Teaching Media that promote Learning in Higher Education

  • Edna María Medina Morón Universidad Autónoma de Nuevo León
  • Mónica Ivett Salinas Rodríguez Universidad Autónoma de Nuevo León
  • Miriam Patricia Vargas Zuñiga Universidad Autónoma de Nuevo León

Abstract

Didactic resources and materials are the means used by teachers to facilitate meaningful learning and help students pass their courses. The objective of this research was to determine, from the students' point of view, those didactic resources that directly favored their learning. Followed a positivist paradigm, quantitative approach, non-experimental and cross-sectional design. The sample consisted of 115 students from a public university. Frequency analysis, measures of central tendency and standard deviation, factor analysis and multiple regression analysis were carried out; and according to the last study it was confirmed that, for the students, performing the tasks indicated by the professor and getting involved in the elaboration of the integrative learning project are the resources that directly helped them to pass the subject. In addition, the analysis of central tendency indicated that doing the exercises in the textbooks also reinforced student learning. In conclusion, all those didactic activities that are well planned and elaborated by the teacher contribute to the learning and approval of the subjects by the student, but according to this research, it was found that some didactic resources contribute more to the student's academic achievement than others.

Downloads

References

Azamat Raelovich, S., Rabbim Mikhlievich, Y., Fayzulla Norbutaevich, K., Dostmurod Mamasolievich, J., Furkat Karimberdievich, A., & Ulugbek Suyunbaevich, K. (2020). Some didactic Opportunities of Application of Mobile Technologies for Improvement in the Educational Process. Journal of Critical Reviews, 7(11), 348-352. https://www.academia.edu/114409882/SOME_DIDACTIC_OPPORTUNITIES_OF_APPLICATION_OF_MOBILE_TECHNOLOGIES_FOR_IMPROVEMENT_IN_THE_EDUCATIONAL_PROCESS?uc-sb-sw=99103161

Blanco Sánchez, M. (2012). Recursos Didácticos para fortalecer la enseñanza-aprendizaje de la economía [Tesis de Maestría, Universidad de Valladolid]. Repositorio Documental Uva. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/1391

Camacho González, C. (2020). Diseño, elaboración y proceso de validación del material didáctico “Contándote” [Tesis de Licenciatura, Universidad de La Sabana]. Repositorio Institucional. https://intellectum.unisabana.edu.co/handle/10818/46611

De la Fuente Fernández, S. (2011). Análisis Factorial. Fuente Rebollo. https://www.fuenterrebollo.com/Economicas/ECONOMETRIA/MULTIVARIANTE/FACTORIAL/analisis-factorial.pdf

Díaz Lucea, J. (1996). Los Recursos y Materiales Didácticos en Educación Física. Apunts. Educación física y deportes, 1(43), 42-52.
https://raco.cat/index.php/ApuntsEFD/article/view/316542

Eusebio Hermira, S. (2023). Los Foros como herramienta de aprendizaje y evaluación de los cursos virtuales asíncronos. Anuari De Filologia. Estudis De Lingüística, 13(1), https://doi.org/10.1344/AFEL2023.13.2

Fernández, A. (2010). Recursos Didácticos. Elementos indispensables para facilitar el aprendizaje. Limusa.

Gadzaova, L., Goverdovskaya, E., Alisultanova, E., & Moiseenko, N. (2021). Organized Online Learning of Students in Universities and Schools: Didactics and Methodology. Propósitos y Representaciones, 9(SPE 3), 1-8.
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/1181

Granda Asencio, L., Espinoza Freire, E., & Mayon Espinoza, S. (2019). Las TIC como herramientas didácticas del proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Conrado, 15(66), 104-110. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/886

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. (2014). Metodología de la Investigación (6a ed.). Mc Graw Hll.

IBM. (2024). Beneficios de IBM SPSS Statistics. Recuperado de https://www.ibm.com/mx-es/products/spss-statistics. Consultado el 17 de mayo de 2024

Matienzo, R. (2020). Evolución de la teoría del aprendizaje significativo y su aplicación en la educación superior. Dialektika: Revista De Investigación Filosófica Y Teoría Social, 2(3), 17 - 26.
https://journal.dialektika.org/ojs/index.php/logos/article/view/15

McMillan, J., & Schumacher, S. (2010). Investigación Educativa (5.a ed.). Pearson.

Montero Granados, R. (2016). Modelos de regresión lineal múltiple. Documentos de Trabajo en Economía Aplicada.
https://www.ugr.es/~montero/matematicas/regresion_lineal.pdf

Sagan, O., Yakovleva, S., Anisimova, E., Balokha, A., & Yeremenko, H. (2020). Digital Didactics as A New Model in The Theory of Education. Revista Inclusiones, 7(esp), 193-204. https://revistainclusiones.org/index.php/inclu/article/view/312

Ortiz Arellano, E. (2013). Epistemología de la Investigación Cuantitativa y Cualitativa: Paradigmas y Objetivos. Revista de Claseshistoria, 408, 1-23. http://www.claseshistoria.com/revista/2013/articulos/ortiz-epistemologia-investigacion.pdf

Ortiz Ocaña, A. (2015), Enfoques y métodos de investigación en las ciencias sociales y humanas. Ediciones de la U.

Pérez Alarcón, S. (2010). Los Recursos Didácticos. Revista digital para profesionales de la enseñanza, 9, 1-6.

Rodríguez Hidalgo, C., (2013). El potencial curricular de los libros de texto para generar experiencias de aprendizaje. Revista Educación, 37(1).
https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44028564006

Rojas Matamoros, A., Salmerón Salmerón, A., & Guzmán Mercado, S. (2021). Medios, Recursos y Materiales Didácticos [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua]. Repositorio UNAN.
https://repositorio.unan.edu.ni/id/eprint/15630/1/15630.pdf

Toledo Morales, P., & Sánchez García, J. (2018). Aprendizaje basado en proyectos: una experiencia universitaria. Profesorado, Revista de curriculum y formación del profesorado, 22(2) 471-491. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7733

Universidad Abierta y a Distancia de México. (2019). Estadística Básica. Secretaría de Educación Pública.
https://dmd.unadmexico.mx/contenidos/DCSBA/TC/EBA/unidad_03/descargables/EBA_U3_Contenido.pdf

Vargas Murillo, G. (2017). Recursos Educativos Didácticos en el Proceso Enseñanza Aprendizaje. Revista Cuadernos, 58(1) 68-74. https://bibliotecafment.umsa.bo/revista-cuadernos

Villacreses Veliz, E., Lucio Pillasagua, A., & Romero Yela, C. (2016). Los recursos didácticos y el aprendizaje significativo en los estudiantes de bachillerato. Sinapsis, 2(9), 1-17. https://doi.org/10.37117/s.v2i9

Villanueva Morales, C., Ortega Sánchez, G., & Díaz Sepúlveda, L. (2022). Aprendizaje Basado en Proyectos: metodología para fortalecer tres habilidades transversales. REXE - Revista de estudios y experiencias en educación, 21(45) 433-445. https://www.rexe.cl/index.php/rexe/article/view/1130
Published
2025-03-19
How to Cite
Medina Morón, E. M., Salinas Rodríguez, M. I., & Vargas Zuñiga, M. P. (2025). Teaching Media that promote Learning in Higher Education. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 15(30). https://doi.org/10.23913/ride.v15i30.2341
Section
Scientific articles