Collegiality in virtual learning environments as a strategy for increasing quality in continuing distance education

  • Norma Candolfi Arballo Uníversidad Autónoma de Baja California
  • Carlos Patricia Avitia Uníversidad Autónoma de Baja California

Abstract

Derived from an analysis of models proposed Virtual Learning Environments and implemented by various organizations and educational institutions has detected the limited development of the factors Cooperative and Collaborative Learning in the assessment of knowledge which limits the quality of training. In this paper, a proposal for implementation in the design, delivery and evaluation of virtual learning environments based on the concept of collegiality which underlies the precepts of Cooperation and Collaboration model. The advantage of collegiality is that it allows all learning, sharing and learning among other common learning support, this concept that potentiates the acquisition of knowledge through networking group learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angel, S. G. (2002). Organizar la diversidad. Cuadernos de Pedagogia (págs. 76-80). Malaga: Universidad Malaga.

ANUIES. (2010). Lineamientos y Estrategias para el fortalecimiento de la educacion continua. Mexico: Direccion de Medios Editoriales.

Avila, P. & Bosco, M. (2001). Ambientes Virtuales de Aprendizaje una Nueva Experiencia. 20th International Council for Openand Distance Education, (pág. ID 1510). Germany.

C.Pujadas, & J.Durand. (2002). El concepto ampliado de Colegialidad:Alcance y Posibilidades. redalyc, 57-68.

Gasteis, V. (1997). Hacia una Comprension del Aprendizaje Cooperativo. Redalyc, 59-76.

Gros Salvat, B., & Silva Quiroz, J. (s.f.). La formacion del profesorado como docentes en los espacios virtuales de aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educacion, 1-12.

Gros, B., & Silva, J. (2006). El problema del analisis de las discusiones asincronas en el aprendizaje colaborativo mediado. Red de Educacion a Distancia -RED, 1-16.

ITESM. (2004). Aprendizaje Colaborativo en las Redes de Aprendizaje. Itesm, 1-10.

Morenos Olivos, T. (2006). La Colaboracion y la Colegialidad Docente en la Universidad: del discurso a la realidad. Perfiles Educativos, 98-130.

Organizacion para las Naciones Unidas para la Educacion, la Ciencia y la Cultura. (2005). Hacia las Sociedades del Conocimiento. Paris: Ediciones Unesco.

Peña, K., Perez, M., & Rondon, E. (2010). Redes Sociales en Internet: reflexiones sobre sus posibilidades para el aprendizaje cooperativo y colaborativo. Redalyc. Revista de teoria y didactica de las ciencias sociales, 173-205.

Published
2015-01-18
How to Cite
Candolfi Arballo, N., & Avitia, C. P. (2015). Collegiality in virtual learning environments as a strategy for increasing quality in continuing distance education. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 2(4), 105 - 118. Retrieved from http://ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/50
Section
Education And Educational Technology