Perception of teachers and masters students from DAEA-UJAT, regarding the competences and functions which they must develop during the formative process in a postgraduate course of study

Abstract

The objective of this work was to know  the opinion of teachers, students and coordinators from  two different masters related to education regarding to the functions that a tutor must fulfill; essential role so the teachers can successfully  conclude the formative process in a  postgraduate course of study.  In order to do that, the present investigation was based  on a holistic and integral visión from the tutorial action and the method of role theory  (Deutsch and Krauss, 2001). The participants were teachers, students and coordinators from  two different masters of la División Académica de Educación (DAEA) y Artes from Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. Based on the opinions collected, it can be inferred that everyone involved and selected in the programs of this a  postgraduate course pointed out that it is indispensable for DAEA to have a training program for graduate mentors focused on the study, consolidation and development of the functions, roles, profiles, organization, curricula and psychopedagogical aspects that are linked to the tutorial action.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (ANUIES) (2000). Programas institucionales de tutoría: una propuesta de la ANUIES para su organización y funcionamiento en las instituciones de educación superior. México: Series Investigaciones. http://evirtual.uaslp.mx/FCQ/tutorias/Documentos%20compartidos/INTRODUCCION/PROGRAMAS%20INSTITUCIONALES%20DE%20TUTORIA_ANUIES.pdf

Balmaseda, N., Polaino de los Santos, O. y Castro Lamas, J. (2010). Hacia una gestión eficiente del postgrado. Tendencias, motivación y satisfacción de necesidades. Trabajo presentado en el Congreso Universidad 2010. Curso Precongreso n.° 5. Cuba. (pp. 1-29) http://beduniv.mes.edu.cu/fetch.php?data=352&type=pdf&id=2965&db=0

Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (Conacyt) (2015). Programa Nacional de Posgrados de Calidad. Marco de referencia para la evaluación y seguimiento de programas de posgrado. México. https://www.uv.mx/posgrado/files/2012/11/MARCO-DE-REFERENCIA-PNPC-V6.pdf

Consejo Mexicano de Estudios de Posgrado [Comepo] (2005). Plan de desarrollo del postgrado nacional.

De la Cruz, F. G. y Abreu, H. L. (2017). Evaluación de la tutoría en los estudios de posgrado: construcción y validez de escalas. (pp. 1-26) Vol.15. Universidad Nacional Autónoma de México. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6275386.pdf

García, M., Laguna, J., Campos, J., Ruiz, R., & Martínez, A. (2001). Competencias académicas de los tutores del posgrado en ciencias de la tierra de LA UNAM , GEOS, Unión Geofísica Mexicana, A.C., Abril. (pp. 1-8). https://www.ugm.org.mx/publicaciones/geos/pdf/geos01-1/Garcia-Sahagun01-1.pdf

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). McGraw-Hill, México.

López, O. A. (2006). La tutoría en los posgrados: una delimitación conceptual andragógica. México: Centro Universitario de Ciencias de la Salud, Universidad de Guadalajara.

López, O. y Farfán, F. (2005). La asesoría de tesis en el posgrado. Trabajo presentado en el VIII Congreso Nacional de Investigación Educativa, Hermosillo Sonora.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (2008). Panorama de la Educación 2008. Recuperado de:http://www.oecd.org/centrodemexico/medios/41288187.pdf

Published
2019-01-28
How to Cite
Pérez Landero, A. E. (2019). Perception of teachers and masters students from DAEA-UJAT, regarding the competences and functions which they must develop during the formative process in a postgraduate course of study. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 9(17), 891 - 906. https://doi.org/10.23913/ride.v9i17.420
Section
Scientific articles