Academic work in knowledge acquisition: Actions and discourse in teacher training

  • Manuel Salvador Romero Navarro Benemérita Escuela Normal Urbana “Prof. Domingo Carballo Félix”

Abstract

This article serves as a critical analysis of the state of affairs in normal teacher training processes for primary education teachers (preschool and primary), addressing the myths and facts about the field of professional education, in which the instructors shape their students, who in turn reproduce the theories and practices of their instructors. On this basis, it is necessary to transform the traditional culture of regular institutions through academic work that includes theoretical training and educational analysis of the instructors in charge of training future teachers. A new type of institutional management is also needed, one that refers to the teaching community – and, above all, the students – when taking on these projects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bolívar, A. (2010). La lógica del compromiso del profesorado y la responsabilidad del centro escolar. Una revisión actual. REICE Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en la Educación, 8 (2), 10-33. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55114080002 FALTA VOLUMEN Y NUMERO

Bolívar, A. (2002). "¿De nobis ipsis silemus?": Epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación . REDIE, Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4(1) 39-65. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15504103

Bourdieu, P. & Wacquant, Loic J. C. (1995). Respuestas por una antropología reflexiva. México: Grijalbo, Col. Teoría.

Bourdieu, P. & Passeron, J. C. (1996). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. México: Fontamara.

Fullan, M. & Hargreaves, A. (1999). La escuela que queremos: los objetivos por los que vale pena luchar. México: SEP/Amorrortu.

Secretaría de Educación Pública. (2012). Acuerdo número 649 por el que se establece el Plan de Estudios para la Formación de Maestros de Educación Primaria. México: SEP.

Secretaría de Educación Pública. (2016). El modelo educativo 2016. El planteamiento pedagógico de la Reforma educativa. México: SEP.

Zemelman, H. (2011). Configuraciones críticas. Pensar epistémico sobre la realidad. México: Siglo XXI.

Published
2017-12-04
How to Cite
Romero Navarro, M. S. (2017). Academic work in knowledge acquisition: Actions and discourse in teacher training. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 8(15), 735 - 752. https://doi.org/10.23913/ride.v8i15.318
Section
Scientific articles