Peer Tutoring Program as a Strategy to Reduce Failure and Dropout Rates in Higher Education Institutions

  • Alejandra Medina Lozano Tecnológico Nacional de México
  • Carlos Miguel Amador Ortiz Tecnológico Nacional de México
  • Araceli Karina Flores Castañeda Tecnológico Nacional de México

Abstract

There is a constant concern in educational institutions about maintaining high retention rates, for which requires continuous monitoring of failure and dropout rates and the establishment of strategies to support goal achievement. This study aimed to evaluate a peer tutoring program in terms of its contribution to strengthening the academic development of students at a technological institute. Peer tutoring is a strategy designed to provide collaborative support between students, based on the constructivist teaching model. This research follows a quantitative approach, with a descriptive scope and an action-research methodology. The sample consisted of 43 students who participated in the program, and a questionnaire was used to analyze the sub-variables: tutor performance, personal achievements, student commitment, program services, and infrastructure. The results indicate high satisfaction levels with the peer tutoring program. The highest frequencies were observed in categories 3 (satisfied) and 4 (very satisfied) across all indicators, with 'tutor performance' standing out as the highest-rated sub-variable. This study provides a relevant intervention strategy to reduce educational lag, by leveraging outstanding students as a resource within institutions, which can positively impact key institutional indicators such as failure and dropout rates".

Downloads

References

Alzate Medina, G. M., & Peña Borrego, L. B. (2010). La tutoría entre iguales: una modalidad para el desarrollo de la escritura en la educación superior. Universitas Psychologica , 9(1657-9267), 123-138. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy9-1.timd

Arco, J. L., & Fernández, F. D. (2011). Eficacia de un programa de tutoría entre iguales para la mejora de los hábitos de estudio del alumnado universitario. Revista de psicodidáctica, 16(1). https://ojs.ehu.eus/index.php/psicodidactica/article/download/1131/798

Benoit Ríos, C. G., Castro Cáceres, R. A., & Jaramillo Azema, C. A. (2019). Aprendizaje y formación valórica en la enseñanza mediante la tutoria entre pares. Praxis & Saber, 10(2462-8603), 89-113. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n22.2019.8796

Chacón-Vargas, E. (2022). Peer tutoring and its impact on academic performance in a university mathematics course. Revista Electrónica Educare, 26(1), 362-379. https://doi.org/10.15359/ree.26-1.20

Fernández Martín, F. D., Arco Tirado, J. L., López Ortega, S., & Heilborn Díaz, V. A. (2011). Prevención del fracaso académico universitario mediante tutoría entre iguales. Revista latinoamericana de psicología, 43(1), 59-71. https://www.redalyc.org/pdf/805/80520078006.pdf

Gradaille , R. E., & Gradaille , M. (2020). Práctica laboral y tutoría de pares en carreras pedagógicas en dos universidades latinoamericanas. Conrado, 16(75), 280-283. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442020000400280&script=sci_arttext

Herrera, L. C., Montenegro, M., Torres-Lista, V., Martínez, L. A., & López, V. (2024). Eficiencia terminal en la educación superior: Hacia un nuevo enfoque. Revista Educación Superior y Sociedad (ESS), 36(1), 245-261. https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/v36i1-sg-1

Jhangiani, R. S. (2016). The Impact of Participating in a Peer Assessment Activity on Subsequent Academic Performance. Teaching of Psychology, 43(3), 180-186. https://doi.org/10.1177/0098628316649312

Lázaro Martínez, Á. (1997). La acción tutorial de la función docente universitaria. Complutense de Educación, 8(1), 233-252. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED9797120233A/17503

López Suárez, A., Albíter Rodríguez, Á., & Ramírez Revueltas, L. (2008). Eficiencia terminal en la educación superior, la necesidad de un nuevo paradigma. Revista de la Educación Superior, XXXVII 2(146), 135-151. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=60418898009

Molina Avilés, M. (2004). La tutoría, una estrategia para mejorar la calidad de la educación superior. Universidades, 28, 35-39. https://www.redalyc.org/pdf/373/37302805.pdf

McNiff, J., & Whitehead, J. (2011). All you need to know about action research (2nd ed.). Chennai, India: Sage publications.

Navarrete Cazales, Z., y Tomé López , J. (2022). La tutoría en la educación superior. Una aproximación histórica. Revista Historia de la Educación
Latinoamericana, 24(39), 209-230. https://doi.org/10.19053/01227238.13989

Rios, B., & Claudine , G. (2021). La tutoría entre pares: una estrategia para el fortalecimiento de la vocación pedagógica. Transformación, 17(1), 1-17. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552021000100001&lng=es&tlng=es

Santiviago, C., Rey, R., & Couchet, M. (2020). Las tutorías entre pares en la Universidad de la República como experiencia formativa: la mirada de los tutores. Páginas De Educación, 13(2), 21–33. https://doi.org/10.22235/pe.v13i2.2182

Topping, K. (1996). The effectiveness of peer tutoring in further and higher education: A typology and review of the literature. Higher Education, 11, 257-286. https://doi.org/10.1080/0267152960110306

Topping, K. (2005). Trends in Peer Learning. Educational psychology, 25(6), 631-645. https://doi.org/10.1080/01443410500345172

Valdebenito, V., & Durán, D. (2015). Formas de interacción implicadas en la promoción de estrategias de comprensión lectora a través de un programa de tutoría entre iguales. Revista latinoamericana de psicología, 47(2), 86-92. https://doi.org/10.1016/j.rlp.2014.07.001

Zamora-Araya, J. A., Quesada-López, N., Benavides-Guido, G., & Chavarría-Ramírez, R. (2019). Grado de satisfacción por parte de los estudiantes con respecto al servicio de tutorías que brinda la Universidad Nacional. Congresos CLABE
Published
2025-03-12
How to Cite
Medina Lozano, A., Amador Ortiz, C. M., & Flores Castañeda, A. K. (2025). Peer Tutoring Program as a Strategy to Reduce Failure and Dropout Rates in Higher Education Institutions. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 15(30). https://doi.org/10.23913/ride.v15i30.2332
Section
Scientific articles