Evaluation by large scale tests in Mexico

  • Edgar Jesús Bautista Sánchez Instituto de Ciencias de la Educación del Estado de México

Abstract

This article is the result of the work developed while studying the PhD in Educational Sciences, being essential to integrate the research carried out about the tensions that are generated in the teaching of Higher Education based on the evaluations using tests of large scale, which have been the common denominator of the education system in Mexico in recent years. The developed study was qualitative and was performed on the obtaining of narratives from teachers, counselors and principals from a Technical High School Centre in the State of Mexico, where from the analysis developed in the field, there is a tendency by the teacher to prioritize test results of large scale over the knowledge of the student, reflecting a collateral side effects on their teaching practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Carrión, C. (2001) Valores y principios para evaluar la educación. México: Paidós.

De Alba, A. (1991) Evaluación Curricular. Conformación conceptual del campo. México: CESU-UNAM.

Díaz, Á. (1993) El examen. Textos para su historia y debate. México: Plaza y Valdés.

Ferrer, G. Arregui, P. (2003) Las pruebas internacionales de aprendizaje en América Latina y su impacto en la calidad de la educación: criterios para guiar futuras aplicaciones. PREAL. No. 26, pp.1-13.

Foucault, M. (2003) Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. Argentina: Siglo veintiuno editores.

Glazman, R. (2005) Las caras de la evaluación educativa. México: PAIDEIA.

Guba, E. G., Lincoln (1989) Fourth Generation Evaluation. London: SAGE Publications.

Maestro, M. (2006) La evaluación del sistema educativo, en Revista de Educación, extraordinario. España: Ministerio de Educación y Ciencia, pp. 315-336.

Izquierdo, B. (2008) De la evaluación clásica a la evaluación pluralista. Criterios para clasificar los distintos tipos de evaluación, EMPIRIA revista de Metodología de las Ciencias Sociales, (16) pp. 115-134. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=297124024005

Padilla, R. (2009). Exámenes masivos internacionales y nacionales. ¿Encuentros o desencuentros?, Perfiles Educativos, 31(123), pp. 44-59. Recuperado 6 de noviembre 2013, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982009000100004

Published
2015-01-17
How to Cite
Bautista Sánchez, E. J. (2015). Evaluation by large scale tests in Mexico. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 5(10), 55 - 69. Retrieved from http://ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/9
Section
Education And Educational Technology