Results of the Evaluation of the Educational Model for the Training by Labor Competences in the Students of the Engineering Division of the University Of Guanajuato

Abstract

The present article shows the results of a research carried out in the Engineering Division of the Guanajuato University and whose main purpose was to evaluate the implementation of the Educational Model focused in training students for labor competencies, as well as to determine the impact that had the curricular update of the educational programs. This with the purpose of defining the actions that must be carried out so that the teachers have the generic competences required by the University of Guanajuato. A sample of 1460 from a total of 1722 undergraduate students was selected from the division above mentioned. This sample the techniques and instruments used to collect the information, as well as the method of analysis factor, allowed the achievement of the goals set. Among the conclusions it is highlighted the importance of designing, applying and evaluating intervention programs for both students and teachers capable of modifying, in each case, the teaching-learning approaches, as well as having an educational tool that allows to develop in the student the desire for search and creativity to achieve a better understanding of the phenomena and facilitate not only learning, but the practice of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Biggs, J. (2001). The revised two-factor Study Process Questionnaire: R-SPQ-2F. British Journal of Educational Psychology, (71), 133-149.

Flores, V. G. (2017). Evaluación del Modelo Educativo por Competencias Laborales en los Alumnos de la División de Ingenierías del Campus Guanajuato de la Universidad de Guanajuato. (tesis para optar por el grado de Doctorado en Pedagogía). Universidad Guanajuato, León.

Flores, V. G. y Alcalá, N. B. (2017). Evaluación del modelo educativo para la formación por competencias laborales en los alumnos de la división de ingenierías de la universidad de Guanajuato. Revista Electrónica sobre Tecnología, Educación y Sociedad, 1-19.

García, A. (2004). El proceso de enseñanza aprendizaje en la universidad: ¿Qué espera y cómo aprende el alumnado? Granada, España: Universidad de Granada.

Hernández, F., García, M., Martínez, P. Hervás, R. y Maquilón, J. (2002). Consistencia entre motivos y estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios. Revista de Investigación Educativa, 487-510.

Hernández, F., Martínez, P., Da Fonseca, P. y Rubio, M. (2005). Aprendizaje, competencias y rendimiento en educación superior. Madrid, España: La Muralla.

IBM. (2015). Manual de usuario SPSS 22. Estados Unidos: IBM Corporation.

Rueda, M. (2009). La evaluación del desempeño docente: consideraciones desde el enfoque por competencias. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 1-16.

U. G. (17 de septiembre de 2018). Modelo Educativo de la Universidad de Guanajuato y sus Modelos Académicos. Obtenido de Universidad de Guanajuato: http://www.ugto.mx/images/pdf/modelo-educativo-y-sus-modelos-academicos-universidad-de-guanajuato.pdf

Universidad de Deusto/Universidad de Groningen. (2007). Reflexiones y perspectivas de la Educación Superior en América Latina. Informe final: Proyecto Tuning-América Latina 2004-2007. España: Universidad de Deusto.

Universidad de Guanajuato [UG]. (2011). Modelo Académico. Recuperado de http://www.ingenierias.ugto.mx/secacad/ACADarchivos/ugMODELO-ACADEMICO.pdf.

Universidad de Guanajuato [UG]. (15 de abril de 2018). Informe anual de actividades 2017. Recuperado de http://www.ugto.mx/informe2016-2017.

Universidad de Guanajuato [UG]. (15 de abril de 2018). Normatividad. Gaceta Universitaria. Recuperado de http://www.ugto.mx/gacetauniversitaria/images/normatividad/ley-organica-de-la-universidad-de-guanajuato-.pdf.

Universidad de Guanajuato [UG]. (15 de abril de 2018). Plan de Desarrollo Institucional. Gaceta Universitaria Recuperado de http://www.ugto.mx/gacetauniversitaria/images/normatividad/plan-de-desarrollo-institucional.pdf.

Universidad de Guanajuato [UG]. (2018). Sistema de Información Integral Administrativa. Recuperado de http://www.daa.ugto.mx/SIIAEscolar.

XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa. (2017). Memoria electrónica del XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa 2017. Recuperado de http://comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/index.htm

Published
2019-03-28
How to Cite
Flores Rodríguez, V. G., & Alcalá Cortés, N. B. (2019). Results of the Evaluation of the Educational Model for the Training by Labor Competences in the Students of the Engineering Division of the University Of Guanajuato. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 9(18), 582 - 612. https://doi.org/10.23913/ride.v9i18.437
Section
Scientific articles