System of Assurance of University Education Quality: improvement strategy continues in the process of International Accreditations
Abstract
The aim of this research was to design a University Educational Quality Assurance System that functions as a strategy for continuous improvement in order to optimize evaluation processes and facilitate the attainment of international accreditations for educational programs in Higher Education Institutions. To achieve these objectives, a methodology based on constant optimization through the application of the E.W. Deming Cycle was employed, with a qualitative approach and the use of documentary research techniques. As a result, a system was designed that, through the systematic implementation of continuous improvement, contributes to meeting the indicators required by international accrediting bodies. The system consists of four stages: 1) Key Indicators: which establish six common criteria and/or standards, 2) Systematic Quality Process: a methodological proposal comprising eight steps for its implementation, 3) Corrective and Preventive Actions: mechanisms for monitoring and executing improvement actions to verify the fulfillment of indicators, and 4) Continuous Improvement of the System: follow-up on corrective and preventive actions through improvement plans. It is concluded that the University Educational Quality Assurance System is a useful strategy to guide the implementation of continuous improvement in Higher Education Institutions seeking to obtain or maintain international accreditations for their academic programs.
Downloads
References
Accreditation Council for Business Schools and Programs (ACBSP) (2022). Acreditación del programa de certificación. https://acbsp.org/
Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (ANECA) (2022). Información. ANECA. https://www.aneca.es/aneca
Arjona-Granados, M. del P., López Lira-Arjona, A. y Maldonado-Mesta E. A. (2022). Los sistemas de gestión de la calidad y la calidad educativa en Instituciones Públicas de Educación Superior de México. Retos Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 12(24), pp. 76-91. https://doi.org/10.17163/ret.n24.2022.05
Barraza, C. (2018). Manual para la Presentación de Referencias Bibliográficas de Documentos Impresos y Electrónicos. http://www.utemvirtual.cl/manual_referencias.pdf
Comités Interinstitucionales Para La Evaluación de La Educación Superior (CIEES) (2023). Recuperado de https://www.ciees.edu.mx/
Deming, E. (1989). Calidad, productividad y competitividad: la salida de la crisis. Ediciones Díaz Santos S.A. ISBN: 9788487189227
De la Vega, G. (2024). Una metodología de despliegue de mejora continua replicable en escuelas de negocios en México. Revista Activos, 22(1), 113-128. https://doi.org/10.15332/25005278.10303
Ferreiro, M. V., Brito, L. J., & Lucero, J. M. (2023). Estudio teórico y comparativo de indicadores de acreditaciones internacionales en instituciones de educación superior. Revista Electrónica sobre Educación Media y Superior, 10(20). https://www.cemys.org.mx/index.php/CEMYS/issue/view/24
Guevara Alban, G. P., Verdesoto Arguello, A. E., & Castro Molina, N. E. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). RECIMUNDO, 4(3), 163–173. https://doi.org/10.26820/recimundo/4.(3).julio.2020.163-173
Guerra Bretaña, R. M., Acosta Chávez, D. A., Dávila Fernández, N., Correa Hincapié, N., & Valencia Bonilla, M. B. (2022). Certificación de sistemas de gestión y acreditación de la calidad en la educación superior. Revista Iberoamericana De Educación, 88(1), 67–84. https://doi.org/10.35362/rie8814779
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ciudad de México, México: Editorial Mc Graw Hill Education. ISBN: 978-1-4562-6096-5.
Hernández Paz, A. A., Cancino Cancino, V. E., Tamez González, G., & Leyva Cordero, O. (2023). Evaluación y acreditación para el aseguramiento de la calidad de la educación superior en México. Revista Venezolana de Gerencia, 28(102), 693–712. https://doi.org/10.52080/rvgluz.28.102.16
Juárez Santiago, B., Ledesma Uribe, N. A., López Ángeles, D., & Juárez Alcántara, C. L. (2015). Metodología para Acreditación de un Programa Educativo (PE) con Perfil de Tecnologías de Información, en Educación Superior. ResearchGate, 9–15. https://www.researchgate.net/publication/317223194_Metodologia_para_Acreditacion_de_un_Programa_Educativo_PE_con_Perfil_de_Tecnologias_de_Informacion_en_Educacion_Superior
Liliam Greiner, C., & Godoy Guglielmone, M. V. (2023). Plan institucional de adecuación a los estándares de calidad: acreditación basada en el modelo centrado en el estudiante de carreras de ingeniería e informática. Encuentro Internacional de Educación En Ingeniería, 1–12. https://doi.org/10.26507/paper.3157
Medina-Manrique, R., Carcausto Calla, W. H., & Guzmán Shigetomi, E. E. (2022). Aseguramiento de la calidad educativa universitaria en Iberoamérica: tendencias, ausencias y desafíos. Revista Iberoamericana de Educación, 88(1), 33–47. https://doi.org/10.35362/rie8714774
Morales Ibarra, R. (2018). La Acreditación Internacional de Programas Educativos, como Estrategia para lograr la Calidad en la Educación Superior. Uchile.cl. https://doi.org/CFIE
Morera-Castro, M., Azofeifa-Mora, C., Gómez-Barrantes, V., Azofeifa-Lizano, A., & Rojas-Valverde, D. (2019). Propuesta metodológica para efectuar un proceso de autoevaluación por conglomerado en carreras universitarias. Revista Electrónica Educare, 23(3), 1–20. https://doi.org/10.15359/ree.23-3.13
Reina Muñoz, R. A., & Tulmo Chávez, V. I. (2023). Diseño de un sistema de gestión documental de la carrera de ingeniería industrial. Ecuador.
Sistema Iberoamericano de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior (SIACES) (2023). Qué es SIACES. Recuperado de https://www.siaces.org/que-es-siaces/
Sistema de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior (SEAES) (2023). Marco General del Sistema de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior. Recuperado de https://educacionsuperior.sep.gob.mx/seaes/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work