The New Educational Review, 23(1), 311–324. https://www.researchgate.net/publication/289894349_Principals'_Roles_under_School_Based_Management_that_Influence_School_Improvement
IBM Corp. (2019). IBM SPSS Statistics for Windows (Version 26.0) [Computer software]. IBM Corp.
Iparraguirre, J. (2020). La Gestión Directiva y el Desempeño Docente en la Institución educativa N° 30009–Virgen de Guadalupe de la provincia de Huancayo en Junin-2019 [Tesis maestría. Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán Valle]. http://repositorio.une.edu.pe/handle/20.500.14039/4220
Kamyap, R. V. (2022). L’apport de la construction de sens dans l’application de la gestion axée sur les résultats par des directions d’école au Québec. Canadian Journal of Educational Administration and Policy, 199, 103–116. doi: https://doi.org/10.7202/1091096ar
Kauts, D. S., Kauts, A., & Dang, S. (2021). Study of Instructional Management and Institutional Effectiveness in Relation to Age and Experience of School Principals. MIER Journal of Educational Studies Trends and Practices, 11(2), 329–342. doi: https://doi.org/10.52634/mier/2021/v11/i2/2029
Khan, M. F., Ahmad, S., & Ali, I. (2011). The impact of school management trainings and principals attitude on students learning outcomes. African Journal of Business Management, 5(7), 2668–2678. https://academicjournals.org/journal/AJBM/article-full-text-pdf/A412F2829130
Loera, A. (2003). Planeación estratégica y política educativa. Documento de trabajo. SEP.
López, E., García, L., y Martínez, J. (2019). La gestión directiva como potenciadora de la mejora del clima organizacional y la convivencia en las instituciones de educación media superior. RIDE Revista Iberoamericana Para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 9(18), 792 - 812. doi: https://doi.org/10.23913/ride.v9i18.471
Mazzilli D.M., Hernández, L. y De La Hoz S.I. (2016). Procedimiento para Desarrollar la Competencia Matemática Resolución de Problemas. Escenarios, 14 (2), 103-119. doi: http://dx.doi.org/10.15665/esc.v14i2.935
Ministerio de Educación (2014). Marco del buen desempeño del directivo. MINEDU.http://www.minedu.gob.pe/n/xtras/marco_buen_desempeno_directivo.pdf
Myende, P. E., Bhengu, T. T., & Kunene, I. S. (2020). School financial management development programme for Eswatini principals: Lessons, challenges and implications. South African Journal of Education, 40(4), 1–11. doi: https://doi.org/10.15700/saje.v40n4a2041
Montenegro, I. (2003). Evaluación del desempeño docente, fundamentos, modelos e instrumentos. Cooperativa editorial del Magisterio.https://isbn.cloud/9789582007416/evaluacion-del-desempeno-docente- fundamentos-modelos-e-instrumentos/
Moriña, A., López, R., Melero, N., Cortés, M., y Molina, V. (2013). El profesorado en la universidad ante el alumnado con discapacidad: ¿Tendiendo puentes o levantando muros? Revista de docencia universitaria, 11(3), 425-444. doi: https://doi.org/10.4995/redu.2013.5537
Mujica, S. (2021). Gestión gerencial del directivo y su influencia en el desempeño docente. Scientiarium, 1(1), 152-171.https://investigacionuft.net.ve/revista/index.php/scientiarium/article/view/361
Naidoo, P. (2019). Perceptions of teachers and school management teams of the leadership roles of public school principals. South African Journal of Education, 39(2), 1–14. doi: https://doi.org/10.15700/saje.v39n2a1534
Nieves, L. (2015). La Gestión Educativa para el Desarrollo de la Dimensión Pedagógica – Curricular. Investigación y Formación Pedagógica, 1 (1), 24 – 48. doi: https://revistas.upel.edu.ve/index.php/revinvformpedag/article/view/969
Ojeda, J. F. (2014). Clima organizacional en instituciones de educación primaria. CICAG, 11 (2), 3-26. http://ojs.urbe.edu/index.php/cicag/article/view/1480/1443
Oznacar, B., Kizil, N., & Yilmaz, N. (2018). Evaluating The Views of Directors In Primary Schools Regarding Their Management Process. Modern Journal of Language Teaching Methods, 8(11), 750-759. https://mjltm.org/article-1-331-en.pdf
Pérez, C. (2016). La gestión directiva y su relación con el desempeño docente en las Instituciones Educativas de la Red Brisas del Chinchipe de Puerto Huallape del distrito de Santa Rosa de la provincia de Jaén[Tesis maestría. Universidad Nacional de Cajamarca]. http://hdl.handle.net/20.500.14074/1268
Poggi, M. (2006). Prólogo. En Tenti, E. El oficio docente: vocación, trabajo y profesión en el siglo XXI.Siglo XXI. https://docplayer.es/13772437-El-oficio-docente-vocacion-trabajo-y-profesion-en-el-siglo-xxi-compilado-por-emilio-tenti-fanfani.html
Popper, K. R. (1967). El desarrollo del conocimiento científico. Conjeturas y refutaciones. Paidos.
Quispe, M. (2020). La gestión pedagógica en la mejora del desempeño docente. Investigación valdizana, 14(1), 7-14. doi: https://doi.org/10.33554/riv.14.1.601
Rallis, S. F., & Highsmith, M. C. (1986). The Myth of the “Great Principal”: Questions of School Management and Instructional Leadership. Phi Delta Kappa International, 68(4), 300–304. https://www.jstor.org/stable/20403340
Sagredo, E., y Castelló, A. (2019). Gestión directiva y clima organizacional en la educación de personas adultas en Chile. Actualidades Investigativas en Educación, 19(2), 1-23. https://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v19n2/1409-4703-aie-19-02-1.pdf
Salinas, J. (2021). Gestión directiva, marco de buen desempeño del directivo y compromisos de gestión escolar en EBR de la RED 05 DREC, 2020[Tesis doctorado. Universidad César Vallejo]. https://hdl.handle.net/20.500.12692/59521
Schmelkes, S. (2013). Educación para un México Intercultural. Sinéctica revista electrónica de educación, (40), 1-12. https://www.redalyc.org/pdf/998/99827467007.pdf
Sebastian, J., Allensworth, E., Wiedermann, W., Hochbein, C., & Cunningham, M. (2019). Principal Leadership and School Performance: An Examination of Instructional Leadership and Organizational Management. Leadership and Policy in Schools, 18(4), 591–613. doi: https://doi.org/10.1080/15700763.2018.1513151
Secretaría de Educación Pública [SEP]. (2020). Marco para la excelencia en la enseñanza y la gestión en Educación Básica. SEP. https://cife.edu.mx/recursos/wp-content/uploads/2019/10/perfil_docente-20-21.pdf
Sepulveda, F., y Aparicio Molina, C. (2019). Habilidades de liderazgo instruccional de directores y sus equipos de gestión de escuelas de la región del Biobío, Chile: fortalezas y desafíos. Revista de Investigación Educativa, 37(2), 487–503. doi: https://doi.org/10.6018/rie.37.2.329861
Sepuru, M. G., & Mohlakwana, M. A. (2020). The perspectives of beginner principals on their new roles in school leadership and management: A South African case study. South African Journal of Education, 40(2), 1–11. doi: https://doi.org/10.15700/saje.v40n2a1755
Solórzano, G. (2020). Gestión directiva y el desempeño docente en la unidad educativa, Monseñor Juan María Riera, Guayaquil, 2020[Tesis maestría. Universidad César Vallejo]. https://hdl.handle.net/20.500.12692/61638
Sosa, G. (2017). La gestión educativa en el marco del buen desempeño docente de las IE de Puente Piedra[Tesis maestría. Universidad Inca Garcilaso de la Vega]. http://repositorio.uigv.edu.pe/handle/20.500.11818/1171
Spearman, C. (1904). The proof and measurement of association between two things. The American Journal of Psychology, 15(1), 72-101. https://doi.org/10.2307/1412159
Taun, K., Zagalaz-Sánchez, M. L., & Chacón-Cuberos, R. (2022). Management Skills and Styles of School Principals during the COVID-19 Pandemic. Education Sciences, 12(11), 794. doi: https://doi.org/10.3390/educsci12110794
United Nations International Children's Emergency Fund [Unicef] (2018). Un mundo listo para aprender. Dar prioridad a la educación de calidad en la primaria infancia. Unicef para cada niño. Perú. https://www.unicef.org/media/57916/file/Un-mundo-preparado-para-aprender-documento-informativo.pdf
Vaisben, E. (2018). Ready to Lead? A Look into Jewish Religious School Principal Leadership and Management Training. Journal of Jewish Education, 84(1), 79–106. doi: https://doi.org/10.1080/15244113.2018.1418108
Vergara, M. (2005). Significados dela práctica docente que tienen los profesores en educación primaria. Revista Iberoamericana sobre Calidad Educativa y Cambio en la Educación, 3 (1), 685-697. https://www.redalyc.org/pdf/551/55130165.pdf
Weinstein, J., & Muñoz, G. (2014). When duties are not enough: principal leadership and public or private school management in Chile 1. School Effectiveness and School Improvement, 25(4), 651–670. doi: https://doi.org/10.1080/09243453.2013.792850

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work