Integrating ethics into university education: a contemporary imperative
Abstract
Professional training has focused on instrumental and technical aspects, leaving aside ethical reflection, Despite the fact that professionals constantly face moral dilemmas that impact society. The main objective is to analyze the importance of ethical development in university education, as well as the role of institutions and faculty in its promotion. A qualitative study is conducted to analyze this topic from a teaching perspective, through interviews with experienced teachers. Dimensions such as legal aspects, democracy, inclusion, scientific culture, and communication were analyzed using the MaxQDA software. The results highlight the importance of ethical values such as respect, responsibility and honesty, highlighting teachers as crucial models. Negative values, such as lack of respect and dishonesty, have been identified as obstacles to ethical development.
Downloads
References
Cortina, A. (1997). Ciudadanos del mundo: Hacia una teoría de la ciudadanía. Alianza Editorial.
Cortina, A. (2000). Presentación. En A. Cortina & J. Conill (Eds.), 10 palabras clave en ética de las profesiones (pp. 13-28). Editorial Verbo Divino.
De la Calle Maldonado, C., García, J., & Pilar, G. (2007). La formación de la responsabilidad social en la universidad. Revista Complutense de educación, 18(2), 47-66.
De la Torre, S. (1995). Cómo innovar en los centros educativos: Estudio de casos. Escuela Española.
Deem, R. (2017). The instrumentalization of professional practice in entrepreneurial universities. En J. Huisman & M. Tight (Eds.), Theory and method in higher education research (Vol. 3, pp. 211-228).
Durán Pizaña, E. (2006). Los valores en la práctica docente: Una aproximación desde los estudiantes. En E. Durán Pizaña (Coord.), Comprender los procesos escolares: Creencias, valores y emociones (pp. 245-263). Pomares.
Ehrlich, T. (2000). Civic responsibility and higher education. Oryx Press.
Feito, G. L. (2009). Ética y enfermería. Universidad Pontificia Comillas.
Ferraris, M. (2012). Manifiesto del nuevo realismo. Ariadna Ediciones.
Fisher, R., Ury, W., & Patton, B. (2011). Getting to yes: Negotiating agreement without giving in (3rd ed.). Penguin Books.
Freire, P. (1972). Pedagogy of the oppressed.
Fuentes, M. T. (2004). Los conflictos éticos en la práctica de los trabajadores sociales: Una experiencia de sistematización. Revista de Servicios Sociales y Política Social, 68, 79-116.
Gabriel, M. (2021). Ética en tiempos obscuros. Pasado & presente.
Garza, J. G. (2001). Palabras para un milenio. Castillo.
Giroux, H. A. (1990). Los profesores como intelectuales: Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje.
González, J. (2008). El ser humano, modelo de un ser. Educere, 12(42), 471-480.
Hayes, D., & Wynyard, R. (2002). The McDonaldization of higher education. Bergin & Garvey.
Hirsch, A. (2003). Ética profesional como proyecto de investigación. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 5, 235-258.
Hooks, B. (2021). Enseñar a transgredir: La educación como práctica de la libertad. Capitán Swing Libros.
Kepowicz Malinoska, B. (2006). Construcción de la identidad profesional en futuros docentes. En A. Hirsch Adler (Ed.), Educación, valores y desarrollo moral: Valores de los estudiantes universitarios y del profesorado (tomo I, pp. 391-419). Gernika.
Labaree, D. F. (1997). The narrowing of academic and professional discourse. Language and Learning Across the Disciplines, 2(2), 38-56.
Lárraga, D., Rodriguez, S., & Leal, N. (2013). Competencias profesionales y empleabilidad en el contexto de la flexibilidad laboral. Palibrio.
Locke, L. F., Spirduso, W. W., & Silverman, S. J. (2007). Proposals that work: A guide for planning dissertations and grant proposals (5th ed.). Thousand Oaks.
López Duran, A. M., & Zawady Pérez, Y. Z. (2021). Estrategias didácticas innovadoras para una educación inclusiva en estudiantes con problemas de aprendizaje (Tesis doctoral, Corporación Universidad de la Costa).
Maldonado, F., Solís, B., Brenis, A., & Cupe, W. (2021). La ética profesional del docente universitario en el proceso de enseñanza y aprendizaje. ReHuSo, 6(3), 136-148. https://doi.org/10.5281/zenodo.5513005
Martínez, M. (1998). El contrato moral del profesorado: Condiciones para una nueva escuela.
Martínez, M., Buxarrais, M. R., & Esteban, F. (2002). La universidad como espacio de aprendizaje ético. Revista Iberoamericana de Educación, 29(1), 1-20.
Meza G., F. J. (2012). La cultura del desprecio. Argumentos, 25(68), 39-57.
Moreno-Guaicha, J. A. (2019). Enfoques y perspectivas del pensamiento pedagógico latinoamericano.
Morin, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Paidós.
Nussbaum, M. C. (1997). Cultivating humanity: A classical defense of reform in liberal education. Harvard University Press.
Ortega y Gasset, J. (1930). Misión de la Universidad. Alianza Editorial.
Pérez, J., & Vallaeys, F. (Eds.). (2016). Prácticas y Modelos de Responsabilidad Social Universitaria en México: Proceso de transformación en la universidad. ANUIES.
Postman, N. (2000). Educating for professionalism: Trends in higher education. Educom Review, 35(6), 28-35.
Rodríguez, C. (2014). Ética aplicada al Trabajo Social. Azarbe, 3, 55-61.
Romo, A., Gallardo, M., & Higuera, M. (2016). La visión y el compromiso de la ANUIES en el fomento de una cultura de responsabilidad social. En J.
Pérez & F. Vallaeys (Eds.), Prácticas y Modelos de Responsabilidad Social Universitaria en México: Proceso de transformación en la universidad (pp. 25-42). ANUIES.
Rosado, A. (2006). El papel de la ética en la formación del psicólogo. En A. Hirsch (Coord.), Educación, Valores y Desarrollo Moral (vol. I, pp. 245-263). Gernika.
Russell, B. (1930). La conquista de la felicidad. Debate.
Sen, A. (2001). Development as freedom. Oxford University Press.
Silas Casillas, J. C. (2005). Realidades y tendencias en la educación superior privada mexicana. Perfiles Educativos, XXVII(109-110), 7-37.
Singer, P. (2011). Animal liberation. Harper Perennial.
Taboada, M. L. (2009). Los dilemas morales de los trabajadores sociales y la técnica de grupos triangulares. Documentos de Trabajo Social, 46, 11-35.
Timaure, S. R. (2020). Aproximaciones teóricas sobre la educación en valores. Revista EDUCARE-UPEL-IPB-Segunda Nueva Etapa 2.0, 24(3), 438-455.
Vallaeys, F., & Álvarez, J. (2019). Hacia una definición latinoamericana de responsabilidad social universitaria: Aproximación a las preferencias conceptuales de los universitarios. Educación XX1, 93-116. https://doi.org/10.5944/educXX1.19442
Vallaeys, F. (2002). Orientaciones para la enseñanza de la ética, el capital social y el desarrollo en las universidades latinoamericanas. Biblioteca digital de la Iniciativa Interamericana de Capital Social, Ética y Desarrollo. http://www.iadb.org/ética
Yurén, T., & Hirsch, A. (2013). A. La investigación en México en el campo de la Educación y Valores 2002-2011. ANUIES-COMIE.
Zamanillo, T. (2011). Ética, teoría y técnica: La responsabilidad política del trabajo social. Talasa Ediciones.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work