Educational Games and Augmented Reality, Analysis for Learning in Basic Level Students

Abstract

The didactic games are of great importance in education, but nowadays there is technology and also software that contributes in the use of applications that support the educational task. This work presents the different systems of augmented reality and that most of these have concluded that the use of said technology allows an improvement in the use of knowledge in a subjective manner. It also presents the tools that the teacher can use to create their own applications of augmented reality and get to use them in the classroom. Finally, an analysis of these applications.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdulmuslih, M. (2010). Análisis de sistemas de Realidad Aumentada y metodología para el desarrollo de aplicaciones educativas (tesis de maestría). Universidad Rey Juan Carlos, Madrid. Recuperado de https://eciencia.urjc.es/handle/10115/7805?show=full.

Álvarez, S., Delgado, L., Gimeno, M. A., Martín, T., Almaraz, F. y Ruiz, C. (2017). El Arenero Educativo: La Realidad Aumentada un nuevo recurso para la enseñanza. Revista de Educación Mediática y TIC, Edmetic, 6(1), 105-123.

Barreira, J., Bessa, M., Pereira, L. C., Adão, T., Peres, E. and Magalhães, L. (2012). MOW: Augmented Reality game to learn words in different languages: Case study: Learning English names of animals in elementary school. Paper presented at the 7th Iberian Conference on Information Systems and Technologies. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/261280115_MOW_Augmented_Reality_game_to_learn_words_in_different_languages_Case_study_Learning_English_names_of_animals_in_elementary_school.

Barfield, W. y Caudell, T. (2001). Fundamentos de Informática usable y Realidad Aumentada. Mahwah, Estados Unidos: Lawrence Erlbaum.

Basogain, X., Olabe, M., Espinosa, K., Rouèche, C. y Olabe, J. C. (2012). Realidad Aumentada en la Educación: Una tecnología emergente. Recuperado de http://files.mediaticos.webnode.es/200000016-a645ea73b3/realidad%20A.pdf.

Bimber, O. and Rakar, R. (2005). Spatial Augmented Reality. Merging Real and Virtual Worlds. Wellesley, United States: A K Peters, Ltd. Retrieved from http://pages.cs.wisc.edu/~dyer/cs534/papers/SAR.pdf.

Blázquez, A. (2017). Realidad Aumentada en Educación. Madrid, España: Universidad Politécnica de Madrid. Recuperado de http://oa.upm.es/45985/1/Realidad_Aumentada__Educacion.pdf.

Boneu, J. (2007). Plataformas abiertas de e-learning para el soporte de contenidos educativos abiertos. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 4(1). Recuperado de https://www.scribd.com/document/144226280/Plataformas-abiertas-de-e-learning-Boneu-pdf.

Buenaventura, O. M. (2014). Realidad Aumentada como Estrategia Didáctica en Curso de Ciencias Naturales de Estudiantes de Quinto Grado de Primaria de la Institución Educativa Campo Valdés (tesis de grado). Universidad de Medellin, Colombia. Recuperado de: http://repository.udem.edu.co/handle/11407/1242.

Carballal, C. (2015). La realidad aumentada en el aula de E/LE. Layar como herramienta dinamizadora e interactiva. Foro de Profesores de E/LE, 11, 35-44. Recuperado de https://ojs.uv.es/index.php/foroele/article/view/7094/6766.

Cawood, S. and Fiala, M. (2008). Augmented Reality: A practical guide. Raleigh, United States: The Pragmatic Bookshelf. Retrieved from https://pragprog.com/book/cfar/augmented-reality#contents.

Chacón, P. (2008). El juego didáctico como estrategia de enseñanza aprendizaje. ¿Cómo crearlo en el aula? Nueva Aula Abierta, 5(16). Recuperado de http://www.e-historia.cl/cursosudla/13-EDU413/lecturas/06%20-%20El%20Juego%20Didactico%20Como%20Estrategia%20de%20Ense%C3%B1anza%20y%20Aprendizaje.pdf.

Cozar, R. y Sáez, M. J. (2017). Realidad Aumentada, proyectos en el aula de primaria: experiencias y casos en Ciencias Sociales. Revista de Educación Mediática y TIC, Edmetic, 6(1), 165-180.

Flores H. (2009). El juego como estrategia alternativa para mejorar la adquisición de la lecto-escritura en los alumnos de primer grado de educación primaria de la escuela Manuel José Othón ubicada en Jalpilla, Axta de Terrazas, S. L. P. (tesis de licenciatura). Universidad Tangamanga de México, San Luis Potosí.

Galvañy, M. y Martín, Y. (2011). ¿Se puede desarrollar la competencia comunicativa utilizando un juego didáctico de mesa? Cuadernos de Educación y Desarrollo, 3(27). Recuperado de http://www.eumed.net/rev/ced/27/gpmp.htm.

Henríquez, A. J. (2015). Utilización de la Realidad Aumentada para la creación de escenarios Educativos (1.a ed.). San Salvador, El Salvador: ITCA Editores. Recuperado de https://www.itca.edu.sv/wp-content/themes/elaniin-itca/docs/2015-ZAC-Utilizacion-de-la-Realidad-Aumentada.pdf.

Huizinga, J. (1995). Homo Ludens. Madrid, España: Alianza Editorial.

Katmada, A., Mavridis, A. and Tsiatsos, T. (2014). Implementing a Game for supporting learning in Mathematics. The electronical journal of e-Learning, 2(3), 230-242. Retrieved from http://www.ejel.org/issue/download.html?idArticle=284.

López, B y Pilar, M. (2008). Dirección comercial: Guía de estudio (1.ª ed.). Barcelona, España: Universidad Autónoma de Barcelona.

López, H. (2010). Análisis y Desarrollo de Sistemas de Realidad Aumentada (tesis de maestría). Universidad Complutense de Madrid, Madrid.

Orozco, J. Z. (2014). Diseño e implementación de una aplicación de Realidad Aumentada como herramienta de apoyo para la Pedagogía infantil en el área de las matemáticas (tesis de grado). Universidad Católica de Pereira, Colombia.

Pareto, L., Arvermo, T., Dahl, Y., Haake, M. and Gulz, A. (2011). A teachable-Agent Arithmetic Game´s effects on Mathematics Understanding, Attitude and Self-Efficacy. Paper presented at the 15th International Conference on Artificial Intelligence in Education. Auckland, New Zealand, from June 28 to July 2, 2011. Recuperado de https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-642-21869-9_33.

Prendes, C. (2015). Realidad Aumentada y Educación: Análisis de Experiencias Prácticas. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 46, 187-203.

Sarracino F. (2014). ¿Mejora la Realidad Aumentada el aprendizaje de los alumnos? Una propuesta de experiencia de museo aumentado. Revista de Currículum y formación del profesorado. 18(3). Recuperado de http://www.ugr.es/~recfpro/rev183ART10.pdf.

Sedano, O. J. (2014). Estudio y desarrollo de una aplicación móvil de Realidad Aumentada (tesis de grado en Ingeniería de Tecnologías Industriales). Escuela Técnica Superior de Ingeniería Industrial de Barcelona, España.

Tovar, L. C. (2013). Aplicación Interactiva basada en Realidad Aumentada para el Aprendizaje de Ajedrez Básico (tesis de grado). Universidad de Cartagena, Colombia. Recuperado de http://190.242.62.234:8080/jspui/bitstream/11227/1394/1/Trabajo%20de%20Investigacion.pdf

Published
2018-09-03
How to Cite
Márquez Domínguez, J. A. (2018). Educational Games and Augmented Reality, Analysis for Learning in Basic Level Students. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 9(17), 448 - 461. https://doi.org/10.23913/ride.v9i17.388
Section
Scientific articles