The empowerment of women in the university context in a society with opportunities for everyone

  • Felipe Anastacio González González Universidad Autónoma de Tamaulipas
  • Irma Carolina González Sánchez Universidad Autónoma de Tamaulipas
  • Claudio Rafael Vásquez Martínez Universidad de Guadalajara
  • Joaquín Torres Mata Universidad Autónoma de Tamaulipas
  • Angel Mario Lerma Sánchez Universidad Autónoma de Tamaulipas

Abstract

Gender equality, which becomes a reality when all genders are treated fairly and allowed equal opportunities, is a complicated human rights issue for all countries in the world. The recent statistics are alarming. According to the World Economic Forum, it will take more than 100 years to achieve gender parity. However, the greatest gaps are found in the empowerment that must be promoted from universities and/or higher education institutions, either as female and male students or in the vast majority of cases; linking the “power to do” immersed in the knowledge emanating from university research with women who do not have the benefit of higher-level studies. Additionally, there are currently only six countries that grant women and men equal legal employment rights. Below, an inclusive, equitable society is described that is also opposed to the total integration of the gender perspective that does not leave room for female empowerment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anderson, B. S., & Zinsser, J. (1991). Historia de las mujeres: una historia propia. Barcelona: Crítica.

Baeza-Reyes, A., & Lamadrid-Álvarez, S. (2019). ¿Igualdad en la academia? Barreras de género e iniciativas en una universidad pública (2013-2018). Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 1-17. Obtenido de https://ojs.uc.cl/index.php/pel/article/view/23479/18975

Buquet, A. (Junio de 2013). UNAM. Obtenido de Sesgos de género en las trayectorias académicas universitarias: orden cultural y estructura social en la división sexual del trabajo (tesis de doctorado): https://www.puees.unam.mx/sapa/dwnf/12/14.Buquet2013_Tesis.pdf

Cerva, D. (2018). Masculinidades y educación superior: la politización del género. , 212, 35-45. El Cotidiano. Revista de la realidad mexicana actual, 212, 35-45. Obtenido de https://www.puees.unam.mx/curso2021/materiales/Sesion6/Cerva2018_MasculinidadesYEducacionSuperiorLaPolitizacionDelGenero.pdf

Colbeck, C. (2006). How Female and Male Faculty with Families Manage Work and Personal Roles. En S. Bracken, & J. y. Allen, The balancing Act: Gendered Perspectives in Faculty Roles and Work Lives. Virginia: Stylus Publishing.

Fabbri, L. (2016). Colectivos de hombres y feminismos. Aportes, tensiones y desafíos desde (y para) la praxis. 22, 355-368. Sexualidad, Salud y Sociedad. Revista Latinoamericana, 22, 355-368.

Flores, N., García, T., Nava, I., & Ortíz, E. (2017). Trabajo doméstico y de cuidados: un análisis de las poblaciones académica, administrativa y estudiantil de la UNAM. México: Universidad Nacional Autónoma de México-Centro de Investigaciones de Estudios de Género.

Flores-Sequera, M. (2020). Desigualdades develadas por la pandemia: economía del cuidado y malestar de profesoras de universidades venezolas. Antropología Americana, 5(10), 96-111.

García-Salord, S. (2004). Las mujeres académicas. Un ejercicio analítico de la dominación masculina. . Cuadernos de educación. La universidad como espacio público, 3(3), 83-98. Obtenido de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/Cuadernos/article/view/674/637

Huerta-Mata, R. M. (02 de Agosto de 2017). Ingreso y presencia de las mujeres en la matrícula universitaria en México. Revista de El Colegio de San Luis, 7(14), 281-306.

IESALC-UNESCO. (08 de Marzo de 2021). IESALC-UNESCO. Obtenido de Mujeres en la educación superior: ¿la ventaja femenina ha puesto fin a las desigualdades de género?: https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2021/03/Informe-Mujeres-ES-080321.pdf

López-Guerrero, J. (27 de Agosto de 2021). UNAM. Obtenido de Estudiantes mujeres en la educación superior: situación actual. Presentación en el XV Curso Interinstitucional: Género y Educación Superior: https://www.puees.unam.mx/curso2021/materiales/Sesion3/Lopez-Guerrero2021_MujeresEstudiantesUniversitarias.pdf

Moreno, H. (2008). Femenino y masculino en las ideas de Otto Weininger. En E. R. (coord.)., Pensar lo femenino. Un itinerario filosófico hacia la alteridad. (págs. 120-148). Barcelona: Anthropos.

Siles, I. A. (2012). Poder y afectividad: paternidad en varones mormones. La Ventana. Revista de estudios de género, 4(35), 322-375. Obtenido de http://revistalaventana.cucsh.udg.mx/index.php/LV/article/view/732

UNESCO. (10 de Marzo de 2021). UNESCO-IESALC. Obtenido de Mujeres en la educación superior: ¿la ventaja femenina ha puesto fin a las desigualdades de género? : https://www.iesalc.unesco.org/2021/03/10/informe-de-unesco-iesalc-afirma-que-la-desigualdad-de-genero-en-la-educacion-superior-sigue-siendo-un-problema-universal/#:~:text=Innovaci%C3%B3n-,Informe%20de%20UNESCO%20IESALC%20afirma%20que%20la%20desigualdad%20
Published
2024-08-18
How to Cite
González González, F. A., González Sánchez, I. C., Vásquez Martínez, C. R., Torres Mata, J., & Lerma Sánchez, A. M. (2024). The empowerment of women in the university context in a society with opportunities for everyone. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 15(29). https://doi.org/10.23913/ride.v15i29.2041
Section
Scientific articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>