Children's reading and vulnerability: a study with CONAFE community educators

  • Raymundo Murrieta Ortega Benemérito Instituto Normal del Estado (BINE) “Gral. Juan Crisóstomo Bonilla”

Abstract

The objective of the study was to identify the academic needs of community educators who work in rural contexts with limited resources, belonging to Module 159 of the National Council for Educational Development (CONAFE) of Nealtican, Puebla, Mexico to promote reading with education infants initial. A qualitative approach was used, with narrative design and exploratory scope. The study is based on the theory of justice and equity of John Rawls. Discussion groups were used through virtual meetings and a form with Google Forms support The study diagnosed the needs of nine community educators of CONAFE, who lack didactic material to reduce educational lag and promote reading. Mostly young and with little experience, they expressed their commitment to community learning and service, as well as their difficulties to balance their working and family life. The training received have been useful for their work, highlighting the diversity of issues addressed. Finally, it was identified that the main interest of the surveyed was the design of a guide of activities that helps them promote reading in early childhood.

Downloads

References

Álvarez-Gayou, J. L. (2003), Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. Reimpresión. Editorial Paidós Educador.

Ander-Egg, E. y Aguilar, M. J. (1998). Cómo elaborar un proyecto. Guía para diseñar proyectos sociales y culturales. Lumes/Hvmanitas.

Bisquerra, R. (2009). Metodología de la investigación educativa. La muralla.

Bolivar, A. (2005). Equidad educativa y teorías de la justicia. REICE - Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 2005, Vol. 3, No. 2. http://www.rinace.net/arts/vol3num2/art4.pdf

Carbonell, J. (2015). Pedagogías del siglo XXI. Alternativas para la innovación educativa. Octaedro editorial.

Carrera, C. A. (2015). La vulnerabilidad de lo social: una mirada a tres discursos sobre lo ‘vulnerable’. Revista Trabajo Social, (10), 171–188. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistraso/article/view/23832

CONAFE (2022). Programa de Educación Inicial No Escolarizada. https://www.conafe.gob.mx

CONAFE (2021). Historia del Consejo Nacional de Fomento Educativo. https://www.gob.mx/conafe/acciones-y-programas/historia-del-consejo-nacional-de-fomento-educativo-289568

De la Peña, A. y Mandujano, L.M. (2024). Educadores comunitarios del Consejo Mexicano de Fomento Educativo (CONAFE): dificultades del trabajo cotidiano y estrategias para afrontarlas. Tesis para obtener el título de Licenciadas en Pedagogía. Unidad Ajusco. Ciudad de México. http://rixplora.upn.mx/jspui/bitstream/RIUPN/144718/2/3163%20-%20UPN092LPPEAN2024.pdf

Díaz-Barriga, F. (2006). Enseñanza situada: vínculo entre la escuela y la vida. Mc Graw-Hill.

Hernández, R., Fernández, R., y Baptista, P. (2014) Metodología de la investigación. McGrawHill.

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (INEE). (2019). La educación inicial en México: Un diagnóstico integral. INEE.

Juárez, D. (2020). ¿Qué me dejó ser maestro rural? Experiencias de jóvenes en México. Revista de Educación de Adultos y Procesos Formativos. No. 10, Primer Semestre 2020. Pp. 34-55. https://www.educaciondeadultosprocesosformativos.cl/revista/wp content/uploads/2020/10/Texto-2.-Diego-Juarez-M%C3%A9xico.pdf

López. M. E. (2016). Un mundo abierto. Cultura y primera infancia. CERLALC

MEJOREDU (2021). La política de educación inicial en México: perspectivas, condiciones y prácticas de los agentes educativos. Informe ejecutivo.
Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación (MEJOREDU).

Monje, C. A. (2011). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa. Guía didáctica. https://biblioteca.usco.edu.co/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=23967

Plan Estatal de Desarrollo 2020-2024 (2020). Plan Estatal de Desarrollo (Puebla) https://www.gob.mx/sep/documentos/programa-sectorial-de-educacion-2020-2024

Programa Sectorial de Educación 2020-2024 (2020). Programa Sectorial de Educación. Diario Oficial de la Federación. https://www.gob.mx/sep/documentos/programa-sectorial-de-educacion-2020-2024

Rawls, J. (1971). A Theory of Justice. Cambridge: Harvard University Press

SEP (2020). Política Nacional de Educación Inicial. SEP.

SEP (2017). Aprendizajes clave para la educación integral. SEP. 1Educacion-Inicial_Digital.pdf (sep.gob.mx)

SEP (2013). Modelo de atención con enfoque integral para la educación inicial. SEP mx_0102.pdf (unesco.org)

Villaseñor, K, (2018). El programa de educación inicial no escolarizado del CONAFE: buenas prácticas para contrarrestar las desigualdades sociales. Revista Colombiana de Educación. 76. 15-32. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/ 3451

Villaseñor, K., y Pinto, L. (2015). Educación Inicial en Puebla, México: el reto de potenciar el carácter educativo y disminuir las desigualdades sociales desde la primera infancia. Cadernos de Pesquisa: Pensamiento Educacional, vol. 10, nº 26, pp. 203-234. https://www.academia.edu/23844785/Educaci%C3%B3n_Inicial_en_Puebla_M%C3%A9xico_el_reto_de_potenciar_el_car%C3%A1cter_educativo_y_disminuir_las_desigualdades_sociales_desde_la_primera_infancia

CONAFE (2022). Derechos y obligaciones de las figuras educativas del CONAFE. Gobierno de México. https://www.gob.mx/conafe/acciones-y-programas/27924

Zavala, M. A. y Rivera, A. A. (2023). El modelo educativo del CONAFE desde la perspectiva de los líderes educativos comunitarios. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 25, e26, 1-00. https://doi.org/10.24320/redie.2023.25.e26.4925
Published
2025-03-20
How to Cite
Murrieta Ortega, R. (2025). Children’s reading and vulnerability: a study with CONAFE community educators. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 15(30). https://doi.org/10.23913/ride.v15i30.2345
Section
Scientific articles