Project Based Learning in a Virtual Environment and Its Impact in English Learning
Abstract
PBL (Project Based Learning) is a methodology employed to facilitate English language learning in face to face and virtual environment. However, research reports have informed the impact of this methodology in virtual contexts only from students’ perspectives until now. Those studies that have focused their attention to evidence the impact of this methodology via diagnostic and final examinations have been in face to face contexts. With this background panorama, the present research study aims to evaluate, through a diagnostic and a final exam, the impact of an English virtual intervention based on PBL methodology on student learning. A pre-experimental quantitative investigation was carried out with a pretest/posttest design involving a single group. The sample consisted of 16 students selected for convenience. Prior to the intervention, a diagnostic exam was administered; and after concluding, a final exam was conducted. The Wilcoxon signed-rank test provided sufficient evidence to reject the null hypothesis. This rejection indicates that there is a statistically significant difference between the results of the two tests. The W value was less than 0.5% of the critical W value. Although the sample size was small, and aspects such as interaction frequency with course content, project outcomes, and student perception were not analyzed, the results allowed for an assessment of the impact of PBL on student learning.
Downloads
References
Aldana-Pérez, Y. A. (2018). Linguistic integration in English teaching in Colombia through project-based learning. Revista Chakiñan (5), 133-145. https://doi.org/10.37135/chk.002.05.09
Álvarez-Duarte, A. (2020). El aprendizaje ubicuo como herramienta para la construcción social de conocimientos en entornos de aprendizaje guiados por el diseño instruccional. En D. Gutiérrez-Rico y A. Gándara-Puentes, (coords.), Diseño instruccional. Un punto de partida estratégico (pp. 17-45). Durango, México: Universidad Pedagógica de Durango.
Asensio-Arjona, V. (2017). Enseñanza-aprendizaje del inglés a través del trabajo por proyectos. Proyecto piloto de innovación docente en el centro escolar de educación infantil y primaria Pompeu Fabra, Vallirana, Barcelona. Investigación en Acción. Revista de Educación de La Universidad de
Granada, (24), 307–322. https://revistaseug.ugr.es/index.php/reugra/article/view/16626/14152
Asfihana, R., Salija, K., Iskandar y Garim, I. (2022). Students’ English learning experiences on virtual project-based learning instruction. International Journal of Language Education, 6(2), 196-209. https://doi.org/10.26858/ijole.v6i2.20506
Arias-Gómez, J., Villasís-Keever, M. Á. y Miranda-Novales, M. G. (2016). El protocolo de investigación III: la población de estudio. Revista Alergia México, 63(2), 201-206. https://doi.org/10.29262/ram.v63i2.181
Astawa, N.L., Artini, L.P., y Nitiasih, P.K. (2017). Project-based learning activities and EFL students’ productive skills in English. Journal of Language Teaching and Research, 8(6), 1147-1155. DOI: http://dx.doi.org/10.17507/jltr.0806.16
Barahona-Mora, A. (2020). El desarrollo de la expresión escrita en inglés a través del entorno virtual de aprendizaje. En Redine (coord.), Contribuciones de la tecnología digital en el desarrollo educativo y social, 1-11. Madrid, España: Adaya Press.
Bautista-Díaz, M. L., Victoria-Rodríguez, E., Vargas-Estrella, B. y Hernández-Chamosa, C. (2020). Pruebas estadísticas paramétricas y no paramétricas: su clasificación, objetivos y características. Educación y Salud. Boletín Científico Instituto de Ciencias de La Salud. Universidad Autónoma Del Estado de Hidalgo, 9(17), 78-81. https://doi.org/10.29057/icsa.v9i17.6293
Bizquerra-Alzina, R. (2009). Metodología de la investigación educativa (2a ed.). La Muralla.
Cambridge. English language assessment (2024). English Language Assessment. https://www.cambridgeenglish.org/es/test-your-english/
Council of Europe. (2020). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment–Companion volume. Council of Europe Publishing. www.coe.int/lang-cefr
Easylingo. (s.f.) Test de inglés gratuito. https://easylingo.com/es/blog/test-de-ingles-gratuito/
Education First. (s.f.) 15 Min Quick Check. https://www.efset.org/es/quick-check/
Fernández, R. (1 de junio de 2023). Los idiomas con más hablantes en el mundo en 2023. Statista https://es.statista.com/estadisticas/635631/los-idiomas-mas-hablados-en-el-mundo/
García-Varcálcel Muñoz-Repiso, A. y Basilotta Gómez-Pablos, V. (2017). Aprendizaje basado en proyectos (ABP): evaluación desde la perspectiva de alumnos de Educación Primaria. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 113-131. https://doi.org/10.6018/rie.35.1.246811
Gómez-Pablos, V. B. (2018). El valor del aprendizaje basado en proyectos con tecnologías: análisis de prácticas de referencia (Tesis de doctorado). Instituto Universitario de Ciencias de la Educación, Málaga, España. https://knowledgesociety.usal.es/sites/default/files/tesis/Tesis%20Doctoral%20-%20Vero%CC%81nica%20Basilotta%20Go%CC%81mez-Pablos.pdf
Harmer, J. (2010). The Practice of English Language Teaching. (5a ed.). Essex, England: Pearson Longman.
Hernández-Ham, S. I., Hernández-Valerio, J. S. y Moreno-Beltrán, R. (2024). Estrategia para desarrollar competencias lingüísticas en inglés usando una aplicación virtual. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 14(28). https://doi.org/10.23913/ride.v14i28.1831
Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista-Lucio, P. (2010). Metodología de la Investigación (5a ed.). Ciudad de México, México: McGraw Hill.
Herrera-López, H. y Moreno-Beltrán, R. (2023). Aplicación del ABP y m-learning como estrategias para el aprendizaje de la función lineal en el bachillerato. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 13(26). https://doi.org/10.23913/ride.v13i26.1437
Instituto Latinoamericano de la Comunicación Educativa. (s.f.). SEPA Inglés Online ILCE–UNADM. Sepa Inglés. https://www.ilce.edu.mx/index.php/unadm
Instituto Politécnico Nacional. (s.f.). Nosotros. https://www.esiaz.ipn.mx/estudiantes/celex.html
López-Moreno, W. (2021). Estadística práctica: aplicación y análisis para la toma de decisiones en las empresas (2a ed.). Humacao, Universidad de Puerto Rico.
Mali, Y. C. G. y Timotius, A. I. (2018). Project-based activities in a Call classroom: Efl students’ experiences. International Journal of Education, 11(1), 6-17. https://doi.org/10.17509/ije.v11i1.10177
Marín-Sanchez, C.I. y Moreno-Beltrán, R. (2022). Percepción sobre la modalidad virtual entre los estudiantes de inglés del Centro de Idiomas región Coatzacoalcos Minatitlán. Congreso Internacional de Investigación e Innovación Multidisciplinario 2022. [Ponencia en extenso], 4(1), 1734-1748. https://www.congresoucec.com.mx/documentos/mem2022/MEMORIA_2022_PRIMERA_PARTE.pdf
Moreno-Beltrán, R. (2020). Metodología de evaluación formativa del aprendizaje significativo en estudiantes de educación Superior a través de competencias digitales. (Tesis de doctorado). Universidad Autónoma de Querétaro, México. https://ri-ng.uaq.mx/handle/123456789/2111
Mendoza-González, M. A. (2015). Políticas públicas educativas para la enseñanza del Idioma Inglés como segunda lengua, breve estudio comparativo en Colombia, Costa Rica, México y Uruguay. Estudios e Investigaciones, 6(8), 123-135. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6556660
Niño-Rojas, V. M. (2011). Metodología de la investigación. Diseño y ejecución. Bogotá, Colombia: Ediciones de la U.
Parra, J. E. (2022). Percepciones internas y externas sobre calidad de la educación en línea. Revista electrónica educare, 26(2), 1-18. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194172481024
Parra-Pineda, D. M. (2003). Manual de estrategias de enseñanza/aprendizaje. Antioquia, Colombia: SENA-Servicio Nacional del Aprendizaje.
Rea-Dickins, P. (2000). Classroom assessment en T. Hedge (ed.), Teaching and Learning in the Language Classroom (pp. 375-401). Oxford University Press.
Roig-Vila, R. (2007). La evaluación de los medios de enseñanza: técnicas y estrategias. En C. M. Alonso García (Ed.), Tecnología educativa. McGraw-Hill.
Olivo-García, E., Romero-González, R. y Olivo-Flores, M. (2022). Analysis for migration from presential settings to virtual settings in higher education. international education and learning review. Revista Internacional De Educación y Aprendizaje, 10(2), 123-135. https://edulab.es/revEDU/article/view/3126
Olivo-García, E., Moreno-Beltrán, R. y Mondragón-Huerta, R. (2023). Gamificación y aprendizaje ubicuo en la educación superior: aplicando estilos de aprendizaje. Apertura, 15(2), 20-35. http://dx.doi.org/10.32870/Ap.v15n2.2408
Quijada-Monroy, V. D. C. (2014). Aprendizaje virtual. Ciudad de México, México: Editorial Digital. UNID.
Sangrá, A. y Girona, C. (2013). Los materiales de aprendizaje en contextos educativos virtuales: pautas para el diseño tecnopedagógico. Barcelona, España: Editorial UOC.
Santana-Villegas, J. del C., García-Santillán, A. y Escalera-Chávez, M. E. (2016). Variables que influyen sobre el aprendizaje del inglés como segunda lengua. Revista Internacional de Lenguas Extranjeras, (5), 79-94. https://revistes.urv.cat/index.php/rile/article/view/1004/960
Silva-Quizoz, J. (2011). Diseño y moderación de entornos virtuales de aprendizaje (EVA). UOC.
Universidad Nacional Autónoma de México–Coordinación de Universidad Abierta y Educación a Distancia (UNAM-CUAED). (2017). Presentación. https://avi.cuaieed.unam.mx/
Universidad Veracruzana. (2024). Eminus. https://eminus.uv.mx
Vallejo, A. y González, H. A. (2018). Presentaciones interactivas H5P. Dirección General de educación a Distancia y Tecnologías. Universidad de la Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/70116/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Van-Merriënboer, J. J. G. (2019). El Modelo de los cuatro componentes de diseño instruccional. Una revisión de sus principios fundamentales. Maastricht, Limburgo: Escuela de Profesiones de la Salud y Educación Facultad de Salud, Medicina y Ciencias de la Vida Universidad de Maastricht. https://www.4cid.org/wp-content/uploads/2021/04/vanmerrienboer_4cid_el_modelo_de_los_cuatro_componentes_de_diseno_instruccional.pdf
Vergara-Avalos, A. Y., Romero-González, R. M. y Moreno-Beltrán, R. (2022). Modelo de comunicación e interacción para cursos e-learning en educación superior. Revista Docentes 2.0, 15(1), 5-11. https://doi.org/10.37843/rted.v15i1.280
Vergara-Avalos, A. Y., Moreno-Beltrán, R. y Olivo-García, E. (2024). La evolución del diseño instruccional en cursos e-learning durante la pandemia: un análisis retrospectivo de las transformaciones. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 14(28). https://doi.org/10.23913/ride.v14i28.1787
Yang, D. y Puakpong, N. (2016). Effects of project-based learning on speaking abilities of non-English major Chinese students. En Chan, K. G. D., Chan, W. M., Chi, S. W., Chin, K. N., Klayklueng, S., Nagami, M., Salawdeh, K. O. O., Sew, J. W., Suthiwan, T. y Walker, I. (Comps.), Learning in and beyond the classroom: ubiquity in foreign language learning. Singapur: Nus center for language studies. (410-427). https://fass.nus.edu.sg/cls/wp-content/uploads/sites/32/2020/10/yang_di.pdf
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work