Women Directors in Universities. Institutional challenges in the face of the intersectionality of gender, the professions and regional particularities

Abstract

The aim of this study is to determine the presence of women managers in different areas of the University of Guadalajara (UDG), for which have been taken into account three variables: gender, scientific disciplines and region. Specifically, the study focuses on the number of women who, according to the General Coordination of Human Resources of the UDG, occupy managerial positions in the thematic and regional university centers of this university. The results suggest that there are several factors besides institutional properly, favoring the presence of women in institutional management, primarily those related to socio-cultural contexts where UDG university centers are located. For this reason, it is suggested that more studies be carried out not only to determine the influence of women in management positions, but also to promote policies that strengthen women's leadership and the formation of professional networks.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arango, L. G. (2008). Experiencia juvenil y condición estudiantil: desigualdades de clase, género y profesión en la educación pública en Colombia. En Suárez Zozaya, M. H. y Pérez Islas, J. A. (coords.), Jóvenes universitarios en Latinoamérica, hoy (pp. 139-167). México: UNAM-Miguel Ángel Porrúa.

Butler, J. (2002). Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del ‘sexo’. Buenos Aires (Argentina): Paidós.

Cubillos, J. (2015). La importancia de la interseccionalidad para la investigación feminista. Oxímora: Revista Internacional de Ética y Política, (7), 119-137.

Fernández, M. T. (2014). ¿De dónde partimos a dónde vamos en la historia de mujeres y la historia de género? XVI Encuentro de Género: Recorrido por los estudios de género (pp. 1-19). Guadalajara, México.

Gómez, V. y Tenti, F. (1989). Universidad y profesiones. Crisis y alternativas. Buenos Aires, Argentina: Mino Dávila Editores.

Scott, J. (2008). Género e historia. México: Fondo de Cultura Económica, UACM.

Tolentino, H. (2013). Curso de vida e identidades profesionales femeninas: las ejecutivas en la alta dirección empresarial en la Ciudad de México. En De la O. (coord.), Mujeres y diversidad laboral en México (pp. 200-230). México: Universidad de Guadalajara.

Universidad de Guadalajara (UDG) (2017). Estadística institucional 2016-2017. Recuperado de http://www.copladi.udg.mx/content/estadistica-institucional-2016-2017.

Universidad de Guadalajara (UDG) (1994). Ley Orgánica de la Universidad de Guadalajara.

Viveros, M. (2016). La insterseccionalidad: una aproximación situada a la dominación. Debate Feminista, 52, 1-17.

Zabludovsky, G. (2007a). México: mujeres en cargos de dirección del sector privado. Revista Latinoamericana de Administración, 9-26.

Zabludovsky, G. (2007b). Las mujeres en México: trabajo, educación superior y esferas del poder. Revista Política y Cultura: Mujer, Poder y Trabajo, 3(28), 9-41.

Zabludovsky, G. (2014). Empresarias y ejecutivas en México: diagnósticos y desafíos. Mujeres y hombres en la dirección de empresas en México. En Basail Rodríguez, A. y Contreras Montellano, Ó. (coords.), La construcción del futuro: los restos de las Ciencias Sociales en México. Memorias del IV Congreso Nacional de Ciencias Sociales (vol. XII). Economía y empresas: historia, desempeño, perspectivas.

Zabludovsky, G. (2015). Las mujeres en los ámbitos de poder económico y político de México. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 60(233), 61-94.

Published
2019-02-19
How to Cite
Castañeda Rentería, L. I., Parga Jiménez, M. F., Musalem Enríquez, A. J., & González Coronado, C. E. (2019). Women Directors in Universities. Institutional challenges in the face of the intersectionality of gender, the professions and regional particularities. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 9(18), 377 - 391. https://doi.org/10.23913/ride.v9i18.428
Section
Scientific articles