The influence of emotions and physicality in the learning of university students

Abstract

The objective of this research was to analyze how emotions and the corporation influence on students’ learning in Cesar Vallejo University Business School - Trujillo Brucnh, Peru. For this, a non-experimental, transversal and correlational design was carried out. The population studied was made up of the total number of Second Semester students enrolled in 2017 of the aforementioned school, while the sample - applying a simple random probabilistic sampling, with a margin of error of ± 5.08% - was 288 Students The technique used in the interview, and the instrument used in the questionnaire, was the Cronbach’s alpha (it is a measure of internal consistency) test (0.801). From the global analysis of the scores in the learning variable indicators, it can be affirmed that the respondents are predominantly at a medium level. Likewise, there is a positive relationship among the vigesimal average score and learning. In the same way, when analyzing the relationship between emotions and learning, it can be affirmed that there is a negative link between emotions and learning, as well as fear, sadness, anger or shame. What happens when there are positive emotions such as joy. Finally, it can be concluded that bodily dispositions (eg, flexibility, openness) have a positive impact on learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bisquerra, R. (2000). Educación emocional. Propuestas para educadores y familias. Bilbao, España: Desclée de Brower.

Chóliz, M. (2005). Psicología de la emoción: el proceso emocional. Recuperado de http://www.uv.es/=choliz/Proceso%20emocional.pdf.

Chóliz, M. y Gómez, C. (2002). Emociones sociales II: enamoramiento, celos, envidia y empatía. En Palmero, F., Fernández-Abascal, E., Martínez, F. y Chóliz, M. (eds.), Psicología de la motivación y emoción (pp. 395-418). Madrid: McGraw Hill. Recuperado de http://www.uv.es/=choliz/EmocionesSociales.pdf.

Collell, J. y Escudé, C. (2003). La educación emocional. Revista dels mestres de la Garrotxa, 19(37), 8-10. Recuperado de http://www.xtec.cat/~jcollell/ZAP%20Trac.pdf.

García, J. (2013). La educación emocional, su importancia en el proceso de aprendizaje. Revista Educación, 36(1), 1-24.

Lapierre, A. y Aucouturier, B. (1985). Educación vivenciada: de la vivencia a lo abstracto a través de la educación psicomotriz. Los contrastes y el descubrimiento de las nociones fundamentales. Recuperado de http://sid.usal.es/libros/discapacidad/16771/8-1/educacion-vivenciada-de-la-vivencia-a-lo-abstracto-a-traves-de-la-educacion.aspx.

Manzano, M. y Casals, L. (2016). Desprogramación biológica y disposiciones corporales: una herramienta a través del coaching para la salud. Recuperado de http://www.lolacasals.com/wp-content/uploads/2017/05/Coaching-Salud.pdf.

Marzano, R. y Gutiérrez, H. (2005). Dimensiones del aprendizaje. Recuperado de http://biblioteca.ucv.cl/site/colecciones/manuales_u/Dimensiones%20del%20aprendizaje.%20Manual%20del%20maestro.pdf.

Moreno, L. (2015). Las emociones como factor que influye en el aprendizaje: estudio de caso (tesis de licenciatura). México D. F. México: Universidad Pedagógica Nacional.

Muradep, L. (2012). Coaching para la transformación personal. Un modelo integrado de la PNL y la ontología del lenguaje Buenos Aires, Argentina: Granica. Recuperado de http://datelobueno.com/wp-content/uploads/2014/05/Coaching-para-la-formaci%C3%B3n-personal.pdf.

Pacheco, R. (2017). Aprendizaje en movimiento. Recuperado de https://www.newfield.cl/newsletter/a_cuerpo_y_movimiento.php.

Ruano, K. (2014). La influencia de la expresión corporal sobre las emociones: un estudio experimental (tesis de licenciatura). Madrid, España: Universidad Politécnica de Madrid.

Ruiz, E., Hernández, F. y Ureña, F. (2008). Enfoques de aprendizaje y rendimiento institucional y afectivo de los alumnos de la titulación de ciencias de la actividad física y del deporte. Revista de Investigación Educativa, 26(2), 307-332.

Sabido Ramos, O. (2010). El “orden de la interacción” y el “orden de las disposiciones”: dos niveles analíticos para el abordaje del ámbito corpóreo-afectivo. Revista Latinoamericana de Estudios sobre Cuerpos, Emociones y Sociedad, 2(3), 6-17.

Welch, S. and Comer, J. (1988). Quantitative methods for public administration: Techniques and applications. Retrieved from https://www.waveland.com/browse.php?t=525

Published
2019-02-08
How to Cite
Moreno Rodríguez, R. Y., & Vargas Merino, J. A. (2019). The influence of emotions and physicality in the learning of university students. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 9(18), 254 - 274. https://doi.org/10.23913/ride.v9i18.423
Section
Scientific articles