Accreditation and Curricular Flexibility

  • José Olmedo Ortega Hurtado Universidad del Cauca

Abstract

The objective of this article is to examine the impact of the accreditation policies  of academic programs of Higher Education in Colombia in the improvement of the curricular flexibility.To do this, in the first place, it proposes and develops a curricular semiotic model that, through specific categories, enables the description of such impact; second, it details the methodological route; third, presents the results of the application of the analysis model in a case study, the Anthropology program of the University of Cauca, Colombia; Fourthly, he discusses the results; and fifth, it sets out the conclusions and recommendations of the study. Surveys were applied to 110 students, 11 teachers and 6 managers. Once the statistical processing of the data has been carried out and the analysis and interpretation of the data has been carried out, it is possible to show that the impact is met in high degree, with 88 over 100 points, and with a satisfactory impact equivalence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bernstein, B. (1998). Pedagogía, control simbólico e identidad. Madrid: Morata.

Consejo Nacional de Acreditación (2006). Autoevaluación con Fines de Acreditación de Programas de Pregrado. Bogotá: Corcas Editores.

Consejo Nacional de Acreditación (2013). Lineamientos para la Acreditación de Programas de Pregrado. Bogotá: CNA.

Consejo Nacional de Acreditación (2015). Lineamientos para la Acreditación Institucional. Bogotá: CNA.

Consejo Nacional de Acreditación (2017). Boletín estadístico 2016. Bogotá: CNA.

Chávez, R.P. (2001). “Flexibilidad en el mercado laboral: orígenes y concepto”. En Aportes, Revista de la Facultad de Economía BUA. Año VI, núm. 17, pp. 57-64.

Departamento de Antropología (2006). Condiciones de calidad del programa de Antropología. Popayán: Universidad del Cauca, Facultad de Ciencias Humanas y Sociales.

Departamento de Antropología (2007). Proceso de autoevaluación previo a la renovación de la acreditación. Programa de Antropología. Popayán: Universidad del Cauca, Facultad de Ciencias Humanas y Sociales.

Departamento de Antropología (2015). Condiciones de calidad del programa de Antropología. Popayán: Universidad del Cauca, Facultad de Ciencias Humanas y Sociales.

Díaz, M. (2002). Flexibilidad y Educación superior en Colombia. Serie calidad de la educación N°2. Bogotá: ICFES-MEN.

Díaz, M. (2007). Lectura crítica de la Flexibilidad. La Educación Superior frente al reto de la Flexibilidad. Bogotá: Colección Seminarium, Editorial Magisterio.

Eco, U. (1985). “Signos, peces y botones. Apuntes sobre semiótica, filosofía y ciencias humanas”, en De los espejos y otros ensayos. Barcelona: Lumen.

Hernández, F. (1984). Teorías psicosociolingüísticas y su aplicación a la adquisición del español como lengua materna. México: Siglo XXI.

Lemaitre, M.J. (2009). Una mirada actual al desarrollo de procesos de aseguramiento de la calidad. Red Iberoamericana de Aseguramiento de la Calidad, RIACES.

Magendzo, A. (1991) Currículo y Cultura en América Latina. Santiago de Chile: PIIE.

Ortega, J. O. (2005) Poder y práctica pedagógica. Bogotá: Colección Seminarium, Editorial Magisterio.

Ortega, J. O. (2009). “Flexibilidad, créditos y competencias: una trilogía necesaria de dimensionar en Educación Superior”, en Revista Colombiana de Educación Superior. Políticas y Flexibilidad en Educación Superior. Cali: Universidad Santiago de Cali, año 1, núm. 2, enero-junio de 2009.

Patrone, A. (1997). Metodología de la formación flexible para pequeños empresarios latinoamericanos. Montevideo: CINTERFOR.

Pena-Vega, A. (2009). El proceso de Bolonia en la Educación Superior en América Latina. Observatorio Internacional de Reformas Universitarias (ORUS).

Stenhouse, L. (1984). Investigación y Desarrollo del Currículum. Madrid: Ediciones Morata.

Universidad del Cauca (2011). Estatuto Académico, Acuerdo 038 de 2011. Popayán: Universidad del Cauca.

Universidad del Cauca (2014). Reglamento del Sistema de Créditos Académicos, Acuerdo 014 de 2014. Popayán: Universidad del Cauca.

Published
2017-10-27
How to Cite
Ortega Hurtado, J. O. (2017). Accreditation and Curricular Flexibility. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 8(15), 445 - 473. https://doi.org/10.23913/ride.v8i15.306
Section
Scientific articles