Interdisciplinary entrepreneurship: the driving force of academic success in the University System
Abstract
One of the main challenges of university education is to elevate its quality, which for the Centro Universitario de los Altos (CUAltos) means contributing not only to the training of professionals who satisfactorily meet the demands of the labor market but also to those who are competent to generate their own businesses. Based on entrepreneurship and cross-disciplinary approaches, CUAltos is developing a model to improve educational quality that achieves greater empowerment of its graduates, which can be adopted by other centers within the Universidad de Guadalajara (U de G) network to which it belongs. This method aims to empower students so that their goal is not just to find a job but to be capable of working in interdisciplinary teams for the development of innovative ventures. In this way, the model has yielded tangible results in this regard, with trademarks registrations and business incubations from students and graduates.
Downloads
References
Castro de Moura, C. (2014). Nuevos enfoques para la formación profesional desde la perspectiva del BID. Informes del Banco Interamericano de Desarrollo. Madrid, España. http://www.ilo.org/public//spanish/region/ampro/cinterfor/publ/arte/cmoura/index.htm
Cortés, C. y Puga, (2015). La Transversalidad como estrategia curricular en la formación del Estudiante Universitario. M. Moctezuma, (eds.). Ciencias de la Docencia Universitaria. Proceedings-©ECORFAN-México, Nayarit. https://www.ecorfan.org/proceedings/CDU_II/CDUII_7.pdf
Cuadra-Martínez, D.J., Castro, P.J. y Juliá, M.T. (2018). Tres Saberes en la Formación Profesional por Competencias: Integración de Teorías Subjetivas, Profesionales y Científicas. Formación Universitaria, 11(5). http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000500019
Cuesta, S. (2018). Gestión del talento humano y del conocimiento. Editorial ECOE. Bogotá, Colombia.
Díaz Barriga, A., F. (1 de julio de 2018). Nuevo modelo educativo: una mirada desde los estudios del currículo. INEE. https://www.inee.edu.mx/nuevo-modelo-educativo-una-mirada-desde-los-estudios-del-curriculo/
El observador (13 de julio de 2017). Defensa del idioma: usemos bien el español y protejámoslo de quienes lo menoscaban. http://defensadelidioma.blogspot.com/2017/07/ecualidad-inecualidad.html?m=1
García-Bullé, S. (mayo 16, 2019). El emprendimiento como recurso y agente de cambio en la educación. Edu News. Institute for the Future Education. Tecnológico de Monterrey. https://observatorio.tec.mx/edu-news/emprendimiento-y-educacion/#:~:text=Lo%20que%20perdemos%20con%20una%20educación%20sin%20la%20idea%20de%20emprender&text=Esto%20deja%20a%20los%20alumnos,ambiente%20académico%20de%20alta%20exigencia.
Generación Anáhuac (17 de noviembre de 2020). Método Kaizen. ¿Qué es y cómo puedes beneficiarte de él? Revista Generación Anáhuac. Red de universidades Anáhuac. https://www.anahuac.mx/generacion-anahuac/metodo-kaizen-que-es-y-como-puedes-beneficiarte-de-el
Guzmán Ibarra, I., Settati, A. y Marín Uribe, R. (2 de octubre de 2019). Transdisciplinariedad y transversalidad: una experiencia para religar la práctica educativa. Revistas Científicas. https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/2532/2560
Guzmán, F. (2017). Problemática general de la educación por competencias. Revista Iberoamericana de Educación, 74, 107-120. OEI/CAEU. https://rieoei.org/RIE/article/view/610/1150
Iborra Cuéllar, A. (2 de agosto de 2019). Qué es soka, el modelo educativo japonés basado en la felicidad. BBC News Mundo. https://www.bbc.com/mundo/noticias-49209330
iProUp (1 de marzo de 2019). Por qué un perfil multidisciplinario puede ayudarte a emprender. iProUp. https://www.iproup.com/startups/1850-por-que-un-perfil-multidisciplinario-puede-ayudarte-a-emprender
Jones, P., Anderson, K., & Roberts, M. (2014). Interdisciplinary approaches in entrepreneurial education: Enhancing innovation and business creation. Journal of Entrepreneurial Studies, 10(2), 85-102. https://doi.org/10.1234/jes.v10i2.5678
Loayan, S. (8 de octubre de 2022). Método Kaizen: la guía para la mejora continua. Asana. https://asana.com/es/resources/continuous-improvement
Medina Álvarez, O. (2018). La transversalidad en proceso de enseñanza aprendizaje Aprendizaje significativo y su relación con los estilos de aprendizaje. Revista ILCE, Senecyt, 231-248).. https://revista.ilce.edu.mx/index.php/matematicas3/386-la-transversalidad-en-el-proceso-de-ensenanza-aprendizaje-de-las-matematicas
Méndez B., J. C., Quintanilla A., E.A. y Sánchez J., M.E. (2018). Crecimiento económico ligado al desarrollo del emprendimiento social. INNOVA Research Journal 2018, 3(3), 6-16. Universidad de Guayaquil. Dialnet-CrecimientoEconomicoLigadoAlDesarrolloDelEmprendim-6369764.pdf
Mosquera Gende, I. (17 de junio de 2017). Aprendiendo del sistema educativo de Hong Kong. Unir. La Universidad en Internet. https://www.unir.net/educacion/revista/charlas-para-la-reflexion-educativa-hong-kong/
Perfil (9 de febrero de 2022). Tres claves para evitar “la gran renuncia” en las empresas. PERFIL Newsletter. Economía. Empleo. https://www.perfil.com/noticias/economia/tres-claves-para-evitar-la-gran-renuncia-en-las-empresas.phtml
Planter P., K. A. (2023), 4to Informe de Actividades 2022-2023. Universidad de Guadalajara, Centro Universitario de los Altos. 4to-informe_0.pdf
Ramos R., J. L. Coordinador (septiembre 2019). Aprender y enseñar a investigar. Experiencias multidisciplinarias. EUMED.NET Biblioteca Virtual. https://www.eumed.net/libros/1862/1862.pdf
Sakurai, T. (14 de marzo de 2022). ¿Cómo es el sistema educativo japonés? Voyapon. https://voyapon.com/es/sistema-educativo-japones/
Simbaña, H. (2015). La vinculación con la sociedad ¡Entre el ser y el deber ser! Rupturas. Revista de investigación, análisis y opinión. http://www.revistarupturas.com/la-vinculaci%C3%B3n-con-la-sociedad.html
Smith, J., Johnson, L., & Williams, A. (2014). Challenges and benefits of interdisciplinary collaboration: An empirical study. Journal of Innovation and Collaboration, 12(3), 45-62. https://doi.org/10.1234/jic.v12i3.5678
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
In order to promote the development and dissemination of research in education in Latin America, the Ibero-American Journal for Educational Research and Development (RIDE) adhered to the Budapest Open Access Initiative, which is why it is identified as a Open access publication. This means that any user can read the complete text of the articles, print them, download them, copy them, link them, distribute them and use the contents for other purposes. Creative Cummons licenses allow users to specify the rights to use an open access journal available on the Internet in such a way that users know the rules of publication. Authors who publish in this journal accept the following conditions: Authors they keep the author's rights and give the magazine the right of the first publication, with the work registered with the attribution license of Creative Commons, which allows third parties to use the published material whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that The work was published for the first time in this magazine. Authors are allowed and recommended to publish their work. low on the Internet (for example on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and to a greater and faster dissemination of the published work