The female in learning engineering technology careers
Abstract
Objective: To monitor the interactive workshop, learning program that supports raid in engineering technology careers for female students. Methodology: experimental, documentary and field design, population cross section with 124 students and 86 students shows three female engineering careers. Material, academic trajectories and Academic Satisfaction Questionnaire. Results: The two hypotheses are accepted because the average dropout rate in the races is 4.2, while the students who received the workshop is 1.12. On the other side, you can also see the failure rate in these races is 62.2, while the students who received the workshop is 23.66. Regarding the results of academic satisfaction observed, these are acceptable in accordance with the contents of the learning unit, teacher performance and the performance of themselves as learners.
Downloads
References
Arellano, A., Márquez R. y Pérez A. (2013). “¡Soy mujer y soy ingeniera! Discriminación y poder en el discurso de mujeres egresadas de la Universidad de Colima” en GT 25- Educación y desigualdad social, 23, disponible en: http://actacientifica.servicioit.cl/biblioteca/gt/GT25/GT25_ArellanoCeballos_MarquezMunguia.pdf (Accesado el día 16 abril de 2015.)
Brizendine, Louann (2006). El cerebro femenino, Barcelona, RBA.
Davies C. (2012). “Mujeres y tecnología: cómo sobresalir en un mundo 'dominado' por hombres” CNM México (En línea). U.S., disponible en: http://mexico.cnn.com/tecnologia/2012/05/20/mujeres-y-tecnologia-como-sobresalir-en-un-mundo-dominado-por-hombres (Accesado el día 16 abril de 2015)
Echavarri, M., Godoy, J.C., Olaz, F. (2007). “Diferencias de género en habilidades cognitivas y rendimiento académico en estudiantes universitarios” en Universitas Psychologica (En línea) Número 2, disponible en: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S165792672007000200011&script=sci_arttext (Accesado el día 10 de marzo de 2015)
Espasandín, A. (2013). “La Mujer entre el Cielo y el Espacio” en Mujeres Que Hacen La Historia. Blogspot.com. (En línea). Lugar, disponible en: http://es.scribd.com/doc/155824062/La-Mujer-entre-el-Cielo-y-el-Espacio-Araceli-Espasandin-pdf (Accesado el día 24 de febrero de 2015.).
González, J. (2014). “Factores de contexto socioeconómicos y educativos en estudiantes de nivel superior, sugerencia para una realidad actual” en Revista Interamericana de Psicología (En línea), disponible en: http://journals.fcla.edu/ijp/pages/view/UpcomingArticles (Accesado el día 24 de octubre de 2015).
González J. y Pineda M. (2015). Abriendo puertas al futuro. La tecnología y la equidad en género en el aprendizaje. Revista de Sistemas y Gestión Educativa, 2-2:161-175. (En línea) disponible en: http://www.ecorfan.org/bolivia/researchjournals/Sistemas_y_Gestion_Educativa/vol2num2/4.pdf (Accesado el día 04 octubre de 2015).
Instituto Nacional de la Mujer (2013). Mujeres y hombres en México, 2013. Instituto Nacional de Estadística y geografía. (En línea) disponible en: http://www.colpos.mx/wb/images/Meg/pdf/Myh_2013.pdf. (Accesado el día 04 septiembre de 2015).
Jiménez G., Terriquez C. y Robles Z. (2011). Evaluación de la satisfacción académica de los estudiantes de la Universidad Autónoma de Nayarit (En línea) Revista Fuente, 3 (6): 43-56. (En línea) disponible en: fuente.uan.edu.mx/publicaciones/02-06/8.pdf (Accesado el día 04 septiembre de 2015).
León, A. (2010). “MUJERES PREMIO NOBEL. Científicas, tecnólogas y médicas premiadas desde la fundación del Premio Nobel en 1901” en CINETEC: Modelos de Rol. 2010. (En línea). México, disponible en: http://www.cientec.or.cr/equidad/modelos.html (Accesado el día 20 diciembre 2014).
OCDE (2012). “Education at a Glance” en Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (En línea), disponible en: www.oecd.org/.../EAG%202012_e-book_EN_200912.pd. (Accesado el día 4 de Febrero de 2015).
OIT (2001). Promover el empleo y proteger a las personas, GINEBRA (Noticias) Organización Internacional del Trabajo. (En línea), disponible en: www.ilo.org/global/about-the-ilo/media-centre/press.../index.htm (Accesado el día 4 de octubre de 2014).
Olvera J. (2013). Primer Informe del Rector. Aministración 2013-2017, Universidad Autónoma del Estado de México, Toluca, México. p. 314. (En linea) disponible en: http://www.uaemex.mx/primerinforme1317/ (Accesado el día 12 de noviembre de 2014).
UAEM (2013). “Agenda Estadística, 2014”, Universidad Autónoma del Estado de México, Toluca, México. Dirección de Desarrollo Institucional, Secretaría de Planeación y Desarrollo Institucional. (En linea) disponible en: planeacion.uaemex.mx/docs/AE/2014/AE_2014.pdf (Accesado el día 12 de septiembre de 2015).
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work