The exclusion or inclusion of subjects in the curricular maps during the updating of study plans
Abstract
Excluding or including subjects in updating a curricular map implies making decisions that will affect generations of students, the greatest problem being the low terminal efficiency generated by the long series of subjects. Therefore, the objective is to document a procedure for modifying curricular maps that makes the complex process of making decisions when excluding/including subjects and series in a curricular map simple. The method is documentary based on data from the statistical yearbooks of the Higher Education Institution, which are organized and analyzed to interpret the relationship that exists between the number of current subjects and the recommendation suggested by the Federal and State Secretariat of Public Education in favor of terminal efficiency. The results are tables that configure modes of action of the serial lines and the descriptive analysis of the scope that each one has. It is concluded that following this procedure reduces uncertainty when deciding to exclude/include a subject in a curricular map.
Downloads
References
Álvarez, A. y Álvarez, V. (2014). Los métodos en la investigación educativa. UPN.
Álvarez, A. y Álvarez, V. (2018). Cómo organizar un estudio de caso. UPNVirtual, 1(23), 1-20. https://blogs.ugto.mx/mdued/wp-content/uploads/sites/66/2022/10/Como-organizar-un-estudio-de-caso.pdf
Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (2024). Anuarios estadísticos. https://planeacion.buap.mx/?q=menu/anuarios-estad%C3%ADsticos
Bravo, A., García, B. y Soria, F. (2021). Guía metodológica para la formulación, modificación, adecuación y supresión de planes y programas de estudio acordes con el Sistema Modular de la UAM-Xochimilco. UAM-Xochimilco. https://consejoacademico.xoc.uam.mx/archivos/1.-Guia-metodologica-planes-y-programas-de-estudio-Sistema-Modular.pdf
Candia, F., García, J., Candia, M. y Ambrosio, R. (2023). Una aproximación a la actualización de programas de estudio por desempeños profesionales. En F. Candia (coord.), Aportaciones para un modelo de actualización de planes de estudio por desempeños profesionales (pp. 1-39). AMEECI.
Díaz, A. (2021). De la integración curricular a las políticas de innovación en la educación superior mexicana. Perfiles Educativos, 42(169), 160-179. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2020.169.59478
Díaz, F. (1993). Aproximaciones metodológicas al diseño curricular hacia una propuesta integral. Tecnología y Comunicación Educativas, 1(21), 19-39. https://gc.scalahed.com/recursos/files/r161r/w24867w/Aprox-metod.pdf
García, A., Lagunas, M., Amaro, I., Roldán, M., Rosales, A. y Sánchez, G. (2022). La flexibilidad curricular. Conceptos generales. Universidad Abierta y a Distancia de México. https://unadmexico.mx/images/descargables/publicaciones360/Flexibilidad_Curricular_Digital_01.pdf
García, J., Gúzman, A. y Murillo, G. (2014). Evaluación de competencias y módulos en un currículo innovador. Perfiles Educativos, 36(143), 67-85. https://www.redalyc.org/pdf/132/13229888005.pdf
González, B. (2015). Módulo y desarrollo de competencia: origen de una concepción diferente. Acualidades Investigativas en Educación, 15(3), 1-16. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.15517/aie.v15i3.21073
Honorable Congreso Constitucional del Estado Libre y Soberano de Puebla (2021). Ley de educación superior del Estado de Puebla. Ley. Gobierno del Estado de Puebla. https://normas.cndh.org.mx/Documentos/Puebla/Ley_EduSE_Pue.pdf
Irazoqui, E. y Medina, A. (2014). Aplicación de un diseño curricular modular para la enseñanza del cálculo diferencial. Ingeniare. Revista Chilena de Ingeniería, 22(4), 576-586. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.4067/S0718-33052014000400013
Ministerio de Educación Argentina (2011). Diseño de la estructura curricular de la EPJA. Presidencia de la Nación Argentina. http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL005642.pdf
Real Academia Española (2024). Diccionario de la Real Academia Española. https://dle.rae.es
Reyes-Ruiz, L. y Carmona, F. (2020). La investigación documental para la comprensión ontológica del objeto de estudio. Universidad Simón Bolívar. https://bonga.unisimon.edu.co/handle/20.500.12442/6630
Secretaría de Gobernación (13 de noviembre de 2017). Diario Oficial de la Federación. ACUERDO número 17/11/17 por el que se establecen los trámites y procedimientos relacionados con el reconocimiento de validez oficial de estudios del tipo superior. Consultado el 10 de marzo de 2024. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5504348&fecha=13/11/2017#gsc.tab=0
Secretaría de Gobernación (27 de noviembre de 2018). Diario Oficial de la Federación. ACUERDO número 18/11/18 por el que se emiten los Lineamientos por los que se conceptualizan y definen los niveles, modalidades y opciones educativas del tipo superior. https://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5544816&fecha=27/11/2018#gsc.tab=0
Soto, E. (2017). Diseño curricular modular y el perfil ocupacional del egresado de la especialidad de cosmetología (tesis de maestría). Universidad César Vallejo. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/21247
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work