The digital repository as a possibility of preserving artistic culture

Abstract

The objective of this work was to describe the main steps followed in the creation of the Digital Repository of Artistic Culture (ReDCA), which has been designed with the purpose of safeguarding and disseminating the artistic culture of students, professors and graduates of the degree in Visual Arts of the Facultad de Bellas Artes of the Universidad Autónoma de Querétaro. For this purpose, human sciences methodologies as well as computer tools and digital edition have been implemented. Specifically, for the management of network and communication architectures the following resources were chosen: a Linux server Ubuntu 16.04, the programming language Php 5.6, the Apache 2.0 license, the Mysql database management system and the Omeka platform in its version 2.5.2, which offers a simple and friendly handling for both administrators and users. So far it is considered that the main goal of this work has been achieved, as the repository is already online and its collections are growing, which will offer social benefits, since with this initiative they will be able to protect, spread and even study the works digitized.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baudrillard, J. (2007). El complot del arte. Buenos Aires: Amorrortu.

Benjamin, W. (2003). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. México: Ítaca.

Crimp, D. (2005). Sobre las ruinas del museo. En Crimp, D., Posiciones críticas. Ensayos sobre las políticas del arte e identidad (pp. 61-73). Madrid: Akal.

D’Alós-Moner, A. (2010). Repositorios digitales: un concepto, múltiples visiones. Anuario ThinkEPI, (4), 205-210.

Danto, A. (1999). Moderno, posmoderno y contemporáneo. En Danto, A., Después del fin del arte. El arte contemporáneo y el linde de la historia (pp. 24-41). Barcelona: Paidós.

Doria, M. V., Inchaurrondo, C. I. y Montejano, G. (2013). Directrices para la construcción de un repositorio temático. Revista Iberoamericana de Educación en Tecnología y Tecnología en Educación Especial, (9), 40-49.

Galina Russell, I. (2012). Retos para la elaboración de recursos digitales en humanidades. El Profesional de la Información, 21(2), 185-189.

Granados, J. (2018). La cultura artística desde la estética prudencial (una aproximación). En Jiménez, P., Chávez, H. y Tostado, A. (coords.), Horizontes, procesos y novedades en la creación artística y cultural (pp. 80-87). Querétaro, UAQ.

Groys, B. (2009). La topología del arte contemporáneo. Recuperado dehttp://www.elcolombiano.com/blogs/letrasanonimas/la-topologia-del-arte-contemporaneo/4386.

Guédon, J. C. (2009). Es un repositorio es un depósito, es un archivo...: open access, colecciones digitales y valor. ARBOR, Ciencia, Pensamiento y Cultura, 185(737), 581-595.

López Poza, S. (2014). Humanidades digitales hispánicas. En Barros, R.(ed.), Cincuentenario de la Asociación Internacional de Hispanistas (pp. 151-166). Madrid: Universidad da Coruña.

Polanco-Cortes, J., Garro, M. y Córdoba, S. (2014). Repositorios digitales. Definición y pautas para su creación. Conferencia dictada en la I Jornadas de Acceso Abierto a la Información sobre Discapacidad en Costa Rica. Septiembre de 2014.

Rodríguez Ortega, N. (2013). Humanidades digitales, arte digital, historia y cultura artística: relaciones y desconexiones. Artnodes, (13), 16-25.

Rodríguez-Yunta, L. (2012). Las humanidades digitales: ¿una mera etiqueta o un campo por el que deben apostar las ciencias de la documentación? Anuario ThinkEpi, 7, 37-43.

Vinck, D. (2013). Las culturas y humanidades digitales como nuevo desafío para el desarrollo de la ciencia y la tecnología en América Latina. Universitas Humanística, (76), 51-72.

Published
2018-12-14
How to Cite
Granados Valdéz, J. (2018). The digital repository as a possibility of preserving artistic culture. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 9(18), 26 - 40. https://doi.org/10.23913/ride.v9i18.409
Section
Scientific articles